Jeremy Scott alig egy hete mutatta be a világ elsőszámú étteremláncából, a McDonald’s-ból inspirálódott legújabb Moschino kollekciót, és ahogy várható volt, van is visszhangja rendesen. A gyorsétterem munkásai azzal vádolják a tervezőt, hogy a kollekció több ezer dolláros uniformis-paródiái, valamint a Happy Meal menü ihlette, szintén több ezer dolláros táska a McDonald's összes, minimálbéren robotoló alkalmazottjából gúnyt űz.
Tetszik önnek a Dívány Tejben-vajban blogja?
Keressen bennünket a Facebookon, így nem marad le egy posztunkról sem!“Aki tisztában van vele, hogy milyen a McDonald’s-ban dolgozni, az pontosan tudja, hogy nincs benne semmi divatos” – részletezte a gyorsétterem egyik alkalmazottja, az álnéven Mia Brusendorffként nyilatkozó nő a MailOnline-nak. “Akik hajlandóak kifizetni ezer dollárt a McDonald’s-os egyenruhára kísértetiesen hasonlító ruhákért, azok nem csak engem, de a többi minimálbérért robotoló társamat is meggyalázzák.”
“Megszakadok a munkától, ráadásul óránként csak 7,25 dollárt (1500 forint) keresek, a havi fizetésem 400-600 dollár (90-130 ezer forint) között van, miután már adóztam is belőle. Nagyon jól ismerem azt a sivár környezetet, amiben a McDonald’s alkalmazottainak dolgozniuk kell, és mélységesen felháborít, hogy a divatipar jól megfizetett mágnásai szerint “trendi” a mi munkaruháinkból inspirálódni, amit nap mint nap azért hordunk, hogy legyen miből felnevelni a gyerekeinket és kifizetni a számlákat. Vagy akik szerint vicces a Happy Meal menü dobozából dizájner táskát csinálni, amit szintén a megélhetésünk miatt árulunk. Akkor sem tudnék venni magamnak egy ilyen táskát, ha szeretnék. A divatiparban gondolom csak a pénz számít” – kommentálta az esetet Brusendorff.
Scott 2014-es őszi-téli kollekcióját alig egy hete mutatták be Milánóban, a McDonald’s mellett pedig Spongyabob és Cheetos inspirálta darabok is végigvonultak a kifutón. A McDonald’s emblémájának M betűjét picit átalakítva használta a tervező, ugyanazokkal a piros és sárga tónusokkal, így első ránézésre mindenki a McDonald’s-ra asszociál belőle.
A gyorsétteremhez szisztémájában is igazodva a bemutató másnapján gyorsan piacra is dobtak egy “Fast Fashion – Next Day Delivery After The Runway" kapszulakollekciót, amit a Moschino weboldalán lehet még mindig beszerezni. A kollekció egyik kulcsdarabja, a Happy Meal papírdobozára kínosan hasonlító piros, szteppelt bőrtáskát 1265 dollárért (286 ezer forint) lehetett beszerezni és már az első nap elkapkodták. A kapszulakollekcióban még a kifutón is bemutatott piros-sárga, M emblémás pulcsi is helyet kapott 780 dollárért (176 forint), míg az egyszerű pólóruhákat 350, a sültkrumplis iPhone tokot pedig 78 dollárért (18 ezer forint) árulják. Minden gyorsan fogy, hisz a celebek és divatszakik is odáig vannak a kollekcióért: Anna Dello Russo után már Katy Perry is viccesnek gondolta, hogy sültkrumplinak öltözzön.
Sértő a kollekció a McDonald's alkalmazottjaira nézve?
A divatiparnak a mekis dolgozók siralmai ellenére sem erkölcsi, sem esztétikai problémája nem akadt Scott kollekciójával kapcsolatban, ami a villámgyors kapszulakollekció és a celebnőknek előre kiküldött darabok miatt hamar ellepte a világhálót. A McDonald’s megerősítette, hogy a MailOnline megkereséséig nem is tudtak a Moschino kollekciójáról, arról pedig nem beszéltek, kívánnak-e jogi lépéseket tenni az ügyben.