Azt akartam, hogy csábítsanak el: hogy én is minden nap tekerni akarjak, megtanuljam, hogyan lehetek csinos a lenyomott sok-sok kilométer ellenére, és hogy megtanítsanak a lánybringás etikettre. A bicajokat már láttam, és éreztem, hogy eddig ez a leghatékonyabbnak látszó csali: nem bringázni akarok, hanem egy szép járművet. Aztán ha sokáig páváskodom rajta, talán ráérzek az ízére is. Vendégségbe mentünk a csajbringásokhoz - a zöldek Hugh Heffnereihez.
Kertvárosi házak között, először a műhelynél csodáljuk meg az épp készülő műveket, Zsozsó (Erdő Zsolt) szégyellősen bújik el valami alkatrésszel, a csapat extrovertált tagja, Viktor (Kádár Viktor) viszont a hűs kertbe invitál, és málnafröccsel kínál minket, közben megígéri, hogy a végén elmagyarázza és szemlélteti, mit is jelent valójában az, hogy egy bicikli fixi. Lányoskodás indul.
Sajátos szerkezetű interjúnk következik Kádár Viktorral, és bónusz keretesmonológokkal.
- Ez egy hobbi. Egyikünk sem úgy állt ehhez, hogy csináljunk bizniszt. Ez nem csak duma, tényleg így van. A tematikus blogom témája az volt, hogy csajok és bringa, csajbringások, és mindenki hozzászokott, hogy én vagyok a bringásfiú. Többen kértek tanácsot, milyen a jó bringa, hol lehet ilyet kapni, és mindig gondban voltam, mert nem nagyon tudtam nekik segíteni, mert nem igazán volt ilyen. Ilyenkor a Zsozsót kérdeztem, mert ő mindig képben van, ő nézegetett minden olyan hirdetési oldalt, ahol ilyesmit árultak. Azt vettük észre, hogy egyre többen jöttek, és panaszkodtak, hogy a bringák nem is voltak olyan szépek, leharcoltak voltak, és milyen sokat kellett rájuk költeni. Akkor kezdtünk utánanézni - főleg ismerősök miatt -, hogy mennyibe kerülnek az alkatrészek, hogyan pótolhatók, és akkor úgy tűnt, hogy sikere van. Először három bringát csináltunk, aztán hetet, így lett tíz referencia-bringa első körben. Valahogy átalakult közben az egész, és ráéreztem az ízére, arra, amit Zsozsó már tudott: rátaláltam az alkotás örömére: végre valami olyat csinálsz, aminek tényleg kézzel fogható az eredménye.
Közben belép Zsozsó, és egy táskából kiemel egy szívmelengetően gyönyörű, piros ülést. Viktor invitálja, de ő szépen csendben, mosolyogva kihátrál a reflektorfényből.
Kádár Viktor és Erdő Zsolt nem egy előzetes piacfelmérést követően, Power Pointban prezentált üzleti terv alapján indították az érzelmekre és a női lélekre erősen ható manufaktúrájukat. Mindketten bolondulnak a biciklikért, a csajokért és az életvitelszerű kerékpározásért. Viktort korábban is bekóstolták már lányismerősei, segítsen, adjon tanácsot, hogy hol lehet csinos bicajt venni. Aztán indított egy blogot, ezzel együtt egy kérdés/kérés-lavinát. Válaszképp felújítottak néhány szebb időket is látott bringát, és azt mondták, lehet licitálni.
- Az alkatrészek 60-70%-a új. A nyereg, a fék olyan állapotban van, amikor megkapjuk, hogy érdemesebb újra cserélni. Az adott bringához választjuk a legszebb alkatrészt, nincsenek készleteink. Amit lehet, újrahasznosítunk, felpolírozunk, de fontos, hogy működjön. Nem mondjuk, hogy ezek új biciklik, hanem azt: felújított biciklik. Ilyen vázakat nem lehet kapni. Már nem ilyenek a bringák, épp ezért csináljuk, mert a legtöbb lány, aki hozzánk fordul, azt mondja, hogy venne új cangát is, de ilyen stílusban nem talál. Mostanában a gyártók rámentek a retróra, de ezek többségében nehéz krúzerek, a lányoknak viszont fontos, alapvető szempont, hogy legyen szép, és könnyű, fel tudja emelni a Critical Massen. Talán ez az első szempont. Kicsit félnek a kontraféktől, pedig az jó, meg egyébként is nagy divat a fixi, az örökhajtós bicikli. Vannak váltós gépeink, de nem muszáj, hogy legyen fékkar vagy váltó.
