Magyar ember épített először elektromos autót

Az amerikai Practical Enviromentalist cikket jelentetett meg az elektromotoros autókkal kapcsolatos kevéssé ismert tényekről. Köztük az is szerepel, hogy az első ilyen járműmodellt 1828-ban Jedlik Ányos építette.

Egyre nagyobb figyelem övezi az elektromos motorral működő autókat. Az autóvezetésből fakadó környezeti ártalmak egyre jobban foglalkoztatják a fogyasztókat és a gyártókat, ezért nőtt meg az érdeklődés. Az elektromos autók csak annyiban különböznek a többitől, hogy belső égésű helyett vagy mellett tulajdonképpen feltölthető elemes motorjuk van. Így az üvegházhatást segítő szennyezőanyag-kibocsátásuk sokkal kisebb. Az elektromos autók egy részében gázüzemű motor is besegít, de a legtöbbjük csak akkumulátorról megy.

A magyar szál

Gőzautók szórványosan már a XVIII.században is megjelentek, de modern értelemben vett első autót Karl Benz 1885-ös modelljétől számítják. Ez már belső égésű, úgynevezett Otto-motorral működött. Jóval korábban, 1828-ban, a híres magyar tudós, feltaláló Jedlik Ányos egy kis modelljárgányt épített, amit apró elektromos motor hajtott. Ő volt ugyanis - sok más egyéb mellett - a villámdelejes forgony, azaz az elektromotor feltalálója. Aztán később a kezdeményezést átvették az amerikaiak: előbb 1895-ben William Morrison készített egy hatszemélyes elektrojárgányt, két évre rá elektrotaxik indultak New Yorkban, aztán a századfordulót követően már több cég is adott el árammal működő járműveket. 1917-ben pedig a chicagói Woods Motors megalkotta az első gázzal és elektromos árammal működő hibrid járművet. (Az volt a neve, hogy Woods Dual Power, akár napjaink valamilyen tisztitószerének.) A húszas években csökkent irántuk az érdeklődés, mert akkoriban a belső égésű motorok nagyon fejlődésnek indultak, valamint az úthálózat is egyre terebélyesebb lett.

Otthoni konnektorból feltölthető

Régebben inkább olyan elektromos autókat használtak, amikor az elektromotort egy kisebb gázüzemű motorral töltötték fel, ma már egy 240 voltos konnektor is elég például a Nissan Leaf típusú kocsihoz. Pár óra beletelik, amíg feltöltődik a motor, de így nincs szükség a gázmotorra sem.

Halkan suhannak

Sokan mondják, hogy az elektromos autó lassú. Mégis vannak igencsak gyors járgányok is mint például ez a Peugeot:

Nem rossz üzlet

Az elektromos autó jól eladható termék. Tavaly több mint 140 ezer Toyota Priust adtak el Amerikában, 2000 óta pedig több mint egymilliót. 2010 decemberére a 2011-es Chevy Volt összes darabját eladták, ahogy 2011 májusára az összes Nissan Leafet is.

Most már messzebbere is el lehet merészkedni az áramautóval, de a tervezők célja most az, hogy egy feltöltéssel akár 160 kilométert is meg lehessen tenni. A legjobb elektromos sportautókkal lehet jelenleg a legtöbbet egyhuzamban haladni, igaz, hogy nem azzal a sebességgel, amire egyébként képes, hanem lényegesen lassabban.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek