A kétszer szült nők esélye a legkisebb a szívbajra

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Egy svéd tanulmány konklúziója szerint a középkorú és idősebb nők esélye arra, hogy szív- és keringési megbetegedésekben szenvedjenek, kapcsolatban áll azzal, hogy hány gyermeket szültek fiatalabb korukban.

Egy svéd tanulmány konklúziója szerint a középkorú és idősebb nők esélye arra, hogy szív- és keringési megbetegedésekben szenvedjenek, kapcsolatban áll azzal, hogy hány gyermeket szültek fiatalabb korukban. A témát érintő eddigi legnagyobb, 1,2 millió nőt figyelemmel kísérő tanulmányt a stockholmi Karolinska Institutet készítette, és ebben a hónapban publikáltatta az American Heart Journal nevű szívgyógyászati szaklapban, jelentette be a Reuters hírügynökség.

A kutatók több mint 65000 időskori szív- és keringési megbetegedéses női eset kapcsán vizsgálták meg a betegek családi hátterét. A betegségek között olyanok szerepeltek, mint a szívinfarktus és az agyvérzés. Az eredmény egy "J" alakú görbe volt. Azoknak az idős nőknek lettek a legjobb eredményei, akik fiatal koruk során két gyermeket hoztak világra. Hozzájuk képest a gyermektelenek, az egyszer és háromszor szülők esélye a szívbetegségekre 10 százalékkal volt magasabb, a négyszer szülőké 30 százalékkal és az ötnél többször szülőké 60 százalékkal.

A kutatók ugyanezt az eredményt kapták, amikor 600000 olyan nő egészségi állapotát  vizsgálták, akik 1973 és 2005 között legalább egy gyermeknek adtak életet. Minden olyan terhesség alatti komplikációt is figyelembe vettek, amik a vérkeringésre és a szívre hatással vannak, mint például a terhesség alatti cukorbetegség, magas vérnyomás és a szülés során előforduló rendellenességek. Ugyancsak számításba vettek olyan életviteli tényezőket, amik megnövelik a szív- és keringési betegségek esélyeit, mint például a dohányzást, és az eredmény mindezen tényezőktől független volt. Itt is a kétszer szülők jártak legjobban idős korukra.

A terhesség az egyik legmeghatározóbb testi folyamat a nők életében és nagyon nagy hatással van a szív működésére, az erek állapotára és a keringésre. A terhesség hónapjai alatt a vér mennyisége 50 százalékkal megnő, a vérnyomás nagymértékben lecsökkenhet, vagy megnőhet és az erek falát érő nyomás is magasabb lesz a hormonok hatására. Mindezek a változások, bár a szüléssel elmúlnak, egy életre szólóan befolyásolják a nők szívét és vérkeringését.

A kutatók azt remélik, hogy az eredmények segítenek a nők szív- és keringési betegségeinek megértésében, ugyanis ezek gyakran más arányban fordulnak elő, és más tüneteket produkálnak, mint ugyanezen betegségek férfiaknál, és a nőkről kevesebb adat áll az orvosok rendelkezésére. A szív- és keringési megbetegedések a halálokok között az első helyen állnak sok országban, így Magyarországon is.

Másutt

Divany könyv

Vedd meg fél áron a Dívány első könyvét!

A Dívány újságírói által felkutatott történetek fele a 20. század elejének Magyarországát idézi meg, a másik fele pedig a világ tucatnyi országából mutat be egészen különös eseteket.

Tekintsd meg a kötetet, kattints ide!

hirdetés

olvir
olvir
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.

Testem

Ez történik a testeddel, ha minden nap zöld teát iszol

A zöld tea nemcsak a koffein miatt hasznos, hanem az antioxidánsai miatt is. A hatás maximalizálásához napi 3-4 csészényi tea kell, lehetőleg nem forrásban lévő vízzel leöntve, illetve számolni kell azzal is, hogy a zöld tea negatívan hat a vas hasznosulására.

Offline

Férfiruhában kémkedett a japánoknak a kínai hercegnő: hadsereget is vezetett hazája ellen a Kelet Gyémántja

Mandzsu hercegnőnek született, de a japán hadsereg legveszélyesebb titkos fegyvere lett belőle. Josiko Kavasima élete a huszadik századi történelem egyik legbizarrabb kémhistóriája: a hercegnő szakított a női szerepekkel, férfiruhát öltött, és saját hadsereget vezetve segítette Japánt Kína lerohanásában. A „Kelet Gyémántjaként” ünnepelt kémet a háború után a kínaiak nemzeti árulóként fogták perbe, és sorsa drámai véget ért. Utánajártunk a Távol-Kelet legrejtélyesebb, férfiruhás női kémének elképesztő és tragikus életének.