Fixit akarsz? Tényleg?
"A fogaskerék fogalma megvan, ugye? Ha kettő van belőle, és lánccal kötöd őket össze, elég az egyiket tekerni, a másik is forogni fog. Na ennél ez a bicikli nem is bonyolultabb. Pontosan ennyi történik. Előre vagy hátra kell tekerni, nincs más. Nincs racsni, se kontra, se több fogaskerék. Ezzel fékezel. Könnyebb vele kanyarodni, a súlypontoddal sokkal nagyobb kontrollt fejtesz ki. Ügyesnek kell lenni, és fékezés helyett inkább elkanyarodni. Ha az előző mondatok nem voltak számodra egyértelműek, ne válassz fixit"- ajánlotta Kádár Viktor. Kérdésünkre, hogy mennyire való a fixi kerékpározásban gyakorlatlan lányoknak, a válasz egyértelmű "semennyire" volt. A divany.hu határozottan nem ajánlja gyakorlatlan lánybringásoknak, ha mégis ragaszkodsz a fixihez, ezt mindenképp olvasd el.
Nem veszélyes a kontra?
- A kontránál jobb fék nincsen. Meg kell szokni, de működik. Csak elszoktunk tőle.
A szépség a lányoknál fontos, bicikliválasztáskor is. Hogy dolgoztok? Megkérdezitek a lányokat, hogy mi a szép, vagy az alapján, ami nektek tetszik?
- Ami nekünk tetszik. És úgy néz ki, ez a lányoknak is tetszik. Az első tíz bringa úgy készült, hogy tetsszen a lányoknak.
Az egyedi kívánság számít?
- Ez a lényeg: mi mindenkinek olyan bringát szeretnénk építeni, amilyenre vágyik.
Csakis csajoknak?
-Csakis. Ez az alap. A bicikliskultúra rég beindult, tele van vele a város, de a csajoknak annyi marad, hogy drágán vehetnek leharcolt, de csinos gépeket. Azt gondoltuk, hogy ez talán piaci rés. A lényeg nekünk, hogy minden lány álmai biciklijét kapja meg. Ez nem üzleti modell. Szeretjük a lányokat, szeretjük a bringákat, egyszerű. A legtöbb lány a színekben biztos csak. Kevesen mondják, hogy 26-os vagy 28-as kerék, ilyen vagy olyan váltó, a vázméreteket még néhányan valamennyire vágják. De nem is kell tudniuk, elég, hogy mi tudjuk. Általában úgy jönnek, hogy tetszenek nekik a bringáink, amiket már láttak, és elmondják, hogy ilyet és ilyet szeretnénk, de ha ez nem jó, akkor azért szóljunk. Ha nem is vétójogot adnak, bíznak bennünk.
Tipikus hibák, amikbe simán belehalsz
"Ne húzódj le! Nem csak lányoknál, gyakorlatlan biciklistáknál jellemző, hogy túl közel mennek a padkához, illetve a parkoló autókhoz. Próbálnak minél kevesebb helyet elfoglalni az úton, hogy ne zavarják az autósokat, mert félnek attól, hogy az autós közel jön. De pont az ellenkezője történik, mert minél inkább lehúzódsz, annál pofátlanabbul tudnak előzni az autósok. Amint bejössz a sáv közepére - amit már egyébként a KRESZ is enged, bár korábban is azt írta elő, hogy minden egymás mellett elhaladó járműnek 1 méter távolságot kell egymástól tartania -, nem tud sávon belül leszorítani, hanem kénytelen lesz szabályosan, a másik sávba sorolva előzni. Minél meghunyászkodóbb és óvatosabb vagy, annál jobban kihívod magad ellen a sorsot"- mondta Kádár Viktor. Neked is van saját csajbringád?
- Igen. Nagyon szép, van az elején egy hatalmas kosár. Lehet benne vinni a kutyát. Kijárunk a TELEP-re a Gozsdu udvarra, workshopot tartunk, ott rakjuk össze a biciklit, a csajbringám például tök jó, mert mindent, amit kell, el tudok vinni vele oda.
Márpedig az ajtót ki fogják nyitni
"Hazánkban még nem szoktak kellőképpen a biciklistákhoz. Nagyon klasszikus, nagyon rossz kimenetelű baleset az, amikor az autós anélkül nyitja ki az ajtót, hogy körülnézne. Ez kínos minden bicikliút közelében is, de hogy az Andrássy úton is mindennapos, az gyászos. A többség nem rosszindulatú, csak figyelmetlen, viszont ez olyan baleset, amire nem tudsz felkészülni, menj lassan ott, ahol az európai kultúra viszonylagos."
Ugye, nem csak ezzel foglalkoztok, más munkákból tartjátok el magatokat?
Igen, sokfelé dolgozunk, de én most úgy érzem, hogy ez a fajta meló, vagy inkább alkotói tevékenység az, ahol tényleg jól érzem magam. Ha látnád a bicikliket, hogy milyen állapotban vannak, amikor elhozzuk őket, elsírnád magad. Eleinte órákon át sikáltuk őket a kádban, azóta tudjuk, hogy vannak egyszerűbb módszerek is. Zsozsó olyan tisztasági fokot várt el, amit én a saját biciklimen korábban meg sem próbáltam. De a sok órányi súrolás döbbentett rá arra, hogy mi a jó az egészben, hogy mi az értéke: új életet adni a rozsdarágta, lomként kezelt alkatrészeknek. Meg persze a mosoly a lány arcán, aki elviszi a bicajt, és hallod, hogy még az utca végén is lelkendezik és örömködik a fiújának. Ezek szép dolgok. Csöpögősen hangzik, de ilyenkor érzed a hozzáadott értékét - és ezt a Zsozsótól tanultam -, hogy ha így állsz hozzá. Azért egyre rutinosabbak vagyunk, körömkefe helyett már inkább oldószerekre hagyjuk a tisztítási művelet nagyrészét.
Ez szép, egyre többen szeretnének valós alkotó munkából, örömteli tevékenységből megélni. Van ennek perspektívája?
- Igen, remélem. Egyre többen kapnak rá, de egyelőre elsősorban erkölcsi hasznát látjuk, illetve úgy töltjük el a szabadidőnket, hogy az hasznos, és a bónusz az, hogy ide jönnek szép lányok, és órákat beszélgetünk velük. Tényleg szeretjük a lányok társaságát és a bringákat. Bringákat terelgetve menősködni a lányok előtt olajos kézzel - nincs férfiasabb dolog.
A végén még Zsozsó is megnyílik kicsit, a kulcs a bicikli téma. Éppen egy csajbringát rak össze, rendelésre készül, szóvá teszem, hogy szép a lámpa, szép a sárga csík a feketében. Igen, a gumiban is van sárga, azért választotta. Tényleg értik és szeretik a lányokat. Ezért is fontos számukra, hogy vigyázzatok magatokra biciklizés közben is.
A bicikliút nem fog megvédeni egy kamiontól
" Az igazi dráma az, hogy rengeteg súlyos baleset még mindig a bicikliúton éri a kerékpárosokat. A KRESZ nem védi meg a bőrödet, maximum a jogaidat, így hiába tudod egy kereszteződésnél, hogy elsőbbséged van, hiába a zöld lámpa, amíg a biciklis kultúra nem ég a köztudatba, akkor is lassíts, ha a kamionnak kéne: a lényeg, hogy éld túl!"