A háztartási alkalmazottak, azaz a cselédek Magyarországon a kiegyezés és 1945 között a fizetett munkát végző nők legnépesebb csoportját alkották. A két világháború között a budapesti háztartásokban átlagosan 50-60 000 fő szolgált cselédként, átlagéletkoruk 20-25 év volt. A nagy fluktuáció miatt azonban ennél jóval többen, százezres nagyságrendben voltak azok, akik egy év folyamán valahol cselédkedtek. A budapesti házicselédek havi átlagban 36 pengőt kerestek, ez, összehasonlítva a korabeli dalból ismert sorral – „havi kétszáz pengő fixszel” – meglehetősen alacsonynak tűnik még akkor is, ha szállást és étkezést biztosított a munkaadó család. A cselédlányok igyekeztek a fizetésüket félretenni és hazaadni, de a spórolásnak nagy ára volt: attól kezdve, hogy bekerültek az úri családba, nemcsak a munkaerejüket, hanem a szabadidejüket is eladták.
Jellemzően a házasságkötés előtt szegődtek el a fiatal falusi lányok egy-egy módosabb családhoz, hogy összegyűjtsék a stafírungra valót. Mások azért vállalták a szolgálatot, mert az első világháború után félárván maradtak, és keresetükre szüksége volt az otthoniaknak. Először többnyire 14-16 éves kor körül álltak szolgálatba, és nagyon megterhelő fizikai munkát végeztek, nem ritkán napi 15-17 órában. A cseléd reggel hatkor (vagy még korábban) kelt, télen begyújtott, elkészítette a reggelit, majd kitakarított. Segédkezett az ebéd elkészítésénél, megterített, elmosogatott, délután esetleg ruhát is javított, majd uzsonnát és vacsorát készített. A kismosás is az ő feladata volt, de a havonta egyszer esedékes nagymosásban is segédkezett. Este 11 előtt nemigen kerültek ágyba, és ez így ment hétfőtől vasárnap délig: Budapesten mindössze heti egy vasárnap délutáni kimenő járt a cselédeknek. 1907-től a cselédnek munkába állás előtt cselédkönyvet kellett kiváltania, amely tartalmazta az adatain kívül munkaadóinak véleményét is. Az 1876-os cselédtörvény alapján pedig a családfő akár testileg is megfenyíthette a munkavállalót.
13 évesen munkába álltak
Úgy tartották, hogy abból lesz a legjobb cseléd, aki egyenesen a szülői házból érkezik. Őket aztán a ház úrnői átlagosan fél év alatt „kitanították”. A cselédközvetítőtől (mert ilyen is volt) igyekeztek óvakodni, inkább ajánlás útján próbáltak alkalmazottat találni. Őket cupringereknek nevezték, akik Budapest belvárosi kerületeiben tartottak fenn irodákat. A cupringerek ún. kifutókat alkalmaztak, akik a pályaudvarokon környékezték meg a nagy batyuval érkező fiatal lányokat. A közvélekedés szerint viszont a közvetítőnél rafinált, sok helyen megforduló leányok vannak, akinek a tisztessége sem mindig makulátlan. Azt pedig senki nem akarta, hogy meglopják, vagy megszólják az alkalmazottja miatt. (Emellett a közvetítőt a saját jutaléka érdekelte, és minél gyakrabban váltott gazdát egy cseléd, annál több jutalék ütötte a markát.) Ezenkívül voltak még egyesületi keretek között működő cselédközvetítők: több árvaegylet a lányokat kifejezetten úgy nevelte, hogy felnőve (azaz 12-13 éves korukban) szolgálatba állhassanak egy módosabb családnál. Ha tehették, a cselédek is válogattak a munkaadóik között. Nehezebb volt alkalmazottat találnia annak, aki magas emeleten lakott, hiszen a falusi lányok nem akarták naponta többször megmászni a lépcsőfokokat; de annak is többet kellett fizetnie, akinek kisgyerekei voltak.

Falusi lányok a nagyvárosban
Mit kellett ezeknek a faluról érkezett lányoknak megtanítani? Röviden: mindent. Gyakran az ország elmaradottabb részeiből érkeztek, némelyikük vonaton is akkor ült életében először, amikor a fővárosba jött leendő munkaadójához. Újdonság volt számukra a vezetékes víz, a villany, a parketta. Sokan akkor láttak életükben először fürdőszobát,
volt olyan, aki a fürdőkád láttán keresztet vetett, nehogy belefulladjon.
A cselédektől a háziak elvárták a kellő tiszteletet, ismerniük kellett a viselkedési alapszabályokat: tartózkodónak kellett lenniük, és nem szabadott beszélgetést kezdeményezni a vendégekkel. Általában véve az volt a vélekedés, hogy a munkaadók kerüljék a túl bizalmas viszonyt a cseléddel, és a gyermekek se legyenek a cseléd társaságában a szükségesnél többet.
Otthon megszólták, mert megfürdött
Az úriasszonyok gyakran panaszkodtak cselédjeikre, aminek valljuk be, néha volt is némi alapja: A budapesti úrinő magánélete című könyv idéz egy esetet, amikor a cseléd zsebkendő helyett a kezébe fújta az orrát, majd kézmosás nélkül folytatta a főzést. (Nem csoda, hogy mind az ötven üveg befőttje megromlott.) A cselédek higiéniai szokásai egyébként is sok beszédtémát szolgáltattak a háziaknak: rettegtek, hogy valamilyen fertőző betegséget, esetleg ágyi poloskákat hurcolnak be a lakásba. A cseléd általában nem használhatta a család fürdőszobáját: a napi mosdást a konyhában, a nagytisztálkodást tisztasági fürdőben végezte. A századforduló után épült bérházakban a lakáson kívül külön illemhelyeket, a mosókonyhák szomszédságában pedig cselédfürdőt alakítottak ki. De a munkaadók azt sem nézték jó szemmel, ha túl sokat tisztálkodott a cseléd, ilyenkor arra gyanakodtak, hogy szeretőt akar magának fogni. Arról nem is beszélve, hogy a faluba visszatérő lányokat megszólták az „úri népeknél” felszedett új szokásaik miatt: „120 pengőt kaptam, meg az asszonyom adott egy csomagot is, ágyhuzatok voltak benne, törölközők, meg olyan alsóneműk, amilyeneket ő is viselt. (…) Azt hittem, nagyon jó lesz hazamenni, de nem így lett. A mi szobánk ugye földes volt, petróval világítottunk, és amikor megmosakodtam, ahogy Pesten tanultam, az édesanyám sírt és veszekedett velem, hogy biztos megestem. Aztán meglátta a selyem alsóruhákat, és telekiabálta a falut, hogy Pesten hölgyet csináltak a lányából. A legények persze úgy hitték, velem könnyen lehet, aztán hogy nem hajlottam, rám kiabálták, hogy kisasszony lettem, és minden este locsálom magam.” (Szilágyi Gyula: Tiszántúli Emanuelle)

A kamra kulcsa
A bevásárlás és az alapanyagok felhasználása körül is gyakoriak voltak a konfliktusok a ház asszonya és az alkalmazott (vagy ha módosabb család volt, alkalmazottak) között. A méltóságos asszonyok folytonosan attól tartottak, hogy a cseléd vagy a szakácsnő lop, vagy pazarlással vádolták őket. A kamra ajtaján kívül bizonyos élelmiszereket (például a lisztet, cukrot, teát vagy kávét) tartalmazó dobozokat kulcsra zárták, az ebédlő ajtaját vagy az ezüst evőeszközöket tartalmazó fiókokat úgyszintén. „Alkalom szüli a tolvajt”, vélték. A cselédeket, noha nehéz fizikai munkát végeztek, az úriasszonyok hajlamosak voltak gyámoltalannak, gyermekinek tekinteni. A közvélekedés szerint a falusi lányok nem ismerik a pénz értékét, keresetüket hamar elszórják. Óva intették a méltóságos asszonyokat attól is, hogy használt ruháikat a cselédeknek adják: úgy vélték, ezzel összezavarják a cselédet a társadalomban elfoglalt helyét illetően. Igyekeztek elérni, hogy a kimenőt a cseléd ne a cselédkorzón töltse (ott nemcsak a katonák, hanem rafinált idősebb nők is megkörnyékezhették, akik aztán „rossz útra térítik”), hanem menjen inkább ún, cselédmatinékra vagy templomba. (Az egyházak által szervezett cselédmatinékon felolvasás és társasjátékozás volt a program.)
A cselédkorzó veszélyei
A Baross téren lévő cselédkorzó azért nagy népszerűségnek örvendett a lányok körében. Itt ismerőseikkel, falubelijeikkel találkozhattak, és lehetőség nyílt arra is, hogy férfiakkal (katonákkal, iparos- és boltoslegényekkel) ismerkedjenek. De voltak, akik moziba, színházba vagy szórakozóhelyekre jártak. A fővárosba érkezett fiatal lányok sokszor valóban nem gondoltak bele az ismerkedés következményeibe, hiszen kikerültek a falu és a család ellenőrzése alól. Ha pedig szerelembe estek, sokszor tragikus véget ért a történetük. A két világháború között a női öngyilkosok negyede a cselédek közül került ki, és az 1930-as években évente átlag 400-450 cseléd kísérelt meg öngyilkosságot: lúgot vagy gyufát ittak. A fővárosi prostituáltak tekintélyes része is egykori cselédlányok közül került ki.

„Intimebb szolgálatok” és következményeik
Ezek a lányok gyakran ki voltak téve a ház férfitagjai zaklatásának. Hallgatólagosan azt is elfogadta a közerkölcs, hogy a fiatal úrfik a háztartási alkalmazottól szerezzék első szexuális tapasztalatukat. „Sok polgári családban elvárták a fiatal parasztcselédektől, hogy a ház úrfiait átsegítsék a pubertás nehéz idején, s rendelkezésükre álljanak testük intimebb szolgálataival is. […] Ha a cseléd teherbe jutott az úrfitól, kitették, s a gavallér polgári nagyapa, a snájdig kölyökapa helyett bizonyos kacér és somolygó büszkeséggel fizetgette a nyolc-tíz forint tartásdíjat” – írja Márai Sándor az Egy polgár vallomásaiban. Ez volt a jobbik eset. Sok cselédlány ugyanis – ha nem döntött úgy, hogy a szégyen miatt eldobja az életét – hazaadta az újszülöttet a saját szüleinek vagy rokonainak vidékre, vagy ha ők nem fogadták, lelencházba, ő pedig beállt szoptatós dajkának úri családokhoz. Míg a cselédlány az úri csecsemőt szoptatta, a saját gyerekét vidéken hígított tehéntejjel vagy tejbe áztatott kenyérbéllel etették. Az alultáplált, elhanyagolt csecsemők negyede pedig egyéves kora előtt meghalt.

Az ártó szemek, démonok és megrontást okozó gonosz szellemek ellen különféle praktikákkal igyekeztek védekezni.
Tovább olvasom
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés