Boszorkányokkal és pornósokkal eresztette össze Kusturicát a Spektrum

Olvasási idő kb. 10 perc

A Spektrum új, saját gyártású sorozata alapvetően szürreális világokat tesz érthetőbbé, ugyanakkor még bizarrabbá.

Mikor megláttam, hogy egy beszélgetésen egy asztalhoz ül Bíró Lajos séf, Choky Ice, azaz Csáky Attila egykori nagyon sikeres pornószínész, Petróczi Zoltán, akit az éjszakai életben Lady Dömperként lehet ismerni, és Abafi Cézár, a Magyar Boszorkányszövetség szakrális vezetője, akkor valami egészen elképesztően szürreális eseményt képzetem el, főleg hogy az egészet összeköti még Emir Kusturica is, aki bár személyesen nem volt jelen, mégis egyfajta biztosítéka annak, hogy az ember csak ide-oda pislogjon a történéseket látva. Pedig csak egy új dokumentumsorozat bemutatóján jártunk. A Volt egyszer egy Vadkelet című sorozat azt mutatja majd be öt részben a Spektrumon, hogy a rendszerváltás milyen évtizedekig elfojtott vágyakat hozott felszínre a kelet-közép-európai országokban. 

Miután betört a Nyugat, a tűrt vagy tiltott gondolatok elszabadultak, így lett a régió és azon belül is Magyarország például a pornó központja, vagy megalakult a boszorkányegyház. De arra is kitérnek az alkotók, a rendszerváltozás után mi mindenre voltak hajlandóak az emberek azért, hogy megéljenek, boldoguljanak, vagy éppenséggel kitűnjenek a szürke hétköznapok és emberek közül. Teszi mindezt úgy, hogy nincs ítélkezés, nem lesznek az emberek önmaguk paródiái.

És egy idő után annyira eggyé válsz az egész helyzet szürrealitásával, hogy már fel sem tűnik, az orosz szexklubtulajdonos miért súlyzózik úgy az interjú közben a vízparton, mintha ez a világ legtermészetesebb dolga lenne, hogy aztán a következő percben azt lásd, hogy éppen a két alulöltözött lány számára erotikus pózokról szóló diskurzusát azért hagyja félbe, mert a lila világításban úszó klub másik termében felébredt az alig néhány hónapos gyermeke. Vagy hogy a pornóiparos résznél megszólaltatott Monique Covet, aki mellesleg azt mondja a pornózásról, hogy egy olyan családba csöppent, ahol mindenki kedves volt vele, mindenki mosolygott, mennyire ugyanazt az arcmintát eredményező programot rendelte a plasztikai sebészétől, mint az orosz panelinstasztár párocska férfi tagja, aki nem mellesleg valamilyen okból kifolyólag javarészt zsinórtangában pózol a felesége mellett, pedig nem is a pornós rész főszereplője. És már azon is túllendültem, hogy szegény Emir Kusturicát, aki személyes sztorijaival vezeti fel a történeteket és a témákat, miért zárták egy omladozó pincébe, ráadásul a vetítésen bemutatott, egyébként tényleg nagyon jó ízelítőkből összevágott 50 perces részben többször is felbukkant, mindig ugyanabban a romos pincében, de különböző ruhákban állt a pincerendszer különböző pontjain, ami miatt az egésznek olyan hatása lett, mintha a rendszerválás óta keresné megszállottan a kiutat a föld alól. 

Pornóban nagyok vagyunk

A sorozat első része a pornóról szól majd, hiszen ahogy megnyíltak a határok, úgy jöttek a pornóproducerek, akik töredék áron dolgozhattak Budapesten vagy Prágában, mint bárhol máshol a világban. A szabadság már megvolt, a szép fiatal lányok naivak voltak, és már a tény, hogy eljuthatnak Párizsba, vagy hogy egy külföldi producer őket akarja, elég volt ahhoz, hogy belekezdjenek az iparba. Ráadásul a stábok is olyan illusztris helyeken, kastélyokban, szinte bárhol forgathattak, ahol elég volt mindössze annyit elérni, hogy a portás egy kicsit félrenézzen és beengedje őket.

Egyszerre sokszor 50-60 forgatás zajlott párhuzamosan Budapesten, hiszen a stáb is adott volt, a jól képzett magyar operatőrök sem riadtak vissza egy kis fusi melótól. Choky Ice, azaz Csáky Attila szerint is az volt a pornó fénykora. Ő például saját bevallása szerint is olyan helyekre jutott el, ahova amúgy esélye sem lett volna. Mondjuk, ilyen szempontból tényleg nem rossz a fapados légitársaságok térhódítása, ami talán azért mégiscsak egyszerűbb módja az utazásnak, főleg, hogy szerinte ma már nem is jellemző ez a fajta kiváltság, hiszen az internet térhódítása miatt kevesebb a pénz az egész szakmában.

Ő egyébként most rendez is, konzervatóriumot végzett zongoratanárnő feleségével és gyermekeivel él boldogan, kiveszi a részét az iskolai szülői munkaközösség mindennapi életében. És ha éppen nem pornót instruál, akkor éles váltással az ovis karácsonyi műsoron dolgozik. „Ott az egyik óvónéni szokott lenni a krampusz, őt pózoltatom” – dobott de azért néhány szakkifejezést, de szerinte a szülők nagy része bár tisztában van azzal, hogy mi a szakmája, mégsem azt nézik, hanem, hogy mennyi mindent tesz közösségi munkában a gyerekekért. 

Az éjszaka dívája nappal egy teljesen átlagos férfi

Lady Dömper, azaz Petróci Zoltán csak éjjel egy pincében (nem azonos azzal, amiben Emir Kusturica bolyong) díva, nappal senki meg nem mondaná róla, hogy már a rendszerváltás óta főszereplője és sztárja transzvesztita show-knak. Valahogy egyébként a nagy sztárokat is így képzelem, Madonnáról is el tudom képzelni, hogy soha nem ismerném fel, ha smink és frizura nélkül, egyszerű mackónadrágban csattogna végig a boltban tejet lóbálva a kosarában. Petróci azonban arról mesélt a vetítés után, hogy az ő kis közösségük a rendszerváltás előtt belendült, 30 éve megnyitott az első legális szórakozóhely, a buli ugyanaz, csak este 9-10 helyett hajnali egykor kezdődik igazán, de a mozgalom nagyjából abban a pincében is maradt.

Vannak sikerek, hiszen a rendszerváltás alatt el sem lehetett képzelni, hogy egyszer majd egyneműek is köthetnek legális, bejegyzett, törvény által elfogadott élettársi kapcsolatot. De szerinte ennél többet nem is fog nagyon elérni itthon a mozgalom, mert ez a maximum, ami itthon elérhető lehet. Ahogy ő mondja, 30 éve egy pincében kezdte, és ott is végzi majd, pedig szerinte sokkal több van ebben, a fiatalok például már végképp nem akadnak fenn azon, hogy valaki nem heteroszexuális. És szerencsére egyre több filmben vagy sorozatban jelenik meg meleg karakter úgy, hogy reálisan mutatják be, és nem vállnak karikatúrává. 

Első ránézésre nem mondná meg senki, hogy milyen különleges szakmák képviselői ültek itt most össze.
Első ránézésre nem mondná meg senki, hogy milyen különleges szakmák képviselői ültek itt most össze.Spektrum

A rendszerváltás előtt minden vendéglős csalt

Ezt nem én mondom, hanem Bíró Lajos, aki a sorozat gasztroforradalomról szóló részének egyik főhőse, és aki arról mesél, hogyan jutottunk el a májas hurka és a zsíros pörkölt bűvköréből addig, hogy a nemzetközi gasztrotérképen is egyre meghatározóbb pont lett Magyarország. Szerinte egyébként azok, akik akkor is vendéglátóztak és most is, kicsit szégyellik, hogy akkor hogyan trükköztek, vagy hogy mustárral pácolták a bélszínt, és a borjúhús pontosan ugyanannyira volt borjú, mint mondjuk krokodil. A séf szerint a jelennek inkább arról kell szólnia, hogy a klasszikus, mindenki által szeretett magyaros ételeket kicsit megreformálják, pontosan annyira, hogy a jellegzetessége megmaradjon, viszont az új technikáknak, eljárásoknak és trendeknek megfelelően meg tudják őrizni azt az utókornak. Szerinte ma már csak az trükközik, aki hülye, az alapanyagok megvannak, a technológia megvan, vagyis minden a rendelkezésre áll ahhoz, hogy a vendéget ne kelljen palira venni, és egy jól elkészített ételt lehessen lerakni előtte egy étteremben. 

Seprűvel és tojással az átkok ellen

Kétségtelen, hogy az egyik legszürreálisabb résznek az ezotériával foglalkozó ígérkezik, amit anno, ha nem is tiltottak, de azért épp csak megtűrték. A stáb felkereste ugyanis Maria Campinat, a román boszorkányok arannyal megkoronázott királynőjét, aki Elena Ceausescu egykori titkos jósnője volt. Állítása szerint, mikor Elena asszony kihúzta a fekete kártyát, ő mondta is, hogy itt aztán gondok lesznek. Aztán mik lettek? Hát gondok. Mondjuk, ezt lehet, hogy én is megmondtam volna, ha akkor már tudok olvasni, és nyomon követem a világsajtót, de ne legyünk hitetlenek. Campinat háza egy kastély, ahol első ránézésre a konyha és a nappali közötti helyiség az átokűző szoba. A szertartás képsorai alatt felidéztem magamban, hogy óvodában pontosan ugyanígy játszottunk boszorkányosat. Valakit körbe kell állni, és egymást túlharsogva, hadonászva kell kiabálni, hogy távozz, szellem, meg rontás, meg tetszőlegesen behelyettesíthető élethelyzetek. Ők mondjuk, kézi seprűvel, meg játékboltos kardokkal is bökdösik az illetőt. Mi azért ettől sokkal humánusabbak voltunk. Mondjuk arról a fontos momentumról megfeledkeztünk, hogy ilyenkor kell az alanynak a mindenes kosárba pénzt szórni, mert Campinat szerint csak akkor működik a varázslat. A rontó szellemeknek is élni kell valamiből, na. 

Emir Kustirica fogja össze a történeteket, miközben próbál szabadulni.
Emir Kustirica fogja össze a történeteket, miközben próbál szabadulni.Földházi Árpád / Spektrum

Ezek után a tojásos auratisztításon már igazából fenn sem akadok, és azon sem, hogy Abafi Cézár a Magyar Boszorkányszövetség szakrális vezetője arról mesél, hogy ők sem tudnak mindenkinek segíteni, ahhoz kell a másik fél is. Abafi Cézár egyébként elképesztően jó sajtós is lehetne, ha feladná a szakrális vezető szerepét. Ugyanis a beszélgetést moderáló Radnai Péter kérdéseit úgy tudja kikerülni, hogy a tapasztalt médiaszakember szemmel láthatóan meg is akad, mert ő sem, én meg pláne nem vagyok biztos abban, hogy az elhangzott mondtok után most választ kaptunk-e a feltett kérdésre, vagy nem.

Azt egyébként szorgosan feljegyzeteltem, hogy aki hülye, azt a boszorkányok le tudják rázni, például aki az ötöslottó nyerőszámait szeretné megtudni, annak az a bevett mondás, hogy amennyiben ad 5 millió forintot, akkor megmondják. Egyébként akármennyire is bizarrnak tűnik ez a rész a seprűs szelleműzés, a tojásos átoklevétel, meg a bolti asztaltáncoltatást látva, bennem az egész végére valahogy az fogalmazódott meg, hogy bár bizonyára rengeteg a kókler, de Abafi Cézár is egyfajta alternatív pszichológusként próbál segíteni. És az, hogy mennyi a nem tisztességes rontáslevevő hazánkban is, azt ők is megerősítik az epizódban. 

Az ő páciensei azok az emberek, akik egyébként inkább a tudományban, vagyis a pszichológiában nem hisznek egyáltalán, a tényeket tartják ördögtől valónak. És oda nem mennek el segítséget kérni, de a szellemekben viszont hisznek. Ha meg a nap végén ugyanaz az eredmény, hogy mondjuk egy szorongó ember pár rontáslevétel után nem szorong, akkor összességében nagy gond nincs. Azt mondja, hogy egyébként a gazdasági válság nekik kifejezetten jót tett, azóta befektetési és üzleti kérdésekkel is megtalálják őket. Amíg mindenki a saját belátása szerint tesz, úgy, hogy azzal másoknak nem árt, akkor tőlem elhiheti, hogy a térdfájása vagy a hiteltörlesztése egy tojásos auratisztítástól jön helyre. Azt pedig Abafi is elmondta, az ő feladata, hogy ráhangolódjon az emberre, hogy tudjon neki felelősen segíteni. Ebbe remélhetőleg az is beletartozik, hogy a szellemek néha azt üzenik, igenis el kell menni egy orvoshoz, vagy jó lenne, ha beoltatnád a gyermeked. 

A sorozat főszerkesztője Hadas Krisztina, felelős szerkesztői Korn Anita és Kéky Kira, producere Máté Krisztina volt, akikben régóta élt a vágy, hogy megmutassák és körbejárják, hogyan is hatott a vágyainkra a hirtelen ránk zúduló szabadság. A pornó, ezotéria, és gasztrovilág mellett szó lesz még a régi és új gazdasági elitről, illetve az újdonsült Insta-sztárokról és a divatról is. Az első részt november 22-én lehet majd látni, ezt követik hetente az újabb epizódok, de lesznek ismétlések is. Egyébként a Spektrum saját gyártású sorozatai általában szeretnek olyan témákat feszegetni, melyek valóban izgalmasak, de nem csak erről beszélgettünk majdnem egy éve Csepeli Eszterrel, a Tabukról tabuk nélkül sorozat operatőrével. 

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek