Nagybevásárlás: online vagy személyesen? Szavazz!

A koronavírus okozta változások csak felpörgették az amúgy is régóta érzékelhető trendet: egyre többen és egyre többet vásárolunk online. Nemcsak az elektronikai cikkeket, könyveket, ruhákat rendeljük házhoz, de egyre többen vannak, akik a heti vagy havi nagybevásárlást is inkább foteljük kényelméből intézik.

Mások viszont továbbra is ragaszkodnak a személyes boltozáshoz, és élelmiszereiket még akkor is inkább személyesen szerzik be, ha más termékeket már ők is az otthonukba rendelnek. Mivel a vírushelyzet jelentősen bővítette az online élelmiszerpiacot, egyre többször és többekben merülhet fel a kérdés, otthoni vagy személyes vásárlással járnak-e jobban.

Heti kérdésünk így szól: Nagybevásárlás: online vagy személyesen? Nézzük, milyen érvek és ellenérvek ütköznek a témában!

Kényelem

Az online nagybevásárlók egyik aduász érve, hogy a pizsamában vásárlás jóval kényelmesebb, mint a bolti csoszogás. Nem nagyon lehet vitatkozni: annál tényleg nincs kevésbé strapás, mint hogy az ember el sem megy otthonról. Különösen fontos lehet ez a kényelmi szempont azoknak, akik életkorukból adódóan vagy esetleg valamilyen betegség miatt kevésbé mobilak, vagy akik a bevásárlást csak több kisgyerekkel, és ezzel együtt csak óriási stressztűrő képességgel tudnák átvészelni. Nem mindegy az sem, hogy online bevásárlás esetén a cipekedés is megúszható: a szolgáltatók egész a lakásajtóig, sőt a konyhapultig cipelnek, épp csak a hűtőbe nem pakolnak be. A személyesen vásárlók viszont sokszor épp a boltozásban látnak kényelmi faktort: munka után beugrani az útba eső boltba és 20 perc alatt felkapkodni a kiválasztott termékeket számukra praktikusabbnak tűnik, mint az otthoni latolgatás, időpont-egyeztetés. Ilyenkor nem kell szabad időpontokhoz, a szállító érkezéséhez alkalmazkodni, akkor intézik a bevásárlást, amikor a legjobban passzol az adott hétbe, hónapba. 

Idő

És ha már idő. Az online bevásárlás mellett sokak számára az időtakarékosság a legfőbb érv. Nem kell odautazni, a pénztárnál sorban állni, a hosszú bolti hajók közt kilométereket összesétálni: bő fél óra alatt kényelmesen össze lehet pakolni, a többi pedig már a kiszállítók dolga. Mások számára viszont épp a személyes boltozás tűnik időtakarékosnak és azonnalinak. Az online bevásárlás, mondják, csak akkor gyors, ha időben foglalunk időpontot, ez pedig például az utóbbi néhány hétben-hónapban egyáltalán nem volt könnyű. Sok otthoni szolgáltatást nyújtó áruháznál hosszú hetekre előre nem lehetett már szabad időpontot találni, ha pedig ennyit kell várni a bevásárlás megérkezésére, valóban gyorsabbnak tűnik a személyes odaruccanás. Az online nagybevásárlás hívei szerint ugyanakkor gondos tervezéssel mindez megelőzhető, és ha jó előre tervezünk, és igyekszünk a hét vagy a hónap, vagy a kéthetes periódus azonos napjaira rendelni, hamar beáll egy kiszámítható rend, amiben nem marad hiányérzet. Így már mindenképpen megvalósul az időtakarékosság.

Lássuk csak, mennyi időt takarítottam meg!
Lássuk csak, mennyi időt takarítottam meg!Fotó: Alistair Berg / Getty Images Hungary

Mit kapok?

Azok, akik inkább választják a személyes vásárlást, sokszor hivatkoznak arra, hogy szeretik élőben látni, hogy mi az, amit megvesznek, főleg, ha élelmiszerről van szó. Mi van, ha szottyadt paradicsomot kapok? Vagy a hús nem lesz olyan szép? Míg személyesen vásárolva van lehetőségünk válogatni, online bevásárláskor a nem előrecsomagolt termékeknél csak súlyt tudunk megadni, aztán majd kapjuk, amit kapunk. Már ha megkapjuk, teszik még hozzá a személyes vásárlás hívői. Az online élelmiszer-vásárlás egyik sajátossága, hogy jellemzően (főleg a nagy élelmiszerláncoknál) nem az aktuális készletből válogat. Ha most rendelek egy hónappal későbbi időpontra havi élelmet, a rendelésem napján aktuális árukészletből fogok majd kapni, vagyis könnyen előfordulhat, hogy a választott termék szezonalitása miatt, vagy más okból, nem lesz készleten amikor szállítanak. Bosszantó tud lenni az ilyesmi, főleg, ha valami alapvető fontosságú dolog marad le a számláról.

