Míg a legtöbb sorozatrajongó valószínűleg még azon kesereg, hogy a végéhez közeledik a hagyományos értelemben vett televíziós szezon és azzal együtt egy-két kedvenc sorozatuknak is búcsút inthetnek egy időre, valószínűleg sokakban felmerül az a kérdés is, hogy vajon mi történik a sorozatban látott ruhákkal a forgatás után. Ennek a rejtélynek járt utána a fashionista.com munkatársa, akitől megtudtuk, hogy ezekre a kosztümökre nem csaphatunk le a wornontv.net oldalán, hiszen ott maximum a mását szerezhetjük be azoknak daraboknak, amelyeket a kedvenc sorozatainkban láttunk.
Raktárba kerülnek
A jelmezek szinte minden alkalommal a műsort készítő stúdió raktárába kerülnek, ahol minden egyes darab be van iktatva, le van fényképezve, fel van címkézve és precízen van tárolva. Ezenkívül vannak olyan termékek, melyekért a producerek felelnek, akik a legtöbb esetben a luxusruhákat (pl. Manolo Blahnik, 3.1. Phillip Lim), illetve az exkluzívabb kiegészítőket tartják számon. Az ilyen esetekben általában a könyvelési osztállyal kell konzultálni a ruha sorsáról.
Előfordul olyan eset is, amikor a divatházak kölcsönadnak egy-egy luxuskategóriás kreációt a műsornak, majd azt a forgatás után vissza kell szolgáltatni a tervezőnek. Ilyen volt például az a vörös színű Oscar de la Renta báli ruha is, melyben Blair Waldorf találkozott Chuck Bass-szel a párizsi vasútállomáson a Gossip Girl (A pletykafészek) című sorozatban. A stúdiók igen erős ruhakészletet halmoztak fel az évek során, hisz előfordul olyan eset is, amikor egy-egy ikonikus, a sorozatot meghatározó ruhadarab is a raktárban landol ahelyett, hogy azt visszavinnék a tervező szalonjába.
A Pletykafészek című produkció jelmeztervezője, Eric Daman például a showban felvonultatott ruhák nyolcvan százalékát a Warner Bros. raktárából szedte össze. A stúdiónak például már voltak olyan iskolás egyenruhái, mint amiben Serena van de Woodsen (Blake Lively) járt a manhattani magániskolába, ahogy Blair Waldorf (Leighton Meester) hajpánt-gyűjteményének a java is a stúdió raktárában lapult már egy ideje. Sőt, voltak olyan kiegészítők és ruhák is, amiket Kiernan Shipkán láthattunk viszont a hatvanas években játszódó sikersorozatban, a Mad Menben.
„A színészek számára szigorúan meg van tiltva, hogy megtartsák a jelmezeiket. Legalábbis nem kellene kivinniük a forgatásról. Igaz, vannak olyan ritka kivételek, amikor megtiszteltetésnek vesszük, ha egy A-listás hírességnek megtetszik valamelyik darab. Nekik benne kell legyen a szerződésükben, hogy mit vihetnek haza a forgatás után” – mondta Meredith Markworth-Pollack kosztümtervező.
A színészek mégis megveszik őket
„Amikor a Szex és New Yorkot csináltunk, akkor Sarah Jessica Parkerrel megegyeztünk, hogy ő is kap majd néhány dolgot. SJP nem tehetett róla, hogy a karaktere szerint csak Jimmy Choo, Valentino és Manolo Blahnik cipőkkel volt tele a szekrénye. Ő egyáltalán nem kapzsi vagy ilyesmi. A szerződésben van egy sor az elvesztett illetve a kártérítésre szoruló cikkekről, amelyeket meg is jelölünk a ruhapróbák során. Ezek általában azok a darabok, amelyek ritkán jutnak vissza a stúdió raktárába. Ha egy színész nagyon-nagyon akar valamit, akkor akár a márka jóváhagyását is kérheti annak érdekében, hogy megszerezze a kiszemelt darabot” – avat be a kulisszatitkokba Eric Daman.
