Le tudnál mondani arról, hogy új dolgokat vásárolj?

Olvasási idő kb. 3 perc

Egyre inkább köztudott, hogy a divatipar mennyire káros hatással van a környezetre, nem meglepő, ha olyan mozgalmak indulnak, amelyek célja, hogy a már meglévő ruháinkat hordjuk, cuccainkat használjuk ahelyett, hogy újabbakat vásárolnánk. A shoppingmentes mozgalomhoz pedig egyre több influenszer is csatlakozik.

A vásárolgatás jó móka, csak éppen felesleges
A vásárolgatás jó móka, csak éppen feleslegesShutterstock

Ismét eljött az az időszak, amikor hatalmas kedvezményekkel vásárolhatunk akár a szezonnak megfelelő ruhákat is, összegyűlt egy csomó vásárlási utalvány, amit a családtól kaptunk karácsonyra, szóval minden adott egy gigantikus shoppingoláshoz. Az emberek élnek is a lehetőséggel, az Eurostat adatai szerint egy átlagos brit például évente több mint 1000 fontot – 360 000 forintot – költ új ruhákra és cipőkre. Nálunk nyilván alacsonyabb ez az összeg, de valószínűleg itt is sokan akadnak olyanok, akik szeretnek újabb és újabb cuccokat szerezni. De vajon minek? Tényleg szükségünk van minderre? Ezt a kérdést mostanában sokan felteszik, nem véletlen, hogy – a The Guardian beszámolója szerint – több blogger, vlogger, influenszer is csatlakozott a shoppingmentes mozgalomhoz. De mit jelent ez a gyakorlatban? 

Új helyett a régi, jól bevált

A feladat egyszerűnek tűnik: új ruhák és szépségápolási termékek megvásárlása helyett a már meglévő dolgokat kell használni. Nem bonyolult, de valószínűleg ez a recept egészen más, mint amihez szoktunk. Ha tudni szeretnéd, milyen így élni hosszú távon, akkor Hannah Louise Poston youtuber a te embered, aki a csatornáján osztja meg a vásárlástól mentes év tapasztalatait. Persze nem mindenki veszi ennyire komolyan a kihívást, azonban sokan csatlakoztak hozzá úgy is, hogy csak rövidebb ideig, hetekig vagy hónapokig vállalták a feltételek teljesítését.

A közösségi média befolyásolja az embereket, akár a pénzköltési szokásaikra is nagy hatást gyakorolhat.

 – nyilatkozta Katherine Ormerod író, aki nemrég megjelent könyvében azt vizsgálta, hogyan hat a közösségi média az emberek életére. Ormerod 2018 decemberében eldöntötte, hogy négy héten át nem vásárol ruhát és szépségápolási termékeket. Az írónő szerint szinte természetes, hogy például egy luxuscikkeket hájpoló, 640 000 megtekintőt lazán elérő sminkvideó hatására az emberek hajlamosak túlköltekezni: nehéz ugyanis ellenállni, ha mindig a legújabb termékek használatát látjuk a közösségi csatornákon. Az új dolgok vásárlásától persze az ember jól érzi magát. De csak rövid ideig. Ormerod szerint ennél sokszor többet ad, ha olyan dolgokat használunk és viselünk, amikhez érzelmileg kötődünk, ezt pedig pénzzel nem pótolhatjuk.

Te átlagosan mennyit költesz havonta ruhákra?

Természetesen az esetek nagy részében sokkal könnyebb dolguk van az influenszereknek, hiszen jóval nagyobb otthoni ruhatárral és szépségápolási termékekből felhalmozott készlettel rendelkeznek. Katherine Ormerod éppen ezért szeretné megmutatni, hogy az embernek nincs szüksége minden hónapban új ruhákra és ékszerekre, hiszen az igazi stílus sosem ezen múlt.

Oszd meg másokkal is!
Ezt olvastad már?

Érdekességek