Dübörgő zene, kilométerekről is érezhető jellegzetes illat és szálkás, csábító külsejű eladók – ezek az Abercrombie&Fitch (továbbiakban A&F) üzletek legjellemzőbb tulajdonságai. Habár a bolt a 18-22 éves fiatalokat próbálja megcélozni hétköznapi termékeivel, más a vevőközönsége, mint például az itthon is megtalálható Bershkának vagy a Pull&Bearnek, hiszen az A&F-ben kapható ruhák négyszer-ötször annyiba kerülnek, mint az említett két boltban.
A céget most azzal gyanúsítják, hogy szándékosan kizárja vevőköréből a kövérebb embereket és ezt nem csak az bizonyítja, hogy bizonyos méretben már nem forgalmaznak ruhákat, de a tulajdonosok is többször tettek erre utaló nyilatkozatokat. Legutóbb Mike Jeffries, a márka vezérigazgatója húzta ki a gyufát a teltebb idomokkal rendelkező embereknél. "Nem akarom, hogy túlsúlyos emberek vásároljanak a boltomban, vékonyak és szépek viszont bármikor jöhetnek. Nem szeretném, hogy a dögös vásárlók olyan embereken lássák viszont a ruháikat, akik nem azok" – mondta.
Dress code az A&F-ben
Azt már sejthetjük, hogy az állásinterjúra a belépő nem egy IQ-teszt, sokkal inkább a külsővel nyerhetőek el a betöltetlen pozíciók, de az üzlet kiszivárgott dress code-ja még Kristen Stewart arcára is mosolyt csalna. A cég hosszasan taglalja, hogy a nála dolgozó eladóknak hányszor és milyen magasra kell felhajtania a szűkszárú farmer szárát és az ing ujját. A flip-flop papucs természetesen megkerülhetetlen, szerencsére így legalább akkora egyéniségek lehetnek, mint a vásárlóik.
A férfiak kivételek
A női ruhák méretezése megáll az L-esnél, viszont a férfiaknak szánt darabokat még XXL-es méretben is lehet kapni. Mi ennek az oka? A cég vezetője szerint ez a „gesztus” vonzó lehet a kigyúrt testű férfiaknak, amerikai foci és hokijátékosoknak például. "Azért alkalmazunk kizárólag jóképű és csinos eladókat, mert ezek vonzzák a többi, hasonló tulajdonsággal rendelkező fiatalt" – mondta a vezérigazgató a Daily Mailnek.
A céget többször vádolták azzal, hogy előnyben részesíti a felvételnél a fehér jelentkezőket, egy hallgató 2009-ben például 12000 dollárt nyert egy per során. Bal alsókar nélkül született, ezért a raktárban dolgoztatták, ahol nem volt a többi eladó és a vásárlók szeme előtt. Tavaly szintén kínos helyzetbe hozták a dolgozókat, amikor katonai gyakorlatokat kellett végezniük csak azért, hogy fenntartsák a róluk kialakított képet.
Előny vagy hátrány a duci vásárlók kizárása?
Majdnem minden márkának megvan a saját ikertestvére, aki egyben az ellensége is. Gondoljunk csak a Humanic-Deichmann, DM-Rossman vagy McDonald’s-Burger King párosra. Az A&F alteregója az American Eagle, azonban ez a márka kínálatában szerepel az XXL-es méret is. Igaz, hogy ezzel több vásárlót tud magához csábítani, viszont mi van a vékony testalkatú sznobokkal? Valószínűleg sokukban feléled a csordaszellem, az elithez való tartozás igénye, ezért választják inkább az A&F-et, mert tudják, hogy azt a márkát csak egy kiválasztott réteg viselheti.
Habár a H&M nem teljesen ugyanazt a célcsoportot szeretné lefedni, érdemes megemlíteni, hogy egyre több kampányában szerepeltet plusszos méretű modelleket, ami igazán dicsérendő. Itt is felhördülhetnének az emberek, hogy nem kell reklámozni a kövérséget és adni a lovat a túlsúlyos emberek alá, de sokan félreértik: a márkák ilyenkor nem azt üzenik, hogy az elhízás trendi, csupán azt, hogy bizony így is lehet élni és nem kell az embernek szemlesütve közlekednie az utcán, ha nem tökéletes az alakja. Azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy az amerikai lakosság 67%-a a „plus size” kategóriába tartozik és ez a szám napról napra növekszik, így ez a réteg sem elhanyagolható a vásárlóerő szempontjából.