Ezek a legjobb fehérjeforrások hús- és halevőknek, vegáknak és vegánoknak

Az emberi szervezetnek, az egészséges és teljes működéshez megfelelő mennyiségű és minőségű mikro- és makrotápanyagra van szüksége. A makrotápanyagok azok a kémiai vegyületek, amelyekből a testünknek nagyobb mennyiségben van szüksége (erre utal az elnevezésük is), és amelyek a fő energiaforrásaink. A fehérje – a szénhidrátok és a zsírok mellett – egyike ezeknek a tápanyagoknak. Infografikán mutatjuk a legjobb természetes fehérjeforrásokat.

A fehérjék 20-féle aminosavból épülnek fel. Az aminosavak közül 9 (hisztidin, izoleucin, leucin, lizin, metionin, fenilalanin, treonin, triptofán, valin) esszenciális, azaz az ember számára nélkülözhetetlen, mert a szervezetünk vagy egyáltalán nem képes előállítani őket, vagy csak olyan minimális mennyiségben, amely nem fedezi a napi szükségletet. Ezek azok a fehérjekomponensek, amelyek bevitelét külső forrásból kell biztosítanunk, elsősorban megfelelő táplálkozással. 

Az átlagosan ajánlott napi fehérjebevitel 0,8 gramm testtömegkilogrammonként.

Ezért van szükség fehérjére

A fehérje az egyik legkiemelkedőbb tápanyagunk. Alapvető fontosságú, mert – amellett, hogy a testünket felépítő sejtek fő alkotója – fontos 

  • a sejtek megújulása, 
  • az idegrendszerünk, az izomzatunk megfelelő működése miatt; 
  • az izmok, a kötőszövetek, az inak, a csontok, a haj és a szőr szerkezeti eleme; 
  • a hormonok és az enzimek alkotórésze; 
  • szerepe van az immunrendszer felépítésében, valamint 
  • a különböző transzportfolyamatokban, 
  • biztosítja a folyadék- és sav-bázis egyensúlyt, 
  • fenntartja az érrendszer rugalmasságát.
A legjobb természetes fehérjeforrások
A legjobb természetes fehérjeforrások

Tartalom: Werb Tímea dietetikus, Infografika: Horváth Andrea

Mustra