Miért csak egyes járatokat törölnek rossz időjárás esetén?

Ha nagy havazás vagy heves esőzés csap le egy repülőtérre, mi alapján dől el, hogy mely járatok közlekedhetnek tovább, és melyeket kell elhalasztani vagy törölni?

A helyzet talán számodra is ismerős. Amikor elindulsz otthonról, úgy tűnik, hogy az eső ellenére minden rendben, azonban ahogy megérkezel a reptérre, szomorúan konstatálod, hogy a kiírás szerint a járatodat törölték. Ha ez nem lenne éppen elég dühítő, a kijelzőn azt látod, hogy más gépek viszont gond nélkül elindulhatnak. Ennek mégis mi lehet az oka? Az élet nagy kérdéseit boncolgató sorozatunkban erre a látszólag abszurd gyakorlatra is magyarázattal szolgálunk.

Van benne logika

Az Afar szerint attól a rendkívüli eseménytől eltekintve, amikor a zord időjárás az egész repülőtér közlekedését megbénítja, a legtöbb légikikötő rossz idő esetén is nyitva maradhat, csak nem működik teljes kapacitással.

Az időjárás egyformán érinti az összes repülőjáratot, de az egyes légitársaságok nem mindig ugyanúgy reagálnak rá

– mutat rá William McGee légi közlekedési szakértő.

Mint mondja, ha egy forgalmas reptérnek rossz időjárási viszonyok között kell üzemelnie, a légi közlekedés biztonságának fenntartása az elsődleges szempont. A járatokkal kapcsolatos döntéseket alapvetően olyan tényezők határozzák meg, mint a repülőgépek elérhetősége, a személyzet beosztása és a karbantartási igények, és ha az időjárás is beleszól a képletbe, az további komplikációkhoz vezet.

Néha az időjárás is közbeszól
Néha az időjárás is közbeszólSimonSkafar / Getty Images Hungary

Mindenkinek rossz

Félreértés ne essék, a szakember szerint szó sincs arról, hogy a légitársaságok ne lennének felkészülve a szélsőséges időjárási körülményekre. Az ilyen helyzetekkel általában egy külön csapat szokott foglalkozni. Őket egy számítógépes algoritmus segíti, ami a meteorológiai előrejelzések, illetve a légi irányítás közlése alapján ad javaslatokat a törlésre. A végső szót azonban az illetékesek mondják ki, akikre ilyenkor gyakran kellemetlen telefonbeszélgetések várnak. A legextrémebb szituációkban, mondjuk egy hatalmas hóvihar esetén ezt úgy kell elképzelni, mint egy műveleti központot – magyarázza Henry Harteveldt utazásipari elemző.

Tegyük fel, hogy egy repülőtéren a tervezett 60 járatból csak 40 indulhat el. Az érintett légitársaságok ekkor megpróbálják a legjobbat kihozni a helyzetből, vagyis megnézik, mit tehetnek annak érdekében, hogy az utasokat minél kevesebb kellemetlenség érje, és minimalizálják a cég anyagi veszteségeit is.

Ha például egy adott napon több gépük is közlekedne két desztináció között, dönthetnek úgy, hogy csökkentik a járatszámot, és a pórul járt utasokat későbbi járatokra csoportosítják át. A döntést az is befolyásolhatja, ha kiemelt fontosságú személyeket kell célba juttatni, vagy ha egy nagyobb csoport egy fontos eseményre vagy körutazásra indulna.

Késés késést szül

Mivel a gépeken jellemzően nincs túl sok szabad hely, Kurt Ebenhoch, egy nonprofit érdekképviseleti csoport utazási igazgatója szerint az időjárás miatti késések alaposan felboríthatják a menetrendet. Ha például egy gép késve érkezik, az átírhatja, hogy legközelebb hova kell mennie, ugyanis ez egy rendkívül komplikált és összetett rendszer.

A szakember hozzáteszi, bármi is történjen, a légitársaságok mindig arra törekednek, hogy a változások minél kevésbé érintsék az utasokat. Nem is érdekük, hogy töröljék a járatokat, hiszen az sok fejfájással és nem kevés költséggel jár számukra.

A légitársaságok működési filozófiája ugyanakkor eltérő lehet – jegyezte meg Harteveldt. Néhány nagyobb cégnél például az a szokás, hogy ha a járattörlés és egy nagyobb késés a két lehetőség, inkább az utóbbi mellett döntenek. A legtöbb elemző egyébként egyetért abban, hogy a légitársaságok akkor járnak el a legjobban, ha előre értesítik az utasokat a problémáról, és a lehető leghamarabb átfoglalják jegyeiket.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek