Van egy eldugott épület Dunaharasztiban, amit úgy hívnak, hogy A Trezor. 1961-től a rendszerváltásig a Magyar Hajózási Részvénytársaság (MAHART) hajógyára volt itt, ám a hajóknak azóta hűlt helye. Most veterán autókat tárolnak odabent, de a különleges gyűjtemény a nagyközönség számára egyelőre nem látogatható. A hely kapui csak kivételes rendezvények alkalmából nyílnak meg a publikum előtt, mi mégis bejutottunk a zárt ajtók mögé.
A Magyar Hajózási Rt. gyára volt itt egykor
Képzeld el Dunaharasztit a múlt század derekán, amikor még a Duna mellett füstölgő kazánok és kalapácsok hangja töltötte meg a levegőt. A Trezor, ahogy most ismerjük, akkoriban egy mozgalmas hajógyár volt, ahol a magyar folyami uszályok, vontatók és egyéb hajók sorsa dőlt el. A vadregényes Ráckevei-Duna-ág mellett emberek sürgölődtek, óriási vaslemezeket csörlőztek, kalapálták a hajók acélburkolatát, és gondos kezek javították a hajótesteket, hogy újra vízre bocsáthassák őket.

A hangulatot áthatotta a nyers acél illata, a hegesztők szikrái fénylették be a sötétebb sarkokat, miközben az emberek szorgos munkájukkal biztosították, hogy a hajók visszatérhessenek a folyóra. A Duna vize itt nem csupán átszelte a tájat, hanem az élet véráramaként szolgált a hajójavító számára. A hatalmas hajókat vontatók húzták a kikötőbe, ahol a karbantartók, szerelők és mérnökök aprólékos munkával hosszú hetekig csiszolták, hegesztették és kalapálták a vízi járműveket. A műhelyek falain belül mindig történt valami: egy motor újraindítása, egy új hajótestréteg felszerelése vagy épp egy sérült kormánylapát helyreállítása.

Ma a volt hajógyárban autók állomásoznak
Ma, amikor belépsz A Trezorba, a régi idők szelleme még mindig ott lebeg. Az egykori hajók helyén azonban veterán autók sorakoznak, amelyeken most is ugyanolyan szorgalommal dolgoznak, mint egykor vízijármű-rokonaikon. A műhely, ami egykor az úszó monstrumokat hozta rendbe, most az autóipar klasszikusainak ad új életet. A mesterek szenvedéllyel szerelik és fényezik újra ezeket a hajdani autócsodákat. Az idő múlása itt nem nyomja rá a bélyegét ezekre a járművekre – épp ellenkezőleg, a falak között valahogy megállni látszik. A veterán autók nosztalgikus varázslatot árasztanak, amely egyszerre repít vissza a múltba és tart életben egy letűnt korszakot.

Amikor az omladozó félben lévő épületet megvettük, az volt a tervünk, hogy megmentsük az enyészettől, és odabent is valami maradandó értéket hozzunk létre: ezért neveztük el A Trezornak
– mesélte el a Díványnak Kiss Ádám, a Krazy Kutters veterán amerikai autós egyesület egyik alapítója.

Külföldi rendszámmal autózni idehaza mindaddig megéri, míg meg nem bírságolják a sofőrt. A törvény ugyanis csak kivételes esetben teszi ezt lehetővé.
Tovább olvasom
A hajógyári autójavítóból múzeumot akarnak csinálni




Káosztól tartanak a benzinkutakon az egyes autókhoz való új üzemanyagok miatt.
Tovább olvasom

A piaci ár feléért juthatsz használt autóhoz, mutatjuk, hogyan.
Tovább olvasom