Lefekvés után még jár az agyad? Az egészséged mehet rá

Testileg is könnyen tönkretehet az esti stressz – állítják a szakemberek. Ha rendszeressé válik, érdemes több energiát fektetni a stresszel való megküzdés fejlesztésébe.

A folyamatos stressz nemcsak a közérzetedet teheti tönkre, de testi egészségedre is nagyon káros, hiszen számos probléma, például a diabétesz, a gyulladásos bélbetegségek vagy a rák kialakulásához is hozzájárulhat. Különböző kutatások úgy találták, az sem mindegy, hogy a nap melyik szakában stresszeled magad. A legártalmasabb ugyanis az esti szorongás – olvasható az Elemental hasábjain.

Felboríthatja a bioritmusodat az állandó szorongás

A stresszhormonként ismert kortizol működése régóta foglalkoztatja a tudósokat. Közismert, hogy stressz hatására a szervezet kortizolszintje emelkedik, melynek következtében tested készenléti állapotba kerül, energiaforrásait a fenyegetés elhárítására összpontosítva. A kortizol a gyulladások megfékezésében is szerepet játszik azáltal, hogy bizonyos immunsejtek működését szabályozza, ha viszont a folyamatos stressz hatására rendellenesen megnő a szervezet kortizolszintje, a hormon képtelen többé ellátni ezt a feladatot.

A kortizol segít a szervezet biológiai ritmusának fenntartásában is – magyarázza Darlene Kertes pszichológus, a Floridai Egyetem docense. A hormon mennyisége a reggeli órákban a legnagyobb, majd a nap során fokozatosan csökken. A szükségesnél nagyobb stresszelés felborítja ezt a ritmust, hiszen megugrasztja a kortizol szintjét, miközben annak csökkennie kéne. Hosszú távon ez a probléma komolyabb egészségi gondok kialakulását eredményezheti, kezdve az alvászavarokkal.

Kicsinál az esti stressz
Kicsinál az esti stresszFotó: Ems-Forster-Productions / Getty Images Hungary

Kertes szerint az állandó, hónapokon, akár éveken át tartó stresszelés kilapítja a kortizolgörbét, vagyis reggelente kevésbé lesz kiugróan magas, estére pedig nem csappan meg kellően a hormon mennyisége. A Coloradói Egyetem munkatársai egy tavaly megjelent kutatásukban elhízással küzdő, illetve átlagos testalkatú nők esetében vizsgálták a szervezet stresszre adott reakcióját. Az eredmények azt mutatták, hogy a túlsúlyos alanyok kortizolszintje nem csökken le kellően estére, míg ugyanez a probléma az átlagos testsúlyú nők esetében nem áll fenn. Egy 2009-es holland kutatás hasonló jelenségről számolt be komolyabb depresszióval küzdő páciensek körében.

Az egész életedet megkeseríted, ha este stresszelsz

A Hokkaidói Egyetem – szintén tavaly publikált – kutatása pedig azt bizonyította, hogy a hipotalamusz-hipofízis-mellékvesekéreg-tengely (HPA), mely a stresszválaszért és a kortizol felszabadításáért felel, másként reagál a reggeli és az esti stresszre. Mint kiderült, a reggeli stresszhatás jóval nagyobb mértékben növeli a kortizolszintet, mint az esti-éjszakai feszültség. Ennek oka valószínűleg az, hogy az esti stressz jobban kifárasztja az idegrendszert, ezért az kevésbé képes fellépni ellene. A kései órákban tapasztalt szorongás tehát károsabb hatással van a szervezetre.

Az esti stressz által okozott alvásproblémák nagy mértékben kihatnak az általános közérzetedre és egészségedre. Ha képtelen vagy aludni, mert egész éjszaka egy késő este kapott, aggasztó e-mail miatt gyötrődsz, másnap reggel magasabb vérnyomással ébredsz, és nagyobb esélyed van a gyulladásos tünetek kialakulására is. Ha néhányszor történik hasonló, nincs különösebb ok az aggodalomra, azonban, ha gyakorivá válik, komolyan felboríthatja biológiai ritmusodat, és károsíthatja az egészségedet.

Mustra