8 dolog, ami hatással lesz a divatra 2017-ben

Olvasási idő kb. 7 perc

A divatlapok szerint továbbra is nehéz megmondani, hogy mi jön divatba azok közül a trendek közül, amiket tavaszra terveztek a divatházak. 2016-ban elsősorban három évtizedet, a 70-es, a 80-as és a 90-es éveket dolgozták fel a luxusmárkák, bár ebből a grunge és a bohém hippi vonal már kikopóban van, 2017-ben inkább az utcai divat, a sportos cuccok, a Gazdagok és Szépek sorozat hőseinek stílusa, valamint az aktuális társadalmi, politikai és kulturális kérdések foglalkoztatták a tervezőket. A hajtás után mutatjuk, hogy milyen trendekre érdemes felkészülni és hogy milyen kérdések foglalkoztatják az iparágat 2017-ben!

1. Ki lesz majd Melania Trump házitervezője?

Míg Michelle Obama előtt tárva nyitva álltak az amerikai luxusmárkák kapui, addig a frissen megválasztott Donald Trump neje már nincs ilyen könnyű helyzetben, ha ki akar öltözni. A francia származású divattervező, Sophie Theallet például annyira berágott a választási eredményen, hogy nyílt levelében bojkottra szólította fel a többi ruhatervezőt, így elképzelhető, hogy Trumpnét Európa egyik legmenőbb couture márkája, a Dolce & Gabbana fogja öltöztetni a jövőben.

Az amerikai divatipart tehát megosztja a helyzet, Tommy Hilfiger, Carolina Herrera és Ralph Lauren nem zárkózott el attól, hogy ruhát tervezzen az exmodellnek. Bár utóbbi törzsvásárlói körébe tartozik Hillary Clinton is. Marc Jacobs, Tom Ford, Calvin Klein, Derek Lam vagy Phillip Lim egyenlőre elzárkózik attól, hogy bármit is eladjon az új First Ladynek.

2. Divatba jönnek a láncos cuccok

Jópár szezon óta igyekeznek divatba hozni a divatházak a punkos Jeanne d'Arc vonalat, a jelenség az elmúlt időszakban feltűnt az Alexander Wang, a Paco Rabanne és Zana Bayne kollekciójában is, sőt Kendall Jenner is valami hasonlót viselt a 21. szülinapi buliján Hollywoodban. A pornós fétiscuccok időközben megjelentek a hírességeken is, aminek köszönhetően idén az utcai divatban is felbukkanhat egy-egy láncos cipő, táska vagy merészebb ruhadarab 2017-ben.

3. Vállban erős ruhák

Míg a tavalyi év slágere vitathatatlanul a romantikus hatást keltő, ejtett vállú felső volt, addig idén inkább a falusias stílusú, széles vállrész, válltömés vagy puffos ujjú blúzok és pulóverek lesznek majd divatban. Pont olyanok, mint amilyeneket például Jacquemus vagy a Balenciaga tervezett az év első felére, de érdemes inspirációt meríteni az 1988-as Dolgozó lány című filmben felvonultatott ruhákból illetve Pat Benatar vagy Jane Austen ruhatárából is.

4. Ezüstre cseréljük le az aranyat

Közel egy évtizede uralja az ékszerpiacot az arany, amit a 90-es évek divatjának visszatérésével az olcsóbb ezüst vált a sorban. A hétköznapiasabb ezüst nemcsak dögcédulák és chokerek formájában lesz divatban, hanem újra menő lesz egyszerre több ezüstgyűrűt és -karkötőt viselni 2017-ben.

5. Divatba jön a visszafogottság

Talán a normcore és a hipszter hullámnak köszönhető, de az utcai divatban manapság nem ciki beleolvadni a tömegbe. A jelenség feltűnt a divatházaknak és a fast-fashion márkáknak is, így aki 2017-ben is sikkes akar lenni, az feltétlenül szerezzen be egy tornacipőt, egy semmilyen pulóvert, egy unalmas hosszú kabátot és egy kopott farmert. A bátrabbak talán egy kalapot is feltehetnek a vicc kedvéért. A Refinery29.com szerkesztői szerint nemcsak a visszafogottságra kapunk rá 2017-ben, de kevesebbet is mutatunk meg magunkból, a mélyen dekoltált blúzokat például magasított nyakúakra cseréljük majd.

6. Visszatér a telitalpú cipő

A 70-es, majd később a 90-es évek slágercipője az őszi-téli szezonban kezdett beszivárogni a kifutópályákról az üzletekbe. A divatlapoknál az egyik legtöbbet fotózott kiegészítő lett a Gucci szivárványos platformcipője, valamint Marc Jacobs komikusan magastalpú csizmája. Pár hónappal ezelőtt mi is beszereztünk egy ilyen modern és fiatalos darabot és valóban szórakoztató benne közlekedni, arról nem is beszélve, hogy mennyire új értelmet kapnak a ruháink egy ilyen kiegészítővel.

7. Eltűnhetnek a fast-fashion boltokból a tervezői együttműködések

Ami érthető, hiszen már a H&M x Kenzo kollekció sem hozta lázba a népet novemberben. De egyébként is jogos a kérdés, hogy mégis mi haszna van ezeknek a kollaborációknak. „Először is, ezek a kollaborációk akkor is sikeresek, ha anyagilag nem azok. Az együttműködések limitált kollekcióinak ugyanis nem sok köze van a kiskereskedelmi egységek összteljesítményéhez. Ez maximum csak hab a tortán” – mondja az NPD Group vezető ipari elemzője, Marshal Cohen, aki szerint nagyon kevés designer-partnerség hoz annyit, hogy az befolyással legyen a bevételekre.

Az egyik kiskereskedelmi elemző becslései szerint az egyszeri kollaborációk 20-50 millió dollárt hoznak a konyhára, ilyenek például a H&M jól beharangozott együttműködései. Az efféle együttműködések általában a marketingről szólnak, a marketing pedig közvetlenül nem mindig a pénzről szól. A tervezők belemennek, hogy olyan termékeket állítsanak elő, amelyek gyakran nem olyan magas minőségűek, mint amiket készíteni szoktak. Ez pénzügyileg és stratégiailag is kockázatot jelent, de a tervező olyan globális reklámkampányt kap cserébe, amit nem engedhetne meg magának. Hosszú távon azonban úgy tűnik, hogy mégsem tűnt olyan jó ötletnek megcélozni a fiatalabb, de kevésbé jómódú vásárlókat a Roberto Cavallinak, a Marninak vagy a Zac Posennek.

8. Visszatér a csípőfarmer

Utoljára hagytuk az egyik legrosszabb hírt, miszerint akár fiatal Britney Spearsnek is öltözhetünk 2017-ben. A csípőfazon népszerűsége valószínűleg a sportos cuccok divatba jövetelének és a fitneszőrületnek is betudható, tehát akinek már kellőképpen kockás a hasa, az egy piercinget is rakathat a köldökébe, a csípőfarmerrel együtt valószínűleg az is újra divatba jön majd.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek