Mennyire egészséges a jeges tea?

Egy jó hideg jeges tea nagyon kellemes tud lenni a nyári melegben, de azért ne nagyon várd, hogy majd kicsattansz tőle az egészségtől.

A jeges tea népszerűségét jól mutatja, hogy a termékcsoport az USA teaforgalmának 75-80 százalékát teszi ki, ami 2018-ban 6,8 milliárd litert takart. A Consumer Reports fogyasztóvédelmi szervezet azonban arra figyelmeztet, hogy a palackos termékeknél nem lehet ugyanazokkal a jótékony hatásokkal számolni – például a szívbetegségek és a diabétesz kockázatának csökkenése –, mint amiket a hagyományos tea fogyasztásától remélünk.

Zsákbamacska az egész

Joe Vinson, a Scranton Egyetem kémiaprofesszora szerint a teafogyasztás egészségügyi előnyei elsősorban a magas antioxidáns-tartalomból fakadnak, a bolti jeges teáknál viszont soha nem tudhatod, hogy mi van a palackban.

Ha táplálkozástani szempontból nézzük, sok termék az üdítővel egyenértékű, vagyis tele van cukorral, mesterséges színezékekkel és aromákkal. Ez persze még nem jelenti azt, hogy minden jeges tea elvetendő választás lenne. Egyes termékek jobbak, mint mások, a vásárlásnál ezért mindig érdemes áttanulmányoznod a címkén az összetevők listáját.

Óvakodj a cukortól

A palackos jeges tea egyik legnagyobb hátulütője, hogy jellemzően hozzáadott cukor felhasználásával készül. „Azt gondolhatod, hogy ha üdítő helyett jeges teát veszel, az egészségesebb opciót választod, miközben sok esetben így is éppen annyi cukorhoz jutsz” – mutatott rá Amy Keating dietetikus.

A jelenlegi táplálkozási irányelvek azt ajánlják, hogy legfeljebb a napi kalóriabeviteled 10 százalékát tegye ki a hozzáadott cukor, ami kevesebb mint 50 grammnak felel meg, ha a hagyományos 2000 kalóriás étrendet követed. Az Amerikai Szív Társaság ennél is visszafogottabb cukorfogyasztást javasol: a férfiaknál maximum 36 grammot, a nőknél pedig 25 grammot naponta. A bökkenő csak az, hogy ezt akár már egy félliteres termékkel is túl lehet lépni. Ne legyenek hiú ábrándjaid a nádcukorral vagy mézzel hirdetett jeges teákról sem – Keating szerint ezek lényegében ugyanúgy hozzáadott cukornak tekinthetők.

Jelentős cukorlöketet hordoz
Jelentős cukorlöketet hordozFotó: Burke/Triolo Productions / Getty Images Hungary

A diétás jeges teák ugyan alacsony cukor- és kalóriatartalmúak, de cserébe cukorhelyettesítőket, aszpartámot vagy szukralózt tartalmazhatnak, melyeket egyes kutatások a szívbetegségek és a cukorbetegség megnövekedett kockázatával hoznak összefüggésbe. Egyes termékekből elérhetők csökkentett cukortartalmú verziók is, ám ez a gyakorlatban még így is viszonylag sok cukrot takarhat.

A legjobb dobásod az édesítés nélküli jeges tea lehet. Aromák lehetnek benne, de legalább kalóriamentes, vagyis nem tartalmaz semmiféle édesítőszert. Ha nem találod elég édesnek, bármikor hozzákeverhetsz egy teáskanálnyi cukrot vagy agávészirupot. Így jobban fog ízleni, és még mindig kisebb lesz a cukortartalma, mint az előre édesített változatoké.

Ne nagyon számíts antioxidánsokra

Ha azért innál jeges teát, hogy feltöltsd az antioxidáns-készleteidet, ki kell ábrándítanunk. „A palackos jeges teákban nagyon kevés antioxidáns van a frissen főzött teához képest” – jegyezte meg Vinson, akinek laboratóriuma számos tea elemzésével jutott erre a felismerésre.

A vizsgálatok kimutatták, hogy miközben az 5 percig forró vízben áztatott fekete tea több mint 600 mg-ot tartalmaz a polifenol nevű antioxidánsból, addig ugyanakkora mennyiségű jeges teában csupán 68 mg található. A szakember szerint a tetemes különbség abból adódhat, hogy a bolti termékben lényegesen magasabb a víz teához viszonyított aránya. A gyártásnál felhasznált ízesítőszerek és cukrok pedig – amelyek semlegesítik a tea természetesen kesernyés ízét – felhígíthatják az antioxidánsokat.

A zöld tea se jobb

Legalábbis ami a palackosat illeti. Bár egyes kutatási eredmények azt mutatják, hogy a zöld teában lévő epigallokatekin-gallát (ECGG) elnevezésű antioxidáns csökkentheti bizonyos daganatos megbetegedések és szívbetegségek kialakulásának kockázatát, a bolti termékek általában nem kevés hozzáadott cukrot tartalmaznak.

Csináld magad

A legegyszerűbb és legolcsóbb megoldás a cukrokat és egyéb nem túl egészséges összetevőket rejtő palackos termékek helyettesítésére, ha magadnak készítesz jeges teát. Forralj vizet, öntsd rá a kedvenc teádra (lehet fekete és zöld is), várj 5 percet, távolítsd el a teafüvet vagy a filtert, majd hűtsd le. Használhatsz hozzá hideg vizet is, de ebben az esetben hozzávetőleg 2 órát kell az áztatásra szánnod. Egy 2016-as tanulmány polifenol-tartalom tekintetében csak minimális különbséget talált a két elkészítési mód között.

„Jobban szeretem a forró vizet még akkor is, ha jeges teát csinálok, mert így erősebbnek érzem a teát. Lehűteni a hűtőben szoktam ahelyett, hogy jégkockákat adnék hozzá, ami csak felhígítaná az ízeket” – fedte fel módszerét Chad Luethje, a Red Mountain Resort vezető szakácsa. Ha egy kancsónyi jeges teát szeretnél, hallgass rá, és körülbelül 8-10 teafilterrel számolj 2 liternyi vízhez.

Jobban jársz, ha házilag készíted
Jobban jársz, ha házilag készítedFotó: kajakiki / Getty Images Hungary

A szakembernek arra is van egy trükkje, hogy cukor hozzáadása nélkül ellensúlyozd a tea olykor kesernyés ízét. A frissen főzött zöld teánál a citromszeletek és a friss menta, míg a fekete teánál a narancsszeletek jelenthetik a megoldást.

Érdemes megjegyezni, hogy a tea az idő múlásával fokozatosan veszít antioxidáns-tartalmából, ami Vinson szerint napi 10 százaléknak felel meg. Ebből adódik, hogy csak annyit jeges teát tanácsos készítened, amennyit 1-2 napon belül el is fogyasztasz.

Nem tudod, mi a baj a sok cukorral? Alábbi cikkünkből megtudhatod: 

Mustra