Brazília a fenekeken kívül minden bizonnyal a Havaianas papucsokról híres. A világ legismertebb flip-flopja most ünnepli 50. születésnapját, melyet az A-listás sztároktól kezdve a favelák lakóikig mindenki hord.
Kedveltségét jól mutatja, hogy tavaly 210 millió párat adtak el belőle, de a gyártósorról lekerülő darabok 15 százaléka megy csak exportra, 2011-ben szinte minden brazil gyereknek, nőnek és férfinak megfelelő mennyiségnyit gyártottak belőle, ami a lakosság 190 milliós lélekszámával számolva igen sok.
A történet szerint a lábujjközti papucsokat a japán zori szandálok inspirálták, melyet a gésák hordanak. „Igaz, hogy az anyavállalat vezetői közt többen megfordultak Japánban a tervezés előtt, azaz 1962-ben, de a papucs eredeti ötlete abból a korból származik, amikor a kereket feltalálták. Ezért is nincs rá szabadalom” – nyilatkozta Rui Porto a cég egykori vezérigazgatója, aki jelenleg médiatanácsadóként dolgozik a cégnek.
A papucs alapanyaga gyártási titok. Az biztos, hogy a hazai és importált gumi a hosszú hordás után kissé megkeményedik, köszönhetően az anyagnak. A gyártást kezdetén a papucsoknak fehér talpuk volt, amit égszínkék, fekete vagy sárga pántokkal kombináltak. Mivel a piacokon terítették, ezért a szegényebb réteg vette, akiknek bekerült a szükséges alapélemiszerük mellé a kosárba. „A Havaianas neve egyet jelentett a szegénységgel. Nem volt fontos a kinézet és a marketing, a fontos az volt, hogy minél többet adjunk el belőle, miközben lenyomjuk a gyártási költséget” – fejtette ki Porto.
De az 1990-es évek elején megjelentek más hazai gyártók, és ekkor a vezetők úgy döntöttek, hogy a stratégia 180 fokos fordulatot vesz. A papucsokat mint divatkiegészítőt kezdték el árulni, és a terv annyira bejött, hogy azóta is tananyag az üzleti iskolák marketing szakirányán.
A kétszínű papucsokat egyszínűre cserélték, és megszűnt a fehér talp kizárólagossága. 1994-ben a Havaianas egy egészen új vonalat vezetett be, amikor megjelentek a fekete, a királykék, a rózsaszín és a lila színek. Hirtelen a közép- és felsőosztálybeli brazilok, akik eddig csak akkor vettek fel papucsot amikor a parti nyaralójukból lesétáltak a partra, elkezdték hordani a divatáruvá avanzsált darabokat. Az asszonyok már a fodrászhoz, sőt randevúra is felvették, a magániskolákban pedig kapu helyett használták a homokba tűzött darabokat. A pasik is felhúzták, kutyát sétáltattak benne, vagy ebben mentek a BBQ partikra.
Mára 23 árnyalatban kapható a flip-flop, számos darab talpán vagy pántján vannak színes és változatos formájú minták. Tavaly sikerült felborzolni a kedélyeket, a cég piacra dobta vászon bebújós cipőit, ami olvasóink szerint a ciki kategóriába került. A rajongók egyébiránt már a papucshoz illő zoknit is vehetnek, ha hűvösebb napokon is hordanák a papucsukat. A Rua Oscar Freiren található zászlóshajó üzletében – mely Sao Paulo válasza a New York-i 5th Avenue-ra – személyes monogrammal ellátott papucsot is lehet rendelni.
Hat érdekes tény a Havaianasról
- H. Stern ékszerész hat pár papucsot készített, amelyet gyémántokkal díszített és arannyal vont be.
- Gustavo Lins ruhatervező egy haute couture kollekciót készített, melyeket a flip-flopokkal párosított.
- 2011-ben 210 milliót adnak el a papucsokból világszerte.
- A cég a Missonival együtt alkotta meg a híres cikkcakk mintás papucsokat.
- Brazíliában egy papucs mindössze 5 dollár, az USA-ban 20-30 dollárba kerül egy darab belőle
- Andrea Dellal riói apartmanjában egy kosárnyi papucsot tart a legkülönfélébb színeken, hogy a vendégei ezt húzhassák fel, ha látogatóba mennek hozzá
„Képes vagyok Dolce & Gabbana ruhával felhúzni a papucsomat, mert kényelmes. Estére a hosszú ruhához is ezt hordom. Imádom a kinézetüket” – nyilatkozta Andrea Dellal modell. „Ezek a flip-flopok kedveltebbek, mint bármikor valaha. A szegényebb emberek is divatosak lehetnek, a sokféle szín pedig számos lehetőséget ad a kombinálásra. Az emberek azt látják, hogy a főnökük is ezt hordja, meg a külföldi sztárok, és büszkék arra, hogy ezt hordják.”
Jelenleg a papucsok még Praiba államban készülnek, de most épül egy új gyár, mert akkora a kereslet, hogy a régi már nem tudja legyártani a szükséges mennyiséget. A márka célja, hogy Kínában és Indiában is terjeszkedjen, de a központ marad továbbra is Brazíliában.