Budapestre jön Bobby McFerrin és Sacha Baron Cohen „keveréke”

Zanza!

November 27. és december 4. között kilencedik alkalommal rendezik meg a Kortárs Drámafesztivált: a budapesti eseménysorozat a meghívott külföldi szakembereknek igyekszik megmutatni az utóbbi időszak legjobb magyar előadásait, a vendégprogram részeként pedig négy, az Egyesült Államokból érkező produkciót láthat a közönség.

Az izgalom színházi szempontból tetőfokára hág november 27. és december 4. között, hiszen ekkor rendezik meg Budapesten a IX. Kortárs Drámafesztivált. Az egyhetes szeánszon szép számmal teszik tiszteletüket külföldi színházi szakemberek, akik a Színházi Kritikusok Céhe által legalkalmasabbnak ítélt hazai előadásokat tekinthetik meg. Természetesen a közönség előtt is nyitva áll az előadások megtekintésének lehetősége: a magyar programban 4 kőszínházi és 3 alternatív produkció kapott helyet.

A hazai közönség számára viszont leginkább a nemzetközi program ígér izgalmakat: a vendégország ezúttal az Egyesült Államok, ahonnan négy figyelemreméltó színházi produkció érkezik. A „kísérletező és műfaji határokat feszegető” előadások a Trafó és a MU Színház színpadán kapnak helyet, és „finoman, a színház eszközeivel reflektálnak az aktuális kis- és nagypolitika eseményeire, miközben a felszínen az amerikai álmot: a csillogást, a boldogságot, a gyönyört kínálják”.

Reggie Watts, a tíz oktávot bíró csodabogár

A legnagyobb durranásnak kétségtelenül Reggie Watts fellépése - és workshopja - ígérkezik, akit a Jam Entertainment egyenesen „Bobby McFerrin és Sacha Baron Cohen elképesztő keverékeként” emleget. Az elementáris színpadi erővel bíró, világhírű alkotó egyszerre zenész, komikus, heves társadalomkritikus, hip-hop művész és énekes-előadóművész, tíz oktávnyi hangterjedelemmel és egyedülálló színpadi jelenléttel. A Szóló élő struktúrákra című performanszát november 29-én a Trafóban láthatjuk.

A nemzetközi porondon hasonlóan ismert Reid Farrington a Passió-projekt című, film és performansz határán egyensúlyozó alkotását hozza el, amelyben Carl Theodore Dreyer halhatatlan klasszikusát, a filmtörténet utolsó nagy némafilmjeként számon tartott, 1928-ban készült Szent Johannát gondolja újra.

November 27-én és 28-án a Temporary Distortion Isten hozott a semmiben címmel hosszú, baljós csendekkel és nyomasztó Lynch-i atmoszférával tölti meg a Trafót. A koreai származású – és a világhírnév felé tartó – Young Jean Lee drámaíró-rendező társulata pedig A szállítmány című, „vérkomolyságában is mókás, pusztító erejű”, a rasszizmus témakörét cseppet sem szokványos módon körüljáró előadásával okoz meglepetéseket.

Young Jean Lee Társulata (USA): A szállítmány
Young Jean Lee Társulata (USA): A szállítmány

Lengyel és magyar program

A fesztivál kísérőprogramjában a legnevesebb kortárs lengyel szerzőkkel, rendezőkkel, színházi szakemberekkel, kritikusokkal és műfordítókkal találkozhatunk: lesz magyar-lengyel drámairodalmi szimpózium, könyvbemutató, felolvasó-színházi est és közönségtalálkozóval egybekötött előadás is.

A magyar programban látható lesz például a Szutyok című Pintér Béla-előadás, a Kasimir és Karoline (Örkény Színház), illetve a Nemzeti Színház Mein Kampfja. A fesztivál történetében először hívtak meg vidéki előadásokat: a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház a Hát akkor itt fogunk élni című produkciója mellett a kaposvári Csiky Gergely Színház Oidipusz királya érkezik Budapestre, hogy a lehető legjobb benyomást tegye a többek közt Amerikából, Németországból, Csehországból és Lengyelországból érkező színházi szakemberekre. A programba ráadásul egy ifjúsági előadást is beválogattak: Háy János Völgyhídját a Kolibri Színház mutatja be.

Blogmustra