„Felkelsz íróasztalod mellől, kiszaladsz pultod mögül, napfényre mászol a raktárból, utcára a műhelyből, gyárból, veszed a kis táskát, melyben a fürdőtrikód és hideg ebéded egymás keblén pihen, váltasz egy villamosról autóbuszra, körvasútról földalattira, metróról autocarra átszállóval, belépővel, fürdő- és kabinjegygyel kombinált strandjegyet, alig egy-két óráig izzadsz te és ebéded a modern nagyváros különböző közlekedési eszközein s máris kint vagy a strandon, ahol Palm-Beachet és Cobourgt és Lidót játszhatsz jutányos áron” – írta némileg cinikusan Laczkó Géza a budapestiek fürdőzési lehetőségeiről 1932-ben.
Az 1920-as évektől kezdve, amint beköszöntött a jó idő, a főváros lakossága hétvégente – de akár hétköznap délutánonként is – szívesen látogatta a budapesti vagy környékbeli strandokat és Duna-fürdőket. A szabad levegő, a napfény, a napbarnított bőr, a vízi sportok, no meg a jó társaságban eltöltött idő rengeteg ember számára bizonyult vonzónak: egy-egy melegebb nyári napon több ezren keresték fel Budapest strandjait, és az akkor még működő Duna-fürdőket.
Fürdők a Duna vizén
A Duna vize akkoriban még alkalmas volt a fürdésre, ha nem is mindenhol – a már akkor is működő fővárosi strandok (Palatinus, Csillaghegy, Római-part, Pünkösdfürdő) és gyógyfürdők mellett a Duna-fürdők is sok látogatót vonzottak. Ezek tulajdonképpen a Duna vizéből deszkákkal lekerített, medencényi területet jelentettek: a fából készült medencefalat és pallót erős láncokkal rögzítették tutajokhoz vagy oszlopokhoz. A medence partján fából készült járdán közlekedhettek a látogatók, de kabinokat is kialakítottak, hogy megkönnyítsék az öltözködést. A medencék alját és oldalát szintén lécekkel jelölték ki, nem utolsósorban azért, hogy a Duna erős áramlását csökkentsék. Ezek a fauszodák májustól szeptemberig működtek, a téli szezonban elbontották őket.
A képre kattintva galéria nyílik, amely után a cikk folytatódik!

A himbálózó fürdőházakba és a budapesti strandokra belépődíj ellenében lehetett ellátogatni; aki viszont nem engedhette ezt meg magának, Lágymányosra vagy Újpestre kellett ellátogatnia a szabadstrandra. Volt büfé, csónakgarázs és az erkölcsökre ügyelő rendőr, ellenben ruhatár, kabin és homok csak az előkelőbbnek tartott Duna-fürdőkbe jutott, például az óbudaiba, amely a Nagyszombat utca magasságában ringatózott a vízen, de működött efféle fauszoda az Erzsébet hídnál, a Margitszigeten és a Római-parton is. „Sima homokja, enyhe hőmérsékletű vize és minden kényelme egyenesen a nagy tengeri strandokra emlékeztet” – írta a Színházi Élet 1924-ben az óbudai Duna-fürdőről.

Egészen 1948-ig belépődíjat kellett fizetnie annak, aki a Margitszigeten akart sétálgatni.
Tovább olvasom„Pompás és bőséges strandhomok, sok száz méter hosszúságban, sima és nem túl mély vízmeder úszók és nem úszók részére, kényelmes kabinok, buffet, fodrász és jó levegő várja a strandozókat, akik között nagy számban vannak képviselve a budapesti művészvilág tagjai”
– tudhatjuk meg a lap tudósításából.
Divatos és kevésbé divatos strandolók
És mit viseltek a strandra látogatók? A tehetősebbek jól szabott úszódresszt: „férfi, nő egyforma feszes és magas trikóban strandol, ami által a férfi sokkal felöltözöttebbnek, a nő meg nagyon is levetkőzöttnek hat”. A szegények és a munkások sokszor csak alsóneműt vagy divatjamúlt darabokat. 1924-ben, a lágymányosi Duna-fürdőben a „bikavörös, nagy fehérpettyes, szép nagy gallérral diszitett, térden alul gummival összehúzott nadrágu grand fürdőruha” volt a sláger, míg a férfiaknál „főként a csíkos holmi dominál”. A rend őrei azonban szigorúan ügyeltek arra, hogy vállpánt mindenképp legyen a fürdőruhán: anélkül ugyanis a felsőtest fedetlennek minősült, ami szigorúan tilos volt.
A strandra látogató nőkről így írtak 1931-ben: „Van, aki félkézzel lóbálja a fürdőtrikót s a melléje csomagolt vajaskenyeret, a másik végleten két-háromféle trikó, miliő és hangulat szerint változtatva, ugyanannyi strandpyjama időtöltő csereberélgetés céljából, napernyő, legyező, övek és szalmakalapok, fürdősapkák és magassarkú gumicipők, strandkabátkák és köpenykék, teljes arcszépészeti felszerelés teszik ki a strandkoffer tartalmát.”
Víkend a Dunakanyarban
Miután a víkendezés divatba jött, Budapest környékén is szívesen mártóztak meg a Dunában a kirándulók. Aki túrázni szeretett, a főváros környéki hegyeket választotta, a többség azonban a vízpartra igyekezett. Nem feltétlenül strandolni: népszerűek voltak az evezős kirándulások, de szintén divatba jött az autós vagy motoros hétvége is. Nagymarosra, Horányba, Szentendrére, Gödre igyekeztek a víkendezők, megebédeltek a számtalan ottani csárda valamelyikében, megmártóztak vagy eveztek a Dunában, majd a Dunakanyarban gombamód szaporodó víkendházak valamelyikében hajtották álomra a fejüket.

Egy valamirevaló kerthelyiségben rántott csirkét, fiatal libát, hideg sört és fröccsöt is lehetett kapni - és persze táncolni is tudtak a vendégek.
Tovább olvasomA víkendeket aztán eltörölte a második világháború: a világégés után jó darabig senkinek nem volt se kedve, se pénze víkendezni. Ami a Duna-fürdőket illeti, bár 1945 után is sokan szerették volna, ha ismét lesznek fauszodák a Dunán, a környezetszennyezés és az ipari beruházások miatt a Duna vize a fővárosnál többé nem igazán volt alkalmas a fürdőzésre. (Borítókép: Fortepan / Fábián Sámuel)
Ha szívesen olvasnál még arról, milyen volt Budapest régen, ezt a cikket ajánljuk.

Milyen lenne egy séta a régi Budapesten, a Tabánból a Városligetbe? Galériás összeállításunk segít elképzelni.
Tovább olvasom
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés