Mit tehetek, ha átvernek a lakásfelújításnál?

Sajnos nem példa nélküli, hogy az elvégzett munka nem egészen úgy sikerül, ahogy abban az ember megállapodik a kivitelezővel. De mi van akkor, ha sehogy sem sikerül vele dűlőre jutni? Cikkünkből megtudhatod, hova fordulhatsz.

A lakásfelújítás már alapból is rengeteg bosszúsággal jár. A lakás hirtelen csatatérre változik, kerülgetni kell a munkásokat, és valahogy mindig fény derül legalább egy váratlan problémára, ami persze tetemes pluszköltségekkel jár. Ez azonban még semmi ahhoz a feszültséghez képest, amikor a végén kiderül, hogy valami nem stimmel, de a kivitelező nem hajlandó kijavítani a hibát, sőt mit több, egy idő után már a telefont se veszi fel.

Hogy előzhetem meg a bajt?

Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók Egyesületének fogyasztóvédelmi ügyekkel foglalkozó munkatársa szerint a felújítások során gyakran előfordul, hogy a felek között csak szóbeli megállapodás jön létre, főleg, ha a megbízás csak egy kisebb értékű munkára vonatkozik. Ennek az a legnagyobb veszélye, hogy vitás kérdések esetén nem lesz semmi, ami alátámaszthatná, hogy a megbízónak van igaza.

Ha nem kötünk szerződést, vagy nem kérünk számlát, nehéz lesz bizonyítani, hogy egyáltalán kapcsolatban álltunk a kivitelezővel.

Ezért is fontos valamilyen módon írásba foglalni mindent, amit csak lehetséges. Ez lehet akár egy papír vagy e-mail is, a lényeg, hogy később hivatkozni lehessen rá. Ha ebbe belefoglalod, hogy kivel és milyen munkára szerződsz, illetve pontosan milyen munkadíjban és egyéb költségekben állapodtatok meg, sok fejfájástól kímélheted meg magad.

Az előlegnél például tisztázni kell, hogy a munkadíjra vagy az anyagköltségekre vonatkozik-e. Ha minden jól megy, vagyis elkészül a munka, akkor a végszámlából le kell vonni az összeget, ha viszont meghiúsul, akkor az visszajár, feltéve, hogy nem az átvett anyagokat érintette.

Sokszor megesik az is, hogy menet közben változik az ár. Ilyenkor magyarázatot kell kapnod rá, hogy milyen okok állnak a háttérben. Amikor mondjuk megnövekszik az anyagköltség, mert valamiből több négyzetméternyire van szükség, vagy esetleg a tervezetthez képest más technológiát kell alkalmazni, ez indokolt lehet. Ha nem értesz egyet vele, és indokolatlanul magasnak érzed az összeget, felbontható a szerződés. Amennyiben ebben olyan munka szerepelt, amit nem végeztek el, a pénz megint csak visszajár.

A szakember szerint a felújításokkal kapcsolatos problémák számos esetben a nem megfelelő kommunikációból adódnak, vagy abból, hogy a megbízó laikus, illetve azt gondolja, hogy ért az adott területhez, de igazából nem is. Éppen ezért minél több kérdést kell feltenni, tisztázni és írásban rögzíteni. Persze aki arra megy, hogy átverjen, az valószínűleg így is, úgy is próbálkozni fog. Ezért sem szabad beleesni abba a hibába, hogy szó nélkül elfogadj egy áremelést, csak azért, hogy biztosan elkészüljön az adott munka.

Miből lehet probléma?

A legjellemzőbb a késés vagy a rossz minőségű kivitelezés. Az utóbbi már hibás teljesítésnek is minősül. A szakember azt mondja, fontos tisztában lenni azzal, hogy a kivitelező szavatossággal tartozik a munkájáért. Ha például fél éven belül lejön a csempe, neki kell bebizonyítania, hogy te vagy érte a hibás. Amennyiben ezt nem tudja igazolni, kérhetsz javítást, cserét vagy visszatérítést is. A szavatosság összesen két évig érvényesíthető, de fél év után már neked kell bizonyítani, hogy a kivitelező okozta a kárt.

Ha nem akarsz így járni, mindenről legyen papír
Ha nem akarsz így járni, mindenről legyen papírFotó: neirfy / Getty Images Hungary

Milyen jogorvoslati lehetőségek vannak?

Haraszti Anikó rámutatott, magánemberként ma nagyon nehéz a jogaidat érvényesíteni, ha a másik fél elzárkózik a megoldástól. Első körben annyit tehetsz, hogy az illetékes békéltető testülethez fordulsz, amely hivatalosan is felveszi a kapcsolatot az érintett vállalkozóval. Az eljárás szigorú és számodra semmiféle költséggel nem jár, de általában időigényes szokott leni. A szükséges bizonyítékok birtokában a közjegyzőnél fizetési meghagyásos eljárást is lehet indítani, illetve végső lehetőségként megfontolható a bírósági per, ami azonban már jóval költségesebb és még több időt vesz igénybe, ezért csak akkor érdemes belevágni, ha komolyabb összeg forog kockán.

Ha ennél tovább szeretnél menni, panaszt tehetsz a járási hivataloknál működő kormányhivatalnál is, amely elsőfokú fogyasztóvédelmi jogkörrel rendelkezik. Az eljárás ugyanakkor a cég jogszerű működését fogja vizsgálni, nem pedig a te konkrét ügyedet, így legfeljebb annyit érhetsz el, hogy bírságot szabjanak ki, valamint a jogsértés megszüntetésére kötelezzék a vállalkozást. Emellett az ügy jellegétől függően rendőrségi feljelentést is tehetsz.

Csak kisebb javításokra keresel szakit? Lehet, hogy magad is meg tudnád oldani! Alábbi cikkünkből hasznos tippeket kaphatsz hozzá:

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.