Ennyi pénzre számíthatsz, ha késik a buszod

A menetrend szerint közlekedő távolsági buszok nem mindig tudják tartani a menetrendet. Mit lehet tenni, kihez lehet fordulni, ha kimaradt a járatod, vagy késett a buszod?

A belföldi távolsági buszos közlekedésnek is megvannak a maga buktatói, például ott is kimaradhatnak járatok, lerobbanhat a busz, vagy hatalmas lehet a késés. Azt viszont csak kevesen tudják, hogy milyen kártérítésre vagy kompenzációra számíthatnak, ha nem érnek oda időben.  

Forgalmi akadály

Busszal dugóba vagy útlezárásba keveredni az egyik legrosszabb élmény. Nincs lehetőség arra, hogy felállj és sétálj egyet, de arra sem, hogy elmenj a mosdóba, ami a vonatokon sem mindig leányálom, de legalább a lehetőség megvan. Ha nem valamilyen elháríthatatlan külső ok miatt van fennakadás, mint mondjuk baleset vagy útzár, akkor a szolgáltató más járművel köteles gondoskodni az utasok elszállításáról. Forgalmi akadálynak számít egyébként az is, ha pórázon lévő kutyáddal fel szeretnél szállni a buszra, de azon már van egy szintén pórázon vezetett kutya, ugyanis egy buszon, csak egy utazhat, még a végén az egyik kanyarban összeugranának. Ha lemondasz az útról, és ezt igazoltatod, akkor van lehetőséged visszakapni a jegyed árának egy részét. 

Távolsági buszon utazni néha nagyobb kaland, mint ahogy készültél rá.
Távolsági buszon utazni néha nagyobb kaland, mint ahogy készültél rá.Fotó: Shutterstock

Járatkimaradás

Állsz a megállóban, csak vársz és vársz, de sehol sem jön a busz. Ha másfél óráig áll fenn ez a helyzet, akkor beszélhetünk járatkimaradásról. Ebben az esetben csak akkor kapsz bármit, ha megvetted a jegyed, ha csak meg akartad, akkor semmit. Illetve akkor is csak abban az esetben, ha nem közlekedést hátráltató időjárási vagy forgalmi viszonyok miatt történt. Ebbe beletartozik a hó, a köd és a jég, de a szabályzatban nincs meghatározva, hogy egészen pontosan milyen mértékben. Ha pedig azt mondják, hogy a következő busszal elmehetsz, vagy beállítanak egy járatot úgy, hogy kevesebb mint 90 perccel a menetrendben rögzített érkezési idő előtt megérkezel, akkor az már nem járatkimaradás, csak sima késés. 

Késik a busz

30 percet meghaladó késés esetén vagy jogosult bármilyen kompenzációra vagy kártérítésre, utóbbinak alapja a bizonyított kár, és járatkimaradás esetén nem haladhatja meg a jegy árának tizenötszörösét, késés esetén az ötszörösét. De hangsúlyozzuk, csak akkor, ha ezt bizonyítani tudod, például megvolt a mozijegyed, amit elbuktál. Ha csak ott a helyszínen akartad megvenni, vagy a károd az, hogy lemaradtál egy fontos tárgyalásról vagy állásinterjúról, akkor nem jársz sikerrel a kártérítés során. De az élet már csak olyan, hogy azért is elővehetnek a munkahelyeden vagy az iskolában, ha nem 30 percet késtél, hanem mondjuk 25-öt. Ilyen esetekben kártérítés nincs, viszont ki tudnak neked állítani igazolást. A szolgáltató a 10 perc feletti késéseket tartja nyilván, ennek megfelelően ilyen, vagy ennél nagyobb mértékű késésekről tudnak neked írásos bizonyítékot adni, de azt sem rögtön, hanem e-mailben vagy postai úton kell igényelned. 

Kinél kell reklamálni? 

Első körben a buszvezetőnél, esetleg az állomás ügyeletes munkatársánál kell reklamálnod. Ugyanúgy, ahogyan a vontnál, itt sem jutsz túl sokra, ha nem igazoltatod a történeted. Ezen fel kell tüntetni annak a megállóhelynek vagy állomásnak a nevét, ameddig a menetjegyet felhasználtad, továbbá, hogy mi lett a végkifejlet, vagyis például, hogy visszatértél-e a kiindulási állomásra, vagy azért csak eljutottál a célig, és mikor érkezett meg a busz, ha késésről van szó. 

Mustra