Nem, nem a fogamzásgátlótól híztál meg

Zanza!

A témába vágó kutatások egyelőre nem szolgáltattak bizonyítékot arra, hogy hizlalnának a fogamzásgátlók.

Annak ellenére, hogy jó pár nő hangoztatja kész tényként, hogy a fogamzásgátló gyógyszerek hizlalnak, a témába vágó kutatások meghazudtolni látszanak a gyakran hangoztatott anekdotákat x-ről, aki szinte azonnal fogyott egy méretet, ahogy abbahagyta a pirula szedését. Egy 49 különböző kutatás eredményeit összegző tanulmány szerzői szerint mindez sokakat visszatarthat attól, hogy fogamzásgátlót szedjenek, annak ellenére, hogy a kísérletek egyelőre nem találtak bizonyítékot arra, hogy a fogamzásgátlók szedése és az elhízás között bármilyen összefüggés lenne. 

Ennek ellenére meglepően sokan gondolják, hogy az elhízás elkerülhetetlen velejárója a fogamzásgátló gyógyszerek szedésének. A Science of us éppen ezért összegyűjtött néhány jelenséget, ami hozzájárulhatott a szemlátomást nem igazán a tényeken alapuló népi bölcsesség elterjedéséhez.

Némi víztöbblet valóban jellemző lehet

Amikor valaki belekezd a gyógyszer szedésébe, néhány hónapig sok esetben több vizet tárol a szervezete. Ez azonban csak ideiglenesen van így, ráadásul többnyire csupán a szokásosnál méretesebb melleken tetten érhető a jelenség.

Más okból való elhízás

Sok esetben akkor kezd valaki fogamzásgátló gyógyszerek szedni, amikor valamilyen más jelentős esemény is történik az életében. Sokszor ezek azok az események, amelyek összefüggésbe hozhatók azzal a pár kiló felesleggel. Jó példa erre, ha valaki nemrég kezdett egyetemre járni, és alig-alig, vagy a szokásosnál rendezetlenebbül alszik, és időnként egy-egy késő éjszakai italozásba is belefut: mindez bőven elég lehet ahhoz, hogy valaki felszedjen pár kilót. Egy új párkapcsolat szintén gyakran egybeesik a gyógyszerek szedésének megkezdésével, a párkapcsolatban élők elkényelmesedése és meghízása pedig nagyon is létező jelenség.

shutterstock 130246358
Fotó: Shutterstock

Régebben valóban igaz lehetett

A fogamzásgátló gyógyszerek elősör 60-as években terjedtek el igazán. Abban az időben sokkal nagyobb arányban tartalmaztak ösztrogént a pirulák, ami valóban hozzájárult ahhoz, hogy kikerekedjenek kicsit a gyógyszert szedő nők. Később azonban egyre kevesebb ösztrogén kerül a szerekbe, ma pedig gyakorlatilag kizárható, hogy emiatt elhízzon valaki.

Természetesen annak ellenére, hogy a kutatások nem fedeztek fel olyan általánosítható összefüggéseket, amelyek összekapcsolnák a két folyamatot, egy-egy esetben még mindig könnyen elképzelhető, hogy valakinél némi súlyfelesleget eredményez a gyógyszer szedése, ez azonban kivétel inkább, nem pedig szabályszerűen jelentkező mellékhatás. 

Blogmustra