Decemberben Mikulás, húsvétkor nyúl? Szakértő mondja el az igazat a csokifigurákról

GettyImages-177536247

Csokoládényúl csomagolása alatt rejtőző mikulásfigura, vagy éppen fordítva – vajon igaz, hogy a szezonális csokifigurákat átcsomagolják, ha elmúlik az ünnep?

Kevesen vannak azok, akik ne találkoztak volna a közösségi médiában olyan beszámolókkal és fotókkal, amelyek szerint a húsvéti csokinyúl „ruháját” lehántva joviálisan mosolygó mikulásfigurához jutunk: még ha magunk nem is találkoztunk ilyesmivel, felmerülhet bennünk a kétely, hogy ha tényleg létezik az ilyesmi, akkor vajon higiénikus-e a módszer, szavatolható-e így az édesség szavatossága, és a többi. Utánajártunk, mi a helyzet az átcsomagolt édességekkel.

Az igazság a csokifigurákról

A válasz meglehetősen rövid és egyértelmű: Sántha Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke szerint a gyártók semmi ilyesmit nem tesznek.

„Nem láttam még ilyet, csak photosopolva. A gyártásban nem létezik ez a jelenség” – mondta a szakember a Magyar Édességgyártók Szövetségének húsvét előtti sajtótájékoztatóján. A Dívány kérdésére azt is elárulta, mi történik azokkal a csokifigurákkal, amelyek nem kelnek el a húsvéti hajrában: 

a legtöbb figurát az utolsó napokban akciós áron értékesítik, de azt sem csomagolják át, ami így sem fogy el.

Valójában egyetlen húsvéti csokifigura csomagolása sem rejt Mikulást
Valójában egyetlen húsvéti csokifigura csomagolása sem rejt MikulástGMVozd / Getty Images Hungary

Édességfogyasztási szokásaink

A szövetség sajtótájékoztatóján arról is beszámolt, mi jellemezi a magyarok édességfogyasztási szokásait. Évente fejenként 10-11 kilogrammnyi édességet fogyasztunk el, ezen belül a három legnagyobb kategóriát a nagyjából egyharmad-egyharmad részt adó jégkrémek, illetve kekszek és piskóták adják. A fogyasztás ötödét jelenti a csokoládé: ebből fejenként nagyjából három kilogrammot eszünk meg évente.

A magyarok 77,5 százaléka naponta vagy legalább hetente fogyaszt édességet, tudatos és impulzusvásárlók egyaránt vannak köztünk. A cukormentesség a többség számára nem fontos szempont, a magyarok háromnegyede keresi a cukorral készített termékeket, és csak negyede az édesítőszerrel előállítottakat. Hasonlóképp nem fontos kétharmad számára az, hogy természetes összetevőket keressen, és a pálmaolaj-tartalom sem befolyásolja a magyarok háromnegyedének választását.

A húsvéti édességvadászatra több figurát veszünk, mint a Mikulás zsákjába
A húsvéti édességvadászatra több figurát veszünk, mint a Mikulás zsákjábaAleksandarNakic / Getty Images Hungary

A csomagolás nehéz kérdés lesz

Az idei húsvéti édességforgalomban 900 millió tonnányi csokoládé értékesítésére számít a szövetség: évente nagyjából 5 milliárdos forgalmat generál ez az ünnep csokitojás és egyebek képében, szemben a karácsony 7 milliárdos forgalmával.

Ilyenkor kelendőbbek a figurák, mint a téli ünnepen, aminek oka lehet az, hogy karácsonykor ugyanakkora büdzsével számolunk, mint húsvétkor, viszont télen szaloncukorra is költünk.

Mostanra a húsvéti vásárlásokat a legtöbben már befejezték, ebben a Kinder-termékek potenciális szalmonellával való szennyezettsége okozhatott némi turbulenciát. Sántha Sándor szerint az érintett termékeket rövid idő alatt visszagyűjtik, így a márka polcokon levő édességeiből bátran választhatunk. Mivel az idei húsvéti édességek gyártása jó előre megtörtént, komolyabb árrobbanást nem kell tapasztalniuk a vásárlóknak, de ez nem azt jelenti, hogy az ágazat ne küzdene nehézségekkel. Az ukrán háború a cukor és a csomagolóanyag kapcsán is komoly nehézségek elé állítja az édességgyártókat, amit a napraforgóhiány csak tetéz, az sem kizárt, hogy az utóbbi miatt receptúramódosításra, a napraforgóolaj esetleges cseréjére is szükség lesz.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

 

Oszd meg másokkal is!
Mustra