A csípős kaja lehet a hosszú élet egyik titka

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Azt még nem tudni, hogy csak a csilipaprikának vagy sok más fűszernek is fiatalító hatása van-e, de jó úton haladunk.

Egyre égetőbb kérdés manapság, hogy mi lehet a hosszú élet titka, ám az öregedés túl bonyolult folyamat ahhoz, hogy létezzen egyértelmű válasz erre. Az azonban nem újdonság, hogy egészséges étrenddel javítható az életminőségünk és fitten tartható a szervezetünk. A British Medical Journal című szaklapban megjelent tanulmány szerint esélyes, hogy a csípős, fűszeres ételek hozzájárulhatnak fiatalságunk megőrzéséhez.

Az új kutatásban mintegy félmillió felnőtt vett részt, akiknek táplálkozási és életmódbeli szokásait hét éven át figyelték meg. A kérdőívekben a résztvevők többek között arról számoltak be, hogy milyen gyakran és mennyi fűszeres ételt fogyasztanak, illetve hogy pontosan mely ételízesítőket kedvelik. A szakértők sok más tényezőről is adatot gyűjtöttek, így például az alanyok iskolázottságáról, alkoholfogyasztási és sportolási szokásairól, illetve arról, hogy milyen élelmiszereket fogyasztanak napi és heti gyakorisággal.

A csili vagy más?

Az eredmények azt mutatták, hogy akik hetente egy vagy két alkalommal fogyasztottak valamilyen fűszeres ételt, azoknál tíz százalékkal alacsonyabb volt a korai elhalálozás kockázata – beleértve az átlagos egészségi állapotú és a daganatos betegségben szenvedő alanyokat is – azokhoz képest, akik heti egy alkalomnál ritkábban fogyasztottak ilyen fogásokat. Akiknek pedig az átlagos napi étrendje tartalmazott valamilyen pikáns összetevőt, 14%-kal kisebb volt az esélye a korai elhalálozásra, mint a fűszeres ételeket kerülő résztvevőknek. Emellett – nem meglepő módon - sokkal pozitívabb eredmények születtek az alkoholt mellőző alanyok esetében.

Mivel azonban a felmérés csak a kínai lakosságra korlátozódott és önbevallásos módszerrel dolgoztak, így nem lehet általános következtetéseket levonni. Ráadásul a kutatásból ugyan kiderült, hogy a csilipaprika a legnépszerűbb ízesítő a résztvevők körében, de más gyakran használt összetevők és egyéb tényezők (pl. a főzési stílus) is befolyásolhatták az eredményeket. További vizsgálatok szükségesek tehát ahhoz, hogy kiderüljön, vajon a csípős ételek fogyasztása képes közvetlenül javítani az egészséget és csökkenteni a halandóságot, vagy az csupán más étrend- és életmódbeli tényezők jelzője.

Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

S-W. Zsó
S-W. Zsó
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Életem

A bértranszparencia Magyarországon elbukott, csak elvben nyilvánosak a fizetések

Az Európai Unió bértranszparencia-irányelvének fontos mérföldkőhöz kellett volna érkeznie a múlt hétvégén, hiszen a tagállamoknak hároméves felkészülési időszak után kötelezően át kellett volna ültetniük a szabályozást a saját jogrendjükbe. A valóságban azonban a transzparencia elbukott a legelső teszten, mivel számos tagállam képtelen volt betartani a meghatározott határidőt.

Offline

Villámkvíz: te tudod, hol játszódnak ezek a híres regények?

Egy jó regény nemcsak a történetével, hanem a helyszíneivel is maradandó élményt ad: sokszor egy város, egy táj vagy akár egy kitalált világ önmagában is külön értelmezéseket nyithat meg a műben. És vannak olyan irodalmi művek is, amik már teljesen egybefonódtak híres városokkal szerte a világon.

Mindennapi

Betiltják a mobilozást a zebrán, korlátozzák az e-rollerezést – új szabályok Szlovákiában

Jelentős változások előtt áll a szlovákiai közlekedés, miután a pozsonyi parlament június 2-án elfogadta a közúti közlekedésről szóló törvény átfogó módosítását. Az új előírások elsődleges célja a közlekedésbiztonság javítása és a balesetek számának csökkentése – többségükben szeptember 1-jén lépnek hatályba, és a szigorítások a gyalogosokat, az elektromos rollereseket, valamint a gyorshajtó sofőröket egyaránt érintik.

Testem

Sokan nem tudják, hogy visszafordítható ez a látást érintő népbetegség: a műtét lehet a megoldás

Világszerte a szürkehályog felelős a legtöbb látásvesztéssel járó megbetegedésért, amely az idősödő társadalomban egyre több embert érint. Sokan mégis halogatják a vizsgálatot, pedig a fehérjék összecsomósodása miatt kialakuló lencsehomályosodást semmilyen gyógyszer vagy szemüveg nem tudja megállítani. A modern szemészet segítségével azonban ez az állapot teljesen visszafordítható: az ultrahangos és lézeres mikroműtéti technikák nemcsak biztonságosan és gyorsan adják vissza a tiszta látást, de a beültetett csúcstechnológiás műlencsékkel a korábbi fénytörési hibák is korrigálhatók.

Testem

Hiába szeded, ártasz vele: így fordul a D2-vitamin tested ellen

A D-vitamin fontosságát ismerjük, de kevesebbet tudunk annak formáiról. A táplálékkiegészítőkben többnyire D2 formával találkozhatunk, amelyről friss kutatások azt találták, hogy gátolja a D3 forma hasznosulását, ezzel rontva a D-vitaminból képzett kalcitriol nevű, hormonhatású vegyület előállítását.

Világom

Egy lélek sem lakik a menekülő keresztények szigetén: ma már csak egy magányos templom őrzi Nozaki titkát

Több mint 250 éven át titokban őrizték hitüket azok a japán keresztények, akik a hatóságok elől az ország legtávolabbi szigeteire menekültek. Nozaki az egyike volt azoknak az elszigetelt menedékhelyeknek, ahol a kereszténység követői a vallási tilalom ellenére is fenn tudták tartani közösségeiket. Noha a Nagaszaki prefektúrához tartozó apró sziget ma már lakatlan, különös múltja miatt mégis sokan kíváncsiak rá.

Világom

Betiltották a középkorban a gombot: nők nem viselhették

A pazarlás visszaszorítása érdekében egészen szélsőségesnek tűnő rendelkezések korlátozták a középkori olasz városok lakóinak kinézetét. Többek között gombot sem hordhatott mindenki, de a hajviseletet és az otthoni öltözködést is szabályok közé szorították.