Lefekvés után még jár az agyad? Az egészséged mehet rá

Testileg is könnyen tönkretehet az esti stressz – állítják a szakemberek. Ha rendszeressé válik, érdemes több energiát fektetni a stresszel való megküzdés fejlesztésébe.

A folyamatos stressz nemcsak a közérzetedet teheti tönkre, de testi egészségedre is nagyon káros, hiszen számos probléma, például a diabétesz, a gyulladásos bélbetegségek vagy a rák kialakulásához is hozzájárulhat. Különböző kutatások úgy találták, az sem mindegy, hogy a nap melyik szakában stresszeled magad. A legártalmasabb ugyanis az esti szorongás – olvasható az Elemental hasábjain.

Felboríthatja a bioritmusodat az állandó szorongás

A stresszhormonként ismert kortizol működése régóta foglalkoztatja a tudósokat. Közismert, hogy stressz hatására a szervezet kortizolszintje emelkedik, melynek következtében tested készenléti állapotba kerül, energiaforrásait a fenyegetés elhárítására összpontosítva. A kortizol a gyulladások megfékezésében is szerepet játszik azáltal, hogy bizonyos immunsejtek működését szabályozza, ha viszont a folyamatos stressz hatására rendellenesen megnő a szervezet kortizolszintje, a hormon képtelen többé ellátni ezt a feladatot.

A kortizol segít a szervezet biológiai ritmusának fenntartásában is – magyarázza Darlene Kertes pszichológus, a Floridai Egyetem docense. A hormon mennyisége a reggeli órákban a legnagyobb, majd a nap során fokozatosan csökken. A szükségesnél nagyobb stresszelés felborítja ezt a ritmust, hiszen megugrasztja a kortizol szintjét, miközben annak csökkennie kéne. Hosszú távon ez a probléma komolyabb egészségi gondok kialakulását eredményezheti, kezdve az alvászavarokkal.

Kicsinál az esti stressz
Kicsinál az esti stresszFotó: Ems-Forster-Productions / Getty Images Hungary

Kertes szerint az állandó, hónapokon, akár éveken át tartó stresszelés kilapítja a kortizolgörbét, vagyis reggelente kevésbé lesz kiugróan magas, estére pedig nem csappan meg kellően a hormon mennyisége. A Coloradói Egyetem munkatársai egy tavaly megjelent kutatásukban elhízással küzdő, illetve átlagos testalkatú nők esetében vizsgálták a szervezet stresszre adott reakcióját. Az eredmények azt mutatták, hogy a túlsúlyos alanyok kortizolszintje nem csökken le kellően estére, míg ugyanez a probléma az átlagos testsúlyú nők esetében nem áll fenn. Egy 2009-es holland kutatás hasonló jelenségről számolt be komolyabb depresszióval küzdő páciensek körében.

Az egész életedet megkeseríted, ha este stresszelsz

A Hokkaidói Egyetem – szintén tavaly publikált – kutatása pedig azt bizonyította, hogy a hipotalamusz-hipofízis-mellékvesekéreg-tengely (HPA), mely a stresszválaszért és a kortizol felszabadításáért felel, másként reagál a reggeli és az esti stresszre. Mint kiderült, a reggeli stresszhatás jóval nagyobb mértékben növeli a kortizolszintet, mint az esti-éjszakai feszültség. Ennek oka valószínűleg az, hogy az esti stressz jobban kifárasztja az idegrendszert, ezért az kevésbé képes fellépni ellene. A kései órákban tapasztalt szorongás tehát károsabb hatással van a szervezetre.

Az esti stressz által okozott alvásproblémák nagy mértékben kihatnak az általános közérzetedre és egészségedre. Ha képtelen vagy aludni, mert egész éjszaka egy késő este kapott, aggasztó e-mail miatt gyötrődsz, másnap reggel magasabb vérnyomással ébredsz, és nagyobb esélyed van a gyulladásos tünetek kialakulására is. Ha néhányszor történik hasonló, nincs különösebb ok az aggodalomra, azonban, ha gyakorivá válik, komolyan felboríthatja biológiai ritmusodat, és károsíthatja az egészségedet.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.