Vannak nők, akik nem tudják, hogyan ünnepeljék saját nőiességüket. Esetleg valamilyen társadalom által előírt nőideál miatt szenvednek, amely sehogy sem tud kényelmes lenni számukra, hiába is próbálnak idomulni hozzá, hogy végre nőnek érezhessék magukat. Vagy pont olyan életszakaszváltáson, hirtelen testi változáson mennek keresztül, amelynek során elveszítik azt a részüket, amelyet korábban nőiesnek hívtak, és újra fel kell magukban fedezniük, de talán ezúttal egy másfajta nőiességre kell rátalálniuk.
Mindenesetre több szó esik arról, miért rossz és nehéz nőnek lenni, mint arról, hogy milyen jó és értékkel telített tud lenni a nőiség megélése. Jean Shinoda Bolen Bennünk élő istennők című, 80-as években megjelent könyve a női lét különböző megéléseire ad árnyaltabb példákat, amelyeket hét görög istennő mentén fogalmaz meg, és amelyekben minden nő rátalálhat az éppen aktuális élethelyzetéhez passzoló istennőre vagy istennőkre – derül ki az Ibtisaam cikkéből.
Bolen archetípusokat ad, amelyek jungi elvek alapján az összes embert összekötő univerzális mintákat igyekeznek feltárni, nem egyéni személyiségjegyeket keresnek. Tehát a hét istennő inkább kiindulópontként szolgálhat saját nőiségünk felismerésében. Illetve nem csak nőknek szól, férfiak is közel érezhetik magukhoz egy-egy istennő értékeit. Fontos, hogy a hét istennő lehetőségének mindegyike fellelhető mindenkiben, időről időre azonban más istennő válik dominánssá életükben. Három csoportra oszlanak:
- a szűz istennőkre,
- a sebezhető istennőkre
- és az alkimista istennőre.
1. A szűz istennők
A szűz istennők csoportja Artemiszből, Athénéből és Hesztiából állnak. Ők a független, önálló, saját szabályaik szerint játszó női oldal megtestesítői. Nem hagyják, hogy kapcsolataik eltántorítsák őket céljaiktól. Nem kerültek áldozatszerepbe, és nem éltek át szenvedést.
Artemisz, a Hold és vadászat istennője
Céltudatos, versengő szellemiség jellemző az Artemisz nőre. Megáll a saját lábán, nincs szüksége másra, hogy egésznek érezze saját magát. Olyannyira saját céljai elérése lebeg a szeme előtt, hogy nem veszi észre a körülötte élők érzéseit, érzelmileg távolságtartó. Viszont vérre menően védelmezi, akiket igazságtalanság ért. Gondoljunk csak vissza a középiskolában tanultakra, Artemisz nem egy férfit vadászott le, aki valamilyen módon megsértette.
Saját sorsa kovácsa, szereti a magányt, de a közeli társait beengedi a szívébe, fontos neki a női barátság. A szerelemben olyan társat választ, akivel egyenlő partnerei tudnak lenni egymásnak.
Athéné, a bölcsesség és kézművesség istennője
A logikus, stratégiai gondolkodásmódja segíti abban, hogy különválassza az érzelmeket az előtte álló feladattól. Más nőkhöz nehézkesen kapcsolódik, a férfiak társaságát kedveli. Gyönyörű nőként ábrázolták, ami azt az olvasatot erősíti, hogy a hideg fejjel meghozott döntések női tulajdonságnak is számítanak.
A hatalom környékétől nem szakad el: politikai, intellektuális és kreatív változásokat indít el környezetében, ráadásul a szerelemben is elsősorban a sikeres férfiakat részesíti előnyben.
Kritikus gondolkodásával és a tényekbe vetett hitével gyakran éreztetheti másokkal akaratán kívül azt, hogy nem számít a másik szubjektív helyzetmegélése. Az empátia nem az erőssége, nehezére esik spontánnak lenni és a pillanatnak élni. Az érzékeny udvarlók nem sok sikerre számíthatnak nála, a hős típus az esete. Szenvedélyes társának segíthet a realitás talajára visszatalálni. Fontos, hogy párja támogassa ambícióit, cserébe bölcs tanácsokkal látja el segítőkészen.
Hesztia, a családi tűzhely és a templom védőistennője
Hesztia kimaradt a görög mitológiában gyakran előforduló viszályokból és ármánykodásokból, éppen ezért a Hesztia nők kerülik a drámázást, főleg, ha helyette egyedül lehetnek nyugalmasan. Inkább a belső világuk érdekli őket, szeretnek magukban elmélkedni, gyakran vallásosak. Fontosabbak számukra a belső szubjektív élményeik, mint a való világ történései, nehézséget okoz nekik, amikor a külvilághoz kell kapcsolódniuk.
Nem könnyen egyeztetik össze belső irányultságukat a külvilággal, a célkitűzésekkel és a szociális eseményekkel. Jelenlétük azonban melegséget és nyugalmat áraszt, mellettük nincs helye a versenyhangulatnak és a modern világ rohanásának. Általában tovább maradnak egyedülállóak, mint a többiek, de nem félik ezt a magányosságot. Ha belemennek egy kapcsolatba, szívesen választanak maguk mellé olyan párt, aki játékosan extrovertált és könnyen alakít ki kapcsolatot másokkal.
2. A sebezhető istennők
Héra, Démétér és Perszephoné alkotják ezt a csoportot. Ők a kapcsolatfókuszú istennők, a feleség, anya és lánya szerepek megtestesítői. Jóllétük és identitásuk is egyik fontos kapcsolatuktól függ. A nők kapcsolatvágyát szimbolizálják, bepillantást engedhetnek abba, a nők hogyan állnak hozzá a veszteséghez és a szenvedés szülte fejlődéshez.
Héra, a házasság istennője
A feminin és maszkulin egyesülését, az elköteleződés partnerségét jelképezi. A Héra nők válnak a legkönnyebben kitartott feleséggé, akik a házimunka és gyereknevelés fárasztó munkáját veszik a nyakukba.
Pár nélkül viszont elveszik, leghőbb vágya a partnerre találás, épp ezért nehezére eshet akár egy bántalmazó párkapcsolatból is kilépni. Hatalmát és státuszát a férfin keresztül szerzi meg. Ha elárulják, vad bosszút áll.
Hajlamos a féltékenykedésre, de hűséges társához, és a végsőkig kitart mellette. Különleges tulajdonsága, hogy könnyen összehoz embereket és sok nehézséget kibír.
Démétér, a gabona és földművelés istennője
Démétér a gondoskodó anya archetípusa, aki mások fizikai, lelki és spirituális támogatásában teljesedik ki igazán. A Démétér nők nagylelkűek másokkal, messzire elmennek azért, hogy másoknak kényelmet nyújthassanak.
Gyakran olyan munkában helyezkednek el, amely mások gondviselésével függ össze, hajlamosak nők és gyermekek megsegítésével törődni. Azonban nehezen mondanak nemet a bajbajutottak segítségkérésére, ami könnyen kiégéshez vezethet náluk, ha nem tanulják meg meghúzni saját határaikat. Ha nem érezhetik magukat hasznosnak és szükségesnek, depresszióba zuhannak.
Azokhoz a férfiakhoz vonzódnak, akiknek szüksége van az érzelmi támaszra, az anyáskodásra, akikkel elbánt az élet. Könnyen belegabalyodnak tehát szociopaták hálójába, akik évekig magukhoz láncolják és anyagilag lenullázzák.
Perszephoné, a leány és az alvilág úrnője
Kettős szerepe van Perszephonénak. Egyszerre a termékeny leány, aki nem tud elköteleződni senki és semmi mellett, mert egyvalakit vagy valamit választani azt jelenti, hogy lemond minden más lehetőségről. Ettől egyszerre válik rendkívül alkalmazkodóképessé, másrészt sok szenvedéshez is vezethet, ha nem tanul meg elköteleződni, mivel ebben az állapotában kiszolgáltatott mások hatalmának. Másrészt Perszephoné az alvilág úrnője, a halott lelkeken uralkodik, elveszi, ami megtetszik neki, és az alvilágba tévedő élő emberek kalauza. Azt jelképezi alvilági uralkodói mivolta, hogy a Perszephoné nők meg tudnak változni, ha sokat dolgoznak magukon. Az alvilági Perszephoné fogékony és empatikus a szenvedőkkel, jók a megérzései. Erőssége a képzelőerő és inspiráció gondozása.
3. Az alkimista istennő: Aphrodité, a szerelem és szépség istennője
Az utolsó kategória csupán egy istennőből áll, Aphroditéból. Egyesül benne a szűz istennők önállósága és a sebezhető istennők kapcsolati tapasztalása. Saját maga választotta párjait, és sosem került áldozati szerepbe. Szerelmet, szépséget, erotikát, érzékiséget, szexualitást és új életet hoz létre.
Az Aphrodité nők számára az érzelmi élmény megtapasztalása a legfontosabb, semmint a függetlenség vagy az örök kötelékek kialakítása. Karizmatikus jelenség, aki minden nem számára vonzó személyiség. Kreatív, spontán, nem féltékenykedik és nem is kíván birtokolni másokat. Legnagyobb kihívása, hogy tartós kapcsolatot tudjon kialakítani, és hogy reflektíven reagáljon, ne reaktívan. Erénye, hogy szerelme átformálja a másikat.
Olyan férfiakhoz vonzódik, akik nem szeretnének férjek, apák, családfők lenni. Macsó férfival párba állva előszörre összeférhetetlennek tűnik, de idővel harmonikussá válhat kapcsolatuk. Gyakran olyan párt talál magának, aki stabilitást nyújt neki, és aki alkotásaival lenyűgözi.
Nőnek lenni erény és érő
Bolen könyve kinyitja a nő fogalmát. Megmutatja, milyen ezerarcúak tudnak lenni, hogy nem lehet a szűz-vagy-ringyó, szerető-vagy-anya szűk keresztmetszetébe beletuszkolni a nőket.
A nőiesség fogalmának nem egy definíciója van, a görög istennőkhöz hasonlóan rengeteg különböző típusú nő létezik, és sokkal bővebb a nőies viselkedés tárháza, mint ahogyan azt a társadalom sugallni képes.
A nők lehetnek hidegvérű stratégák, mint Athéné, de melegszívű otthonteremtők is, mint Démétér, és egy életre megváltoztatni képes szeretők is, mint Aphrodité.
Bolen könyve arra sarkall, fedezd fel magadban mind a hét istennő erejét és erényeit. Amilyen tulajdonságból nincs elég a tarsolyodban, meríts az egyik istennőből nyert ihletből. Ünnepeld a nőiségedet, hiszen nőnek lenni erény és erő.