A H&M majmozós pulcsija labdába sem rúghat az Amzonon árult „A rabszolgaság mindent megold” (Slavery gets shit done) felirattal ellátott pólókkal és bögrékkel szemben. A H&M fekete kisfiúra adott, „Legmenőbb majom a dzsungelben” feliratú pulcsijához hasonlóan a rabszolgaságot elbagatellizáló ruhák is gyerekeken, sőt babákon tűntek fel, mielőtt a rabszolgaság ellen harcoló szervezetek és a vásárlók tiltakozására eltávolította őket az Amazon – írja a New York Post.
„Minden eladónknak be kell tartania a felhasználási feltételeinket, aki pedig megszegi a feltételeket, annak akár a fiókja is eltávolításra kerülhet. A kérdéses termékeket eltávolítottuk” – reagált a vádakra az Amazon szóvivője.
Egyes becslések szerint nagyjából 40 millió ember él egyébként manapság rabszolgaságban. Ez a szám a kényszermunkára és -házasságokba kényszerített embereket is magában foglalja a rabszolgaság ellen küzdő szervezetek szerint, akik nem túl meglepő módon nem igazán lelkesedtek a rabszolgasággal viccelődő pólókért. Szerintük az Amazon által forgalmazott termékek megnehezítik a dolgukat, és a probléma elbagatellizáláshoz vezethetnek.
„A ruhákat viselő gyerekekkel egyidős fiatalok sok helyütt éheznek, és úgy kell egész nap robotolniuk, hogy még aludni sem hagyják őket” – nyilatkozta az egyik szervezet, az International Justice Mission szóvivője. Szerintük nem ártana, ha a legnagyobb cégek inkább a gyerekmunka eltörlésére fókuszálnának és jobba odafigyelnének arra, milyen termékeket forgalmaznak.
Ennél is durvább volt egyébként egy brit áruházlánc, a Waitrose példája. Ők egy olyan kávét forgalmaztak ugyanis, amelynek a csomagolásán egészen konkrétan rabszolgák dolgoztak kávéültetvényeken.