Így hizlal az alkohol

Hizlal az alkohol? Naná, vágjuk rá egyből, hiszen elég sok kalória van benne! Egyes kutatási eredmények alapján azonban úgy tűnik, hogy az alkohol és az elhízás közötti kapcsolat ennél jóval bonyolultabb.

A legtöbb diéta azt javasolja, hogy maradj távol a piától, ha figyelsz az alakodra, de az alkohol és a testsúly kölcsönhatását vizsgáló tanulmányok már nem ennyire egyértelműen igazolják a félelmeket. Kutatások alapján ugyanis a rendszeresen ivók nem elhízottabbak az absztinenseknél. Sőt.

Alkohol és elhízás

Ha a puszta adatokat nézzük, az alkohol egy grammja tényleg csaknem kétszer annyi energiát tartalmaz, mint ugyanannyi szénhidrát vagy fehérje (hét kalóriát grammonként a néggyel szemben), ugyanakkor az alkoholból származó energiát kevésbé hatékonyan hasznosítja a szervezetünk. Vagyis ebben az értelemeben ezek a kalóriák kevésbé hizlalnak. 

Ahhoz ugyanakkor, hogy megértsd, fogyásod útjában áll-e az alkohol, fontos, hogy átlásd, milyen a viszonyod az itallal. Nem mindegy, hogy mennyit, mit és mikor iszol, de az sem, milyen egyéb rossz szokásaid kapcsolódnak a piáláshoz.

Az Archives of Internal Medicine-ben közölték le annak a Harvard-tanulmánynak az eredményeit, amelyben 19 220, 38 évesnél idősebb amerikai nőt vizsgáltak. A vizsgálatba való bekerüléskor egészséges és nem elhízott nők testsúlyának alakulását 13 évig követték nyomon, és a periódus végén azt tapasztalták, hogy az alkoholt (kisebb vagy akár nagyobb mértékben) fogyasztók kevesebb súlyt szedtek fel, mint azok, akik nem ittak.

Akkor miért leszünk hétvégéről hétvégére kövérebbek?

Egy másik, az American Journal of Clinical Nutritionban megjelent tanulmány árnyalja a képet. Az ennek alapjául szolgáló vizsgálatba 1864 főt (nőket és férfiakat) vontak be, és azt vizsgálták, hogyan változik a kalóriabevitel és a bevitt ennivaló tápanyag-összetétele az ivós és a „tiszta” napokon.

A vizsgálatba bevont férfiak 433 extra kalóriát vittek be azokon a napokon, amikor alkoholt fogyasztottak, de ebből csak 363 származott alkoholból. A többi kalóriát jellemzően magasabb zsír- és fehérjetartalmú ételekből nyerték, ráadásul ezeken a napokon kevesebb gyümölcsöt, illetve tejet fogyasztottak. (A vizsgálatba bevont férfiak mintegy 10 százaléka nagyivó volt, az ő italból származó kalóriabevitelük valamelyest torzíthatta az eredményt.)

A nők ezzel szemben csak 299 extra kalóriát vittek be ilyenkor, és ebben csak nagyon kis mennyiségben volt olyan energia, amit nem alkoholból nyertek. Ugyanakkor az ivós napokon az ő táplálkozásuk is egészségtelenebb volt: több zsíros és egészségtelen ételt fogyasztottak. Az alkohol – ugye – nem jó tanácsadó. 

Kutatók szerint a nők sokszor valamilyen más tápanyagforrás helyett, nem pedig mellé isznak, míg a férfiak számára az iszogatás általában nagyobb adag vagy kalóriadúsabb ételek elfogyasztásával is jár.

Bár a tanulmány nem tért ki az alkoholfogyasztás hosszú távú hatásainak vizsgálatára, a fenti eredmények új megvilágításba helyezik az alkohol és az elhízás kapcsolatát. Elképzelhető, hogy nem elsősorban a szeszes italoktól, de a fogyasztásukkal együtt járó táplálkozási stikliktől leszünk egyre súlyosabbak.

Mustra