Közönséges C-vitamin segíthet a stroke ellen

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Egy francia vizsgálat szerint úgy tűnik, azoknál, akik nem visznek be elég C-vitamint, nagyobb esélye van az agyvérzésnek.

Az aszkorbinsav, azaz a C-vitamin jótékony hatásai valószínűleg mindenki számára ismertek, de úgy tűnik, a pozitív tulajdonságok halmaza hamarosan bővülni fog. Egy francia kutatás szerint ugyanis azoknál az embereknél, akik nem visznek be megfelelő mennyiségben a szervezetükbe belőle, nagyobb az esélye az agyvérzésnek – írja a WebMD. A szélütések nagy része iszkémiás, és nem vérzéssel járó stroke, de ez utóbbi nagyobb százalékban vezet halálhoz.

A kutatásban, amit dr. Stéphane Vannier, a Pontchaillou Egyetemi Kórház munkatársa vezetett, 65 agyvérzésen átesett és 65 egészséges ember vett részt. Az alanyok 41 százalékánál rendben volt a C-vitamin-szint, 45 százalékuknál kicsit alacsonyabb volt, 14 százalékuknál pedig nagyobb mértékű volt a hiányt tapasztaltak. „Sokkal alacsonyabb volt a C-vitamin-szint azoknak az embereknek a vérében, akiknél előfordult agyvérzés, mint az egészséges emberek vérében. Egyelőre azonban még nem számítottuk ki, hogy mennyivel jelent nagyobb kockázatot a C-vitamin hiánya” – nyilatkozta Vannier. A kutatók azt is kiderítették, hogy a kicsivel alacsonyabb C-vitamin-szint ugyan hosszabb kórházi tartózkodáshoz vezethet, de nem növeli meg az elhalálozás kockázatát.

Bár közvetlen ok-okozati viszonyt nem sikerült megállapítani, a kutatók szerint az eredményeiknek valószínűleg ahhoz lehet köze, hogy a C-vitamin segít csökkenteni a vérnyomást és az erek állapotára is jótékony hatással van. Hozzátette, az alkoholfogyasztás, a túlsúly is megnöveli a stroke kialakulásának veszélyét.

A kutatást az American Academy of Neurology éves konferenciáján ismertetik a szakmával, de mivel az eredményeket és a következtetéseket még nem közölték a megfelelő folyóiratokban, ezért egyelőre nem tekinthetőek teljes mértékben bizonyítottnak. Dr. Ken Uchino, egy ohiói klinika stroke-specialistája szerint további kutatásokra is szükség lesz a témában ahhoz, hogy ténylegesen ki lehessen mondani, van összefüggés a C-vitamin szintje és az agyvérzés között.

Hozzátette, mivel ennek a vitaminnak a hiánya köztudottan skorbuthoz vezethet - aminek a tünetei közé tartozik a bőr alatti és ízületi vérzés, véraláfutás, a fogíny vérzése - így nyilvánvalóan van alapja annak is, hogy megnöveli az agyi vérzés, azaz a stroke kialakulásának kockázatát. Persze lehet, hogy az egész arra vezethető vissza, hogy aki nem fogyaszt elég C-vitamint, az egyébként sem él valami egészséges életet, és valójában ez vezet agyvérzéshez.

Akár van összefüggés a vitaminszint és stroke között, akár nincs, minden szakértő azt tanácsolja, figyeljünk arra, hogyan táplálkozunk. „Fontos, hogy sok zöldséget és gyümölcsöt fogyasszunk, és emellett multivitamin készítményeket is érdemes szedni” – tanácsolta dr. Louis Morledge, a New York-i Lenox Hill Kórház munkatársa. Dr. Stephane Vanniera kutatásának eredménye ellenére egyelőre nem ajánlja, hogy vitaminkészítményeket szedjen az, akinél nincs C-vitamin-hiány. Persze ettől még természetes úton érdemes bevinni vitaminokat a szervezetbe, és annak is érdemes utánajárni, mennyit segíthetünk szervezetünknek a táplálékkiegészítőkkel.

A Daily Mail egy korábbi cikke szerint már zajlottak hasonló kutatások Japánban is, és a Stroke című folyóiratban megjelent tanulmány szerint is van összefüggés a stroke és a C-vitamin-bevitel, illetve a zöldség- és gyümölcsfogyasztás között. Dr.Tetsuji Yokoyama és csapata összesen 880 férfit és 1241 nőt vont be a kutatásba, és az alanyokat a vérben kimutatható C-vitamin szint alapján osztották be csoportokba. A kutatás összesen 20 évig tartott és ezen időszak alatt a tesztalanyok között összesen 196 stroke fordult elő. Ennek a problémának a kialakulása 70 százalékban magasabb volt azok körében, akiknek a szervezetében kevés volt a C-vitamin, és 58 százalékkal alacsonyabb azoknál, akik hetente hat-hét alkalommal fogyasztottak zöldséget és gyümölcsöt.

A szélütés (stroke)

A legtöbb betegnél a szélütés figyelmeztető jelek nélkül alakul ki. Főképp a magas vérnyomás, cukorbetegség, dohányzás, szívbetegségek, alkohol, túlsúly okozhatja. Többségében vértelen stroke-ról kell beszélnünk, ