Az egy dolog, hogy akár évekig várólistára tehetik, de az utóbbi időben úgy felment az ára a dizájner táskáknak, hogy már a tehetősebb középosztály sem engedheti meg magának. A Chanelnél hetven százalékos, a Mulberrynél háromszoros az áremelés, a divatházak a megbízható, középosztálybeli törzsvásárlók helyett nemzetközi milliomosokra cserélnék vásárlóikat. A drágulás a fast fashion üzleteket is érinti, a Zarában már szinte lehetetlen lesz vásárolni.
Drasztikusan megnövekedett az ikonikus dizájner táskák ára, tudja, mint amivel Angelina Jolie vagy Kim Kardashian szaladgál. A Chanel klasszikus Large Classic Flap Bagje öt év alatt hetven százalékkal drágult, jelenlegi ára meghaladja az egymillió forintot – írja a Daily Mail.
Egy bőr Mulberry Bayswater, ami 2012-ben még 245 ezer forintot ért, ma már csaknem négyszázezerbe kerül, az Alexander McQueen védjegyeként aposztrofált clutch is eléri a majdnem négyszázezres árkategóriát. Gwyneth Paltrow kedvence, a Coach tradicionálisan 75 és 115 ezer forint között árulta táskáit, amivel a gazdasági válság alatt is sikerült megduplázni a bevételt, a márka mégis az áremelés mellett döntött. Mostantól legalább kétszázezret, de inkább félmilliót kell kicsengetni egy Coach táskáért, nyilatkozta a márka igazgatója, Victor Luis a Women’s Wear Daily-nek.
A drágulás hátterében a tehetősebb réteg áll: a legtöbb márka azt várja, hogy az áremelés következményeként jobban imponálnak majd nekik a több ezer dolláros, átlagember számára elérhetetlen táskák. A divatházak főleg milliomos oligarchákra koncentrálnak, mivel Kínában és Oroszországban sokkal több multimilliárdos él, mint nyugaton, és gond nélkül beruháznak egy félmilliós táskára, akár minden szezonban többször.
A spekulációkkal ellentétben nem mindegyik divatháznak jött össze a drágulás, a Mulberrynél például pont visszafele sült el a hatvan százalékos áremelés, mivel a divatház törzsvásárlói általában középosztálybeli britek. "A Mulberry ezzel a húzással elidegenítette középosztálybeli vásárlóit. Gyakorlatilag lemondtak róluk csak azért, mert rendes áron vágynak a jó minőségre és stílusra. Ebből is látszik, hogy aki keményen megdolgozik a pénzéért, nem biztos, hogy pont egy több milliós Chanel táskára fogja elszórni" – részletezte Lisa Taylor stylist, aki szerint a Mulberry cserbenhagyta törzsvásárlóit.
A divatházak azzal magyarázzák a szükségesnek tartott az áremelést, hogy a bőr ára mellett annak megmunkálása, valamint a készítés további költségei rendkívül megemelkedtek, a nyereséges üzlet érdekében pedig nem volt más választásuk. A Mulberry emellett még a külföldi előállítás költségével is takarózik, a brit márka ugyanis termékei nyolcvan százalékát Törökországban gyártatja. Hogy a költségeket visszaszorítsák, nemrégiben vettek egy új gyárat Angliában, ahol a valódi bőrből készült termékek ötven százalékát állítják majd elő.
Tény, hogy a multimilliomosok nem feltétlen a szépség, sokkal inkább a státuszszimbólum miatt ruháznak be az akár egy kis lakás árával felérő táskákra. Rae Jones szerint azok, akik főként a Chanelnél és a Balenciaganál vásárolnak, még örülni is fognak az áremelkedésnek és boldogan kifizetik a különbözetet, ugyanis az egész az exkluzivitásról szól: ki tervezte, mennyi készült belőle, milyen márka, kivel reklámozzák. Minél elérhetetlenebb egy darab, annál jobb színben tünteti fel viselőjét.
Úgy tűnik, a divatházak jobban preferálják a nemzetközi ügyfeleket, mint a törzsvásárlókat, ami nem csak a luxusmárkákra jellemző. Az olyan fast fashion márkák, mint a Zara és a Topshop szintén drágulást terveznek, egyesek szerint akár tripla árakkal is dolgozhatnak a jövőben. A tervezett árskála 60 és 115 ezer forint közt mozog, ennyit viszont csak prémium kategóriás termékekért fizetnek a vásárlók. Kíváncsiak vagyunk, milyen hatással lesz ez a hazai fast fashion boltokra és vásárlókra: vajon megadnak majd egy bőr Zara táskáért 60 ezer forintot is, vagy inkább kivárják a leárazást? Esetleg keresnek maguknak új kedvenc üzletet? Majd kiderül.