A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság megújította a mobiltelefon, internet, TV és vezetékes telefonokra vonatkozó fogyasztóvédelmi szabályokat. Augusztus 1-től a tervek szerint az előfizetőket jobban fogja védeni a törvény, és átláthatóbb lesz az egész szerződéskötés.
Kihirdették az előfizetői szerződéseket szabályozó új rendeletet, ami most már továbbfejlesztett, garanciális elemeket is tartalmaz. Egyenlő partner lesz ezentúl a fogyasztó és szolgáltató, vagyis többé elvileg nem kell úgy éreznie magát mint aki szívességet tesz bármelyik szolgáltatónak, hogy havonta náluk hagyja a pénzét. Ugyanakkor a szolgáltatók is jól járnak a törvényalkotók szerint, mert konkretizálódik az általános jogelvek alkalmazása.
Az augusztus 1-jétől fokozatosan hatályba lépő rendelet megszületését a piaci verseny kiélezettsége, a technológia rohamos fejlődése és a szolgáltatások sokasága (okos telefonok megjelenése, a mobilinternet elterjedése) is indokolttá tette. Másrészt az elmúlt években indult hatósági felügyeleti eljárások eredményei és tanulságai alapozták meg azt a tényt, hogy a régi rendelet elavulttá vált. Azaz, amik az elmúlt években visszatérő jogsértések voltak a szolgáltatók részéről, most bekerültek a törvénybe és egységesen szabályozzák. A rendelet közel 20 millió előfizetői szerződést érint.
Egyszerűsödik a szerződés
Többé nem kell regény hosszúságú szerződési feltételeket átolvasnia, mert módosul az általános szerződési feltételek (ismertebb nevén ÁSZF) szerkezeti felépítése. Mostantól ráadásul a fogyasztóknak is sokkal könnyebb lesz összehasonlítani az egyes szolgáltatók feltételeit. Míg az ÁSZF-ek tartalmi követelményei megerősödtek, addig maga az előfizetői szerződések kötelező tartalmi elemeinek száma is jelentősen csökkent. A lényeg ezentúl az időtartamon és a díjakon lesz. Ha nem írásban köt szerződést, hanem mondjuk telefonos ügyfélszolgálaton vagy online, kötelező egy, a szerződésre vonatkozó adatokat tartalmazó írásos dokumentum ingyenes átadása az előfizetőnek.
Ráutaló magatartás
Talán ebből voltak az években a legnagyobb felháborodások. A szolgáltató csak gondolt egyet, módosította a szerződést, aztán ha ön nem szólt, mert mondjuk nem is tudott róla, akkor úgy vette, hogy hallgatás beleegyezés. A ráutaló magatartással történő szerződéskötés menetét és feltételrendszerét is újraszabályozta a hatóság, és rögzítette, hogy mely magatartások alkalmasak a szerződéskötési szándék kifejezésére.Végre egyértelmű lesz, hogy mely magatartások, jognyilatkozatok tekinthetők ráutaló magatartásnak, és pontosítják a ráutaló magatartással történő szerződéskötés, szerződésmódosítás (különösen a határozott idejű előfizetői szerződések körében) rendszerét.
Határozott idejű szerződések
A rejtett módosítások elleni védelem keretében az NMHH jelentősen leszűkítette a határozott idejű szerződések egyoldalú módosításának lehetőségét, mivel a határozott idejű szerződéssel nemcsak az előfizető, hanem a szolgáltató is elkötelezi magát meghatározott időre, így ezentúl egyik fél sem variálhat a későbbiek folyamán.
Kötbér nélkül gondolhatja meg magát
A mobiltelefon, mobilinternet, műholdas és földfelszíni digitális TV-re kötött szerződéseknél az előfizetőnek lehetősége van 14 napos próbaidőt tartani. Ha a szolgáltatás nem működik, mert mondjuk kiderül, hogy nincs a mobil előfizetéséhez térerő a házban, vagy nincs 3G lefedettsége az új mobilnet előfizetésének, a fogyasztó felmondhatja a szerződést, és csak azt a forgalmat kell kifizetnie, amit tényleg használt. A rendelet lehetővé teszi mobil-, illetve vezeték nélküli szolgáltatásoknál a felmondás lehetőségét, ha a szolgáltatás minősége nem felel meg a szerződésben foglaltaknak, vagyis az előfizető a szolgáltatást nem tudja igénybe venni. A felmondás körében a szolgáltató tulajdonát képező, az előfizető részére átadott eszközök visszaszolgáltatásával kapcsolatban, az előfizetők a továbbiakban jelentős kötbér megfizetése és egyéb indokolatlan többletterhek nélkül mondhatják fel az előfizetői szerződést.
Szerződéskötés előtt megismerheti a költségeket
Jelentős újítás, hogy a szolgáltatónak a szerződés megkötése előtt tájékoztatnia kell az előfizetőt, a határozott idejű előfizetői szerződés teljes időtartama alatt, az előfizetőt minimálisan terhelő valamennyi költség összegéről azért, hogy a szerződést az előfizető tudatos választás során, az előre tervezhető kiadások mérlegelésével kösse meg.
Nem beszélte le a kártyás előfizetését? Kérje vissza a pénzt!
Az új szabályozás alapján az egyenlegfeltöltéssel, előre fizetett díjú szolgáltatások esetén a szerződés újabb feltöltés nélküli megszűnésekor a szolgáltatót elszámolási kötelezettség terheli, így az előfizető kérheti a fel nem használt egyenlegének megtérítését.
Védelem a kisebb cégeknek is
A kis- és középvállalkozások jelentős száma miatt definiálták az üzleti előfizetőkön belül a mikro- és kisvállalkozásokat is. A kisebb üzleti előfizetők esetén a felek csak a rendeletben tételesen felsorolt rendelkezésektől térhetnek el, jellemzően a felek egyező akaratával. Míg a jelentős nagyságú, szakmai és gazdasági háttérrel rendelkező üzleti előfizetők esetén az eltérés lehetősége szélesebb körben megengedett.