Valóban történhet ilyen, ismerik el azok, akik szeretik a rendelősdit, de a szolgáltatók ilyenkor igyekeznek kompenzálni, és amennyiben megoldható, valamilyen helyettesítő terméket csomagolnak a rendeléshez. Koktélparadicsom helyett fürtöst, vagy egy bizonyos mosókapszula helyett másik márkájút. Ha nincs speciális oka annak, hogy miért ragaszkodtunk az eredeti termékhez, ezek többnyire jó kompromisszumok, amiket egyébként nem is muszáj elfogadnunk, kifizetnünk. 

Ár

Örök kérdés, hogy az online vásárlással vagy a személyes boltozással járunk-e jobban, ha az anyagiakról van szó. Mindkét álláspont védhető. Az otthoni vásárlás költségfaragó előnye, hogy könnyebb elkerülni az impulzusvásárlást. Otthonunk kényelmében, amikor nem kell sietnünk, nyugodtan, megfontoltan vásárolhatunk. Akik szoktak virtuális kosárba pakolni, megerősíthetik, hogy ilyenkor átgondoltabb az ember, és tényleg csak azt rakja be a kosarába, amire valóban szüksége van, és a végső ellenőrzéskor, a fizetendő összegre pillantva megint sokszor szűkül a legszükségesebbekre a kosár. Ez mindenképpen kevesebb költést eredményez. Igaz ugyanakkor az is, hogy online vásárláskor sok kedvezménnyel, akcióval nem tudunk élni, és nem tudunk például a jelentősen olcsóbb, közeli lejáratú termékek közül válogatni (legalábbis akkor, ha nem sikerül aznapra időpontot szereznünk). Ha napokkal, hetekkel későbbi időpontra rendelünk, vásárlásunk időpontjában nem tudhatjuk, milyen termékek lesznek kedvező árúak a teljesítés időpontjában, így jellemzően mindent alapáron tudunk csak megvenni, emelik ki azok, aki szeretik élőben beváltani az aktuális ajánlatokat. 

Áh, drága, annyit nem ér.
Áh, drága, annyit nem ér.Fotó: Peter Cade / Getty Images Hungary

Tudok-e élni vele?

Az online bevásárlás nem egyformán elérhető mindenki számára. Nemigen élhetnek vele azok az idősek például, akik nem tudnak számítógépet kezelni és nincs olyan családtagjuk, aki segítene ebben nekik. Nem ugyanazok a lehetőségei egy vidéki kistelepülésen, főleg faluban élő embernek, mint a pestinek, mert sok cégnél behatárolt, hogy egyáltalán hova szállítanak ki, és hova nem visznek élelmiszert. Mások olyan bolt számukra kedvenc kínálatához ragaszkodnak, ahonnan még nem elérhető az online kiszállítás. Számukra nem jelent megváltást, hogy van már otthoni lehetőség. (Az utóbbi hetekben egyre többen álltak át erre a szolgáltatásra is, és várható, hogy tovább fog majd bővülni ez a kör.) Mások viszont épp a személyes vásárlás lehetőségével nem tudnak, vagy a járványhelyzetben nem akarnak élni: nekik sincs igazán választásuk, rendelni fognak. 

Környezet

Amikor arról döntünk, hogy online vagy személyesen vásároljunk-e, szempont lehet, hogy melyik módszerrel vagyunk kíméletesebbek a környezetünkkel. Azok, akik inkább otthon maradnak és házhoz rendelik a nagybevásárlást, azzal érvelnek, hogy az autóút vagy tömegközlekedés megspórolása biztosan csökkenti a bevásárlás lábnyomát. Ebben igazuk lehet: még ha szintén autóval szállítják is ki a rendeléseket, egy-egy adagra kevesebb károsanyag-kibocsátás jut, ha telepakolnak egy kisteherautót és egymáshoz közel eső címekre szállítanak.

Ugyanakkor, emelik ki mások, nagyon sok szolgáltatónál elképesztő mennyiségű műanyagba csomagolják a kiszállított árut. Míg személyesen vásárolva az ember viheti magával a többször használatos zacskót a zöldségnek és a pékárunak, és jó esetben nem költ bevásárlótáskára se, online vásárlás esetén ezeket nem minden szolgáltatónál lehet megúszni. Érdemes érdeklődni, hol mi a módi, mondják viszont azok, akik szeretnék még környezetbarátabbá tenni az online vásárlást. A szolgáltatást nyújtók palettájának bővülésével ma már csomagolás nélkül vagy minimális csomagolással szállító, aznapra rendelős és konkrét napi árukészletből dolgozó szállítócég is akad.

És te mit gondolsz? Nagybevásárlás: online vagy személyesen?

A szavazás a jobb felső sarokban lévő Facebook-ikonra kattintva nyílik:

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.