„Ha a színészek elég türelmesek, akkor megvárják a show végét és a nyilvános jelmezkiárusításokon veszik meg a számukra kedves kosztümöket. A 2009-ben forgatott „Kings” című sorozatot például egy szezon után lefújta az NBC. Abban a produkcióban volt egy különleges méretekkel megáldott színész, aki végül megvette a karakterére választott és tervezett ruhákat. Nagyon sok időbe telt, mire találtunk rá illő darabokat, szóval érthető, hogy izgatott volt amiatt, hogy megszerezhesse azokat. Én végül az egyik karakter mesébe illő cipőjét vettem meg" – idézi fel emlékeit jelmeztervezőként Jenn Rogien, aki többek között a Csajok és az Orange is the New Black című sikersorozatok ruhatáráért is felel.
A jelmeztervező tartja meg a ruhákat
Egyedülállónak mondható Joan Bergin esete, aki jelenleg a skandináv hősökről szóló Vikingek című sorozat jelmeztervezője. A három Emmy díjas dizájner legutóbb a VIII. Henrik életéről szóló sorozaton, a Tudorokon dolgozott, amely után mintegy ötven darab 16. századi jelmezt visszavásárolt a stúdiótól. „Nem tudnám elviselni, hogy később darabjaira essen szét a kollekció vagy szétkapkodják. Túl sok munkát fektettem bele. Egy részüket inkább bérbe adom” – mondta Bergin, aki egy kis dublini ruhakölcsönzőben adja bérbe jellegzetes ruháit, de a gyűjteménnyel leginkább az a célja, hogy minél szélesebb körben bemutathassa a magas színvonalú ír design elemeit.
Bergin egyébként kreatívan újraértelmezi és más projectekhez is felhasználja jelmezeit. Elmondása szerint leginkább akkor van erre szükség, ha különösen szigorú költségvetési korlátok közé szorítják a produkciót. "Ilyen volt például az a korai 1500-as évek stílusát idéző ruha is, amit a Little Chaos című film kedvéért modernizáltam. A produkció ugyanis 200 évvel később, XIV. Lajos uralkodása alatt játszódik. Ez egy nagyszerű és gyors módja annak, hogy határidőre elkészüljünk a ruhával. Ebben az esetben csak a derékrészből kellett bevenni és változtatni egy-két dolgot a nyakvonalnál. Az eredeti ruhához képest például sokkal nagyobb csipkegallért applikáltunk rá” – magyarázza Bergin.
Felbukkannak más produkciókban
Még ha nem is minden jelmeztervező tudhatja a sajátjának az általa tervezett kosztümöket, azért nagyon is tisztában vannak kollekcióikkal, így semmi meglepő nincs abban sem, ha egy-két ruha más olyan produkcióban is felbukkan, amin éppen dolgoznak. Eric Daman például éppen akkor fejezte be a Pletykafészek című sorozatot, mikor a Carry Naplója elkezdődött, így adta magát a helyzet, hogy szétnézzen a divatsorozatként emlegetett Pletykafészek „gardróbszekrényében”, hiszen a másik sorozat is divatrajongók szólt és New Yorkban játszódott.
Nem is kell nagyítóval keresni az azonosságot, több olyan szett is feltűnik a nyolcvanas években játszódó produkcióban, amiben azelőtt Blair Waldorf volt látható az Upper East Side-on játszódó Pletykafészekben. „Egyébként is van egyfajta újratervezési trend manapság. Különösen szórakoztató volt számomra, hogy a Blair Waldorfon látott zöld Nanette Lepore kabátot Carrie Bradshaw stílusára alakítsam át" – állítja Daman.
A tervezés és a vásárlás állítólag egyre ritkább manapság, legalábbis Rogien szerint, aki szerint éppen a jelmezek újrahasznosítása miatt tűnnek olyan finoman kopottasnak a sorozatok főszereplői az elmúlt években. Egy 1981-ben alapított Los Angeles-i bolt tulajdonosa, Tiara Nappi javarészt olyan darabokat árul, amiket a TV- és filmstúdiók kipakoltak a raktárakból. Nappi szerint az olyan régi kedvencek, mint a Jóbarátok, a Seinfeldék, a Beverly Hills 902010 vagy a Melrose Place ruhatárának még az 50-95 százalékát el tudta adni. Ezzel szemben az olyan, napjainkban futó sorozatok, mint a Városfejlesztési osztály vagy a Született szinglik ruhatárára már szinte senki nem kíváncsi.