14 éves lány nyerte az Elite Model Look versenyt

Volt köztük szertornás, táncos és színésznő jelölt is. Visszatérő szlogenként hallhattuk a "Bármit ehetek, nem látszik meg rajtam" mondatot, ezért egy idő után már nem lehetett megkülönböztetni őket. Szerda este a 2010-es Elite Model Look országos döntőjén jártunk, ahol a legjobb testet is díjazták. A nyertes a 14 éves siófoki születésű Hajdú Nikolett lett, de a jelöltek többségében mind nagyon fiatalok voltak.

Az Elite Model Lookot 1983 óta rendezik meg a világ számos országában, és a fődíjat elnyerő lányok előtt tényleg megnyílnak a divatházak ajtói. Mihalik Enikőt 2002-ben ezen a versenyen fedezték fel, világviszonylatban pedig olyan nevek kerültek innen ki, mint Linda Evangelista és Giselle Bündchen, de például a 2006-os győztes Denisa Dvorakova is máig foglalkoztatott modell.

Claudia is itt kezdte

A ' 90-es éveket meghatározó topmodellek közé tartozó Naomi Campbell és Cindy Crawford mellett, Claudia Schiffer is az Elite Model Look nemzetközi modellverseny szárnyai alól került ki. A története szerint 17 évesen egy szórakozóhelyen látta meg egy amerikai divatügynök, s azonnal szerződést is ajánlott neki. Arca lett a Revlon-nak, később Karl Lagerfelddel megismerkedve a Chanel divatháznak, majd az amerikai Guess reklámkampánynak. Innen egyenes út vezetett a Vogue, a Vanity Fair, a Rolling Stone, és számos egyéb neves divatmagazin címlapjaira. Bár  az utóbbi néhány évben egyre több, ragyogását kétségbe vonó, paparazzi fotó jelent meg róla, a L'Oreal és Mango kampányait még most is csak ritkán tudják elképzelni nélküle.

A Millenáris Parkban megrendezett  est koreográfiája nem sokban tért el egy szépségversenytől: a 15 döntőbe választott lány az egymás utáni tourokban különféle ruhákat viselve vonult fel. Láthattuk őket bikiniben és estélyi ruhában is. Az mindenesetre kiderült, hogy őket - egy-két kivétellel - tényleg megtanították magassarkú cipőben járni. Az átöltözés szüneteiben a jelölteket bemutató kisfilmeket vetítették, illetve készült videó a döntő előtti egy hetes felkészítő tábor élményeiről is. Ezekből megtudhattuk, hogy a lányok az ország minden tájáról érkeztek, és volt egy félig Fülöp-szigeteki és egy Seychelles-szigeteki jelölt is.

Bármit ehetek, nem látszik meg rajtam

Többségében mind nagyon fiatalok, sokan alig töltötték be a 14. évüket. Szinte mind elmondták, hogy vonzza őket az utazás, a dinamikus életforma és a szereplés. Volt köztük szertornás, táncos és színésznő jelölt is. A videók tényleg inkább a külsőségekről faggatták a modell aspiránsokat. Visszatérő mondat volt a "Bármit ehetek, nem látszik meg rajtam", így egy idő után nem lehetett megkülönböztetni őket.

Azt az érzést sem tudtam elhessegetni magamtól, hogy nagyon naivak, és hogy a modell-lét nehézségeiről nem igazán világosították fel őket, de például arról sem, hogy sok esetben az érettségi után már sokkal kisebb esélyekkel indulnak, ha igazi karriert szeretnének befutni.

Különdíj járt a legszebb testért

A divatszakma minden szegmenséből felkért, nyolcfős zsűri végül átfogó szempontokat figyelembe véve a 14 éves Hajdú Nikolettet választotta győztesnek, ő hamarosan Sanghajba utazhat a nemzetközi döntőre. Második helyen a szintén alig 14 éves Vári Virág végzett, a harmadik pedig a 16 éves Urbancsek Nikola lett, aki egyébként a legszebb test különdíját is megkapta. Mindhárman automatikusan szerződést kaptak az eseményt hazánkban szervező Visage Model Managementtől.

Idősebb, teltebb modelleket szívesebben nézünk

A reklámvilág nagyobb része a fiatal, fehér bőrű és vékony modelleket szereti foglalkoztatni, miközben jól tűri az egészségügyi szakemberek és a feminista körök kritikáit is. Egy, a Cambridge-i Egyetem által végzett kutatás szerint ugyanakkor a tökéletesnek mondott modellek nemhogy pénzt hoznak, de sokkal inkább ártanak az üzletnek. A kutatásból kiderült, hogy a 25 év alatti nők, még mindig a fiatal, fehérbőrű, extravékony modelleket preferálják, de mára jelentős kisebbségben vannak. A felmérésben megkérdezett 2000 nő többsége ugyanis szívesebben vásárol olyan márkákat, amelyeknek a reklámjában nemcsak hasonló korú, de hozzájuk hasonló külsővel rendelkező modellek szerepelnek. Talán ezt megfontolva, néhány kozmetikai cég már teltkarcsú és színesbőrű modellekkel kínálja portékáit. A nők összességében az elérhető, természetes szépséget tartják hitelesnek, ezért egy amerikai reklámügynökség szerint bevált gyakorlat manapság, ha egy reklámban különböző karakterű modelleket választanak, így több fogyasztói típus is azonosulhat velük.