Száraz január: biztos út egy részeg februárba?

Az év első hónapjában sokan egy kortyot sem isznak – de vajon tényleg megéri harmincegy napra teljesen letenni az italt, vagy a száraz január csupán felesleges divathóbort?

A száraz január jelenségét vizsgáló tudósok szerint nagyon is hasznos, ha az új év első hónapjában egy korty alkoholt sem fogyasztasz – állítja a How Stuff Works. Különösen annak tükrében jó dolog januárra letenni a poharat, hogy a statisztikák szerint az ünnepi időszakban a többség az átlagosnál jóval többet iszik. A koronavírus-járvány és a vele járó lelki terhek szintén növelték az alkoholfogyasztást világszerte, 2021-ben tehát még fontosabb a száraz január.

Egyesek attól tartanak, az egy hónapos „italböjt” végeztével a sóvárgás miatt az ember csak jobban kívánja az alkoholt, ezért februárban igyekszik a pótolni a kimaradt mennyiséget, ami túlzásba vitt piáláshoz vezet. A kutatások azonban azt mutatják, hogy – a diétával ellentétben – a teljes alkoholmegvonás működik: a Sussex Egyetem pszichológusprofesszora, dr. Richard de Visser több mint 800 száraz januárt tartó személy alkoholfogyasztását követte nyomon, és az eredmények azt mutatták, hogy az alanyok kevésbé kívánták az italt az egy hónapos szünetet követően.

Visser adatai szerint a januári italböjtöt folytatók a korábbi heti 4,4 alkalomhoz képest csupán 3,4 alkalommal ittak alkoholt az egy hónapos kihagyás után, alkalmanként pedig a korábbi 8,7 egység helyett 7,1 egységnyi italt fogyasztottak (1 egység 8-12 gramm alkoholnak, vagyis egy pohár sörnek vagy két cl tömény italnak felel meg). Szintén lecsökkent azoknak az alkalmaknak a száma, amikor az alanyok a lerészegedésig ittak (havi 3,4-ről 2,1 esetre), és hosszú távon még azoknál is csökkent az alkoholfogyasztás, akik megcsúsztak, és nem sikerült tartaniuk az egy hónapig tartó teljes tilalmat.

Egy hónap ital nélkül.
Egy hónap ital nélkül.PeopleImages / Getty Images Hungary

A jelenség magyarázata a szakemberek szerint a pszichológiában rejlik: amikor egy hónapig nem iszik az ember, akkor rájön, hogy valójában mennyire nincs is szüksége az alkoholra. Megtanulja, hogyan vegyen részt a különböző társas szituációkban ital nélkül, rájön, hogy egy baráti összejövetelnek nem automatikus kelléke a sör, a bor, a pálinka. Miután egy hónapig megállta, hogy nem nyúlt a pohár után, később is sokkal könnyebben mond nemet, amikor itallal kínálják. Lehet, hogy az ominózus harmincegy napban nehéznek tűnik megállni, utána viszont sokkal könnyebb lesz. Az alkohol rabságából való kiszabadulás hosszú távon pedig az egész életet megváltoztatja, jobb lesz az ember közérzete, egészségesebb lesz – és ez nem placebo.

A kutatások egyértelműen bizonyítják, hogy hosszú távon a rendszeres alkoholfogyasztás elhagyása csodákat művel az emberi szervezettel, többek között jobban alszik és jobban is tud koncentrálni. Egy 2015-ös, elektroenkefalográfos (EEG) méréssel végzett ausztrál kutatás szerint az esti-éjszakai alkoholfogyasztás nehezíti az elalvást, minek következtében éjszaka kevesebbet és rosszabbul alszik az ember, de napközben is kevésbé tud figyelni, fáradtabb, és könnyebben hibázik. Más kutatások azt mutatták, hogy a túlzásba vitt italozás többek között túlevéshez, cukoraddikcióhoz és a bőr kiszáradásához vezet. Az említett sussexi kutatásban nyilatkozók többsége azt mondta, hogy a száraz januárt követően jobban aludt és jobban tudott koncentrálni, leadott néhány kilót, és energikusabbnak érezte magát.

A száraz január tehát nem pusztán divathóbort, hanem valóban hasznos szokás, amit érdemes felvenni a naptárba. Az esetek többségében nemhogy későbbi túlzott italozáshoz nem vezet, hanem épp ellenkezőleg: segít, hogy örökre letegyük a poharat, vagy legalábbis ne kívánjuk annyiszor az italt, mint előtte.

Oszd meg másokkal is!
Mustra