A síneken állsz, oldalról jön a villamos, de táblád van a kihajtáskor

Elég idegőrlő tud lenni, amikor szabályosan közlekedsz, mégis olyan helyzet áll elő, hogy se előre, se hátra nincs menekvés a sínekről, így hirtelen szembetalálod magad egy villamossal.

Ha autóval jársz, biztosan veled is előfordult már, hogy belefutottál valamilyen váratlan közlekedési helyzetbe, amire hirtelen nem is találtál épkézláb megoldást. Mivel úgy tűnik, hogy a hasonló eseteknek se szeri, se száma, új sorozatunkban a Kreszprofesszor, azaz Pető Attila segítségével igyekszünk kibogozni a leglehetetlenebbnek tűnő szituációkat. Az autópályákon ideiglenesen bevezetett sebességkorlátozások után ezúttal a fővárosi Eötvös téren kialakult fejetlenségről lesz szó, ami komoly kihívások elé állíthatja a villamospályát keresztező autósokat.

A síneken ragadhatsz

Mielőtt még rátérünk arra, hogy mi lehet a kiút, röviden felvázoljuk, pontosan mi okozza a felfordulást. A helyszínről elsősorban azt érdemes tudnod, hogy ha a rakpart felől közelíted meg a Lánchídnál lévő Eötvös teret, akkor egy keresztező úton kell áthajtanod, ahol egy úgynevezett fedező lámpával, vagyis egy kétlencsés fényjelzőkészülékkel biztosítják a villamos áthaladását.

Gyakori, hogy az autók a síneken ragadnak
Gyakori, hogy az autók a síneken ragadnakFotó: Pető Attila

Pető Attila közlekedési szakértő, a Mosolyzóna Autósiskola alapítója és vezető oktatója szerint az ilyen lámpák alaphelyzetben sárgán villognak, ami azt jelenti, hogy veszélyes helyre kell felkészülni, de az áthaladás a síneken engedélyezett. Amikor villamos érkezik, a jelzés először folyamatos sárgára, majd pirosra vált – természetesen ilyenkor már nem szabad ráhajtani a sínekre.

A probléma abban gyökerezik, hogy a pár méterre következő kereszteződésben elsőbbségadás kötelező táblát helyeztek el, így a jelentős forgalom miatt ebből az irányból elég nehéz becsatlakozni a főútvonal forgalmába. Ennek egyenes következménye, hogy több jármű a villamospályán reked. Addig nincs is baj, amíg nem érkezik villamos. Amikor viszont igen, a feltorlódó járművek akadályozzák a villamosforgalmat.

Nem a te hibád

Pető Attila azt mondja, bármennyire is szerencsétlen a helyzet, a KRESZ előírása, miszerint „nem szabad az útkereszteződésbe behajtani, ha azt – forgalmi torlódás miatt – a zöld fényjelzés tartama alatt előreláthatólag nem lehet elhagyni”, csak a zöld fényjelzésre vonatkozik. Csakhogy itt nem háromlencsés lámpa működik.

Ezért ezen a helyen, amikor a ráhajtanak a villamossínre a vezetők, és forgalmi okból kényszerülnek megállni, az abszolút nem szabálytalan

– mutat rá összefoglaló videójában a Kreszprofesszor, aki ottjártakor több beragadó autót is látott a helyszínen.

Mi a megoldás?

A közlekedési szakértő úgy véli, természetesen az lenne a helyes, ha az autósok az áthaladás előtt mérlegelnék, átférnek-e a kérdéses útszakaszon, ugyanakkor belátja, hogy ez nem minden esetben egyszerű.

Egyébként a villamosvezetők elég rugalmasan kezelik a helyzetet, mintha már megszokták volna ezt a fajta forgalmi torlódást.

Pető Attila abban látná a megoldást, ha a sínek előtti kereszteződésben a villamoslámpával szinkronban működő fényjelző készüléket helyeznének el, ez azonban valószínűsíthetően a Lánchíd felől érkező forgalom jelentős feltorlódását eredményezné.

Mustra