Ezért nem kapja meg a gyerek a kedvenc Legóját

Tudja, hogy kerül a Lego a karácsonyfa alá? Tudjuk, hozza a Jézuska. De a történet közel sem ilyen egyszerű. A magyar piacot hivatalosan két forrás látja el a kis kockákkal. Azt, hogy az adott üzlet a két cég közül kinél vásárol, az dönti el, hogy mennyi Legót forgalmaz. Röviden a az évi harminc millió forint felett értékesítő cégeket közvetlenül a Lego Hungária, a kisebbeket a Lego Hungária által megbízott Régió játéknagykereskedés látja el a játékokkal.  

Ez önmagában nem kellene, hogy befolyásolja a boltok választékát, legfeljebb az árakat, mivel az ajánlott listaárhoz képest több mozgástere van annak, aki közvetlenül a Lego Hungáriától vásárol, hiszen a Régió sem ingyen dogozik, így aki sokat ad el, az vagy nagyobb árréssel dolgozhat, vagy alacsonyabb utcai árat adhat.

De úgy tűnik, az árakat nem ez befolyásolja, sokan legóbűnözést emlegetnek, alternatív forrásokat, áfa-trükközést. Aztán persze, hogy ebből pontosan mi igaz, csak az egészen bennfentesek tudják: mindenesetre nehezen megmagyarázható, hogy legálisan hogy tud egyik-másik bolt annyival olcsóbb lenni, hogy az még a Lego Hungáriás árból sem kigazdálkodható.

Hiánygazdaság

De ez eddig csak az ár kérdése, ami normál esetben nagyon fontos, de most, amikor a helyzet fokozódik, és komoly krízishelyzet van kialakulóban, sokkal lényegesebb a választék problémája. Ez az a kérdéskör, amiért aztán külön körben, válogatott átkokat szórva szokás szidni a játékboltost: nem elég, hogy drágább, mint az "X" legósbolt, de ráadásul se Minecraft, se DC Comics, vagy Marvel Superheroes, se Elves, se Mindstorms nincs a polcon, pedig a büdös kölöknek pont ezek közül kellene valami, semmi más nem jó.

Ennek oka az, hogy a Minecraft, a DC Comics , a Marvel Superheroes, az Elves, és a Mindstorms játékok a LEGO exkluzív termékkörébe tartoznak, ezért 2015-ben a REGIO JÁTÉK-nak nem volt rá engedélye, hogy viszonteladóknak értékesítse őket. Ez a helyzet év végével megváltozik, 2016-ban már a REGIO JÁTÉK kereskedő partnereinek is forgalmazhatja a szóban forgó játékokat. Magyarul, aki sokat forgalmaz, az vásárolhat ilyeneket, aki meg nem képes annyi forgalmat generálni, az megszívta.

GettyImages-497500840
Bloomberg / Europress / Getty

Minden évben eljön a pillanat, amikor elterjed a hír: Lego-hiány lesz karácsonykor. Ha valahol ez már nyár közepén jelenik meg, akkor simán előfordulhat, hogy felelősségre vonják a cikk vagy blogbejegyzés szerzőjét, de aztán ősszel már senki nem próbál cáfolni. Sokan elég nevetségesnek tartják, hogy egyáltalán előfordulhat ilyesmi, méghozzá nem csak alkalmanként, de minden évben, most már jó ideje. A vicc ebben az egész Lego-hiány mizériában, hogy csak és kizárólag a Lego tehet róla. Méghozzá teljesen logikus, ésszerű okok miatt: üzleti terv. Csak ez a Legóra éhes tömegek számára bullshit.

Természetesen Lego-emberkét (Minifig) sem lehet ezekben a boltokban kapni, ráadásul mostanra az összes kapósabb Star Wars készlet helyén űr tátong, de a menőbb Friends, City és egyéb szetteket is hiába keresni. De ne a pult mögött álló, kétségbeesetten levegő után kapkodó boltost szidják, ő lenne a legboldogabb, ha kiszolgálhatná a mindennél drágább vevőit.

November elsején a kicsiket ellátó Régió listájából tökéletesen eltűntek a slágertermékek, durván négy héttel karácsony előtt már kezdett vészesen apadni a készlet. December második hetében már inkább ki sem küldték a készlet-listát, jobb a békesség alapon, nem kell a vevők idegeit egy pár tételesre zsugorodott táblázattal borzolni. Ezt a Régiósok cáfolták: "Minden szerződött partnerünk előrendelését 100%-ban teljesítettük, és az áruellátás továbbra is folyamatos. Természetesen karácsony előtt két héttel a megnövekedett forgalomnak köszönhetően a készletek fogynak. A lakosság minden üzletünkben széles választékban hozzájut a LEGO termékekhez. Prompt, azonnali megrendeléseket a LEGO sem teljesített már december hónapban, de még így is az éves forgalom 10%-a készenléti tartalékként rendelkezésre áll, amelyből a választék nagy része még most is kapható" – írták.

Jogosan merül fel a kérdés: ha előre lehet tudni, hogy kevés lesz a Lego, miért nem intézkednek, és gyártanak eleget? A bennfentesek két okkal magyarázzák: az egyik, hogy a gyárak teljes kapacitással üzemelnek már így is. A másik, hogy a Lego illetékesei meghatároztak egy növekedési rátát, aminél sem kisebb, sem nagyobb nem lehet adott évben a cég fejlődése. Éppen ezért drasztikus termelési kapacitás-növelést sem engedélyeznek. Ami biztos, hogy a Lego-csoport eladásai 18%-kal növekedtek a múlt év azonos időszakához képest, helyi pénznemben mérve (azaz az átváltási arányok hatását kizárva).

GettyImages-177950073
Peter Bischoff / Europress / Getty
 

És ez valahol teljesen logikus, egy ekkora cégnél nem engedhető meg, hogy az értékesítési számok úgy hullámozzanak, mint a tenger vihar idején. Túl sok ember egzisztenciája múlik azon, hogy hogyan teljesít a márka. Senki nem hibáztathatja őket azért, mert nem akarnak megint abba a helyzetbe kerülni, amiben a kétezres évek elején voltak.

A hiánnyal kapcsolatban megkerestük a céget is, ők hogyan ítélik meg a helyzetet. "A LEGO termékek iránti kereslet 2015 első félévében jelentősen magasabb volt saját és a viszonteladóink elvárásainál, ami jelentős megterhelést jelent a LEGO Csoport gyárainak világszerte. Gyáraink teljes kapacitással működnek, így teljesíteni fogjuk az eddig megrendelt LEGO termékeket kiszállítását ügyfeleink, a viszonteladók számára.

Ez azt jelenti, hogy a következő hónapokban is nagy mennyiségű LEGO terméket szállítunk majd a partnereinknek, ahogy abban korábban megegyeztünk velük. Minden igyekezetünk ellenére, az idén tapasztalt, nagymértékű kereslet következtében sajnos nem lesz lehetőségünk arra, hogy a kiskereskedők által most megrendelt termékeket kiszállítsuk 2015 hátralévő részében bizonyos európai országok számára. Ez egy kellemetlen helyzet, amit nagyon sajnálunk, és mindent megteszünk azért, hogy kezelni tudjuk a példanélküli, hatalmas keresletet. Továbbra is mindent megteszünk annak érdekében, hogy minden gyermek, szülő és nagyszülő megtalálja 2015 hátralévő részében a boltok polcain azokat a LEGO készleteket, amelyekre vágynak” – írták.

Persze, a Lego céges stratégiáját hiába magyarázzuk a bolt kirakata előtt vörös szemmel toporzékoló gyereknek. Azt is mind tudjuk, hogy mi történik, ha a karácsonyfa alatt kibontott dobozban nem a Jézuskától megrendelt, menő Star Wars űrhajó, esetleg Elsa szikrázó jégkastélya van, hanem valami "béna", színes kockákkal telerakott készlet van. Ember legyen a talpán, aki az elkámpicsorodott unokának elkezd a gazdasági élet farkastörvényeiről és a fenntartható fejlődésről kiselőadást tartani. Akkor már inkább a bejgli általi halál.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek