Nagyban gondolkodnak a feltörekvő magyar tervezők

Olvasási idő kb. 6 perc

A magyar divat és dizájn nemzetközileg is egyre jobban pörög, itthon pedig pláne nagy hírverést kap  az olyan kezdeményezéseknek köszönhetően, mint a Toni and Guy Fashion Week Budapest vagy a Gombold újra, melyek folyamatosan sulykolják belénk, hogy menő a magyar dizájn. Két feltörekvő tervezővel beszélgettünk: Daubner Anna - akinek első bemutatójáról anno mi is beszámoltunk – most dobta piacra legújabb kapszulakollekcióját, Fufavi Lilla pedig márkaboltot nyitott a belvárosban. 

Anna Daubner a felhők kontrasztjából merít

Daubner Anna három év londoni távollét után jött haza Budapestre, hogy az Angliában szerzett tapasztalatok birtokában önálló márkát alapítson. Dolgozott ékszerész gyakornokként, de a Maison Martin Margielanál is lehúzott egy évet, így tényleg első kézből tapasztalhatta meg a nemzetközi divatipar működését. “Az ékszercégtől kezdve a férfiruházatig mindenhol voltam gyakornok, hogy megbizonyosodjak arról, tényleg divattervezőként szeretnék-e dolgozni a jövőben. A Londonban megszerzett tapasztalatokkal és inspirációkkal felfegyverkezve szerettem volna nekilátni a saját kollekciónak és márkaalapításnak, mivel előtte nem igazán úgy alakultak a dolgaim, mint terveztem" – mondta a tervező a Díványnak.

Jelenlegi kapszulakollekciójában két inspirációs forrást, a vívók uniformisát és a felhőket kombinálta, ami egy minimalista, de nagyon vagány és lezser végeredményt hozott. A felhő-koncepcióra jellemző rétegződés és változatosság az anyaghasználatban is visszaköszön: sportbéléssel, pamuttal és selyemmel, valamint színváltós szalagokkal is kísérletezett a dizájner, ami feltűnő, viszont egyáltalán nem praktikus.

A prezentáció után gondoltam beruházok a színes szalagokkal díszítetett pulcsira, aztán nagyot néztem miután kiderült, hogy a szalaggal dekorált darabok valójában egyszer használatos imidzsdarabok és ha lehet is őket valahogy tisztítani, azt is csak szuper speciális tisztítóban. 

Daubner számára egyébként fontos, hogy azonosulni tudjon a ruháival, amiket ő is rendszeresen hord. "A fehér-imádatom valószínűleg a Margiela-tól ragadt rám, dehát az ember akarva-akaratlanul is felvesz egy bizonyos identitást, amivel nap mint nap találkozik, rám pedig nagy hatással volt az ott töltött évem. A jelenlegi szabásvonalak valószínűleg a következő kollekciómban is hasonlóan letisztultak és minimalisták maradnak majd és továbbra is nőies darabokban gondolkodom. Az aszimmetriával való apró játékok szintén megmaradnak, színekben viszont biztosan változtatni fogok” – árult el néhány részletet a tervező következő kollekciójáról. 

Daubner ruháit egyelőre az Anna Amélie márkával közösen megosztott showroomban, a Zrínyi utca 4-ben lehet beszerezni, a tervező hivatalos Facebook oldalát itt találja.

Fufavi: klasszikusból egyedi

Márkaboltot nyitott a belvárosban az egyedi és extravagáns kreációiról ismert Fufavi. A márkát 2007-ben Fufavi Lilla tervező alapította, aki saját hóbortjából és anyukája kitartó segítségének köszönhetően állt neki megvalósítani különc, extravagáns ötleteit. "Mindig is az egyedi ruhákat és kiegészítőket szerettem a legjobban, nyolc éve pedig nekiláttam megvalósítani a saját elképzeléseimet is. Eleinte ruhákat terveztem, aztán jöttek a kiegészítők: legfontosabb és egyben legnagyobb szenvedélyem egy plexi karkötő, amit évek óta tökéletesítgetek" – részletezte a Díványnak a dizájner.

Fufavi kreációi nem csak különlegesek, de praktikusak is: a dekorációnak beillő karkötő méretét meghazudtolóan pillekönnyű, a tervező számára kifejezetten fontos a kényelem is. Nem követi az éppen aktuális fast fashion trendeket, inkább klasszikus, jól bevált, időtlen darabokra koncentrál, mint például a trench coat, amit minden részletében átértelmez. "A kabát minden ruhatár alapja, gyakorlatilag nem telik el nap anélkül, hogy ne viselnénk, ezért nagyobb hangsúlyt fektet rá az ember. A jelenlegi kollekciómban éppen ezért a kabátokra koncentráltam, amit egyedi kivitelezéssel - mint például a szaggatott ujj, metál-hatású bélés - élesztettem újjá."

A tervező az apró nüanszokra is nagy figyelmet fordít: a gombokat plexiből vágatja egyedi formára, illetve: "Állandó kettősség van a fejemben: mindig beleképzelem magam abba a darabba, amit éppen tervezek, így egyszerre racionálisan és művészien is gondolkodom. A régi terveimet is megőrzöm, időről-időre előveszem és átdolgozom őket."

A dizájner Japánba is kijutott egy Európai Uniós pályázat segítségével, melynek keretében egy luxusszálloda halljában rendeznek trade showt a japán felvásárlók számára. "Kirobbanó üzletre nem, értékes kapcsolatokra szert tettem, van, ahol árulják is a ruháimat. Jó lenne, ha Párizsba is eljutnának a ruháim, de ez egyelőre csak egy vágyálom. Most ennek az üzletnek örülök a legjobban" – mondja Fufavi. A márka első, budapesti üzletében nem csak ruhákat, de kiegészítőket is találni, a Siberia cipőüzlet alapítójával, Anna Zaboevával kollaborálva júniusban pedig még egy cipőkollekciót is piacra dobnak.

A Fufavi flagship üzlete az V. kerület Galamb utca 3-ban található, ahol fel is próbálhatja a kiszemelt ruhákat, a márka hivatalos weboldalát itt, Facebook elérhetőséget pedig itt találja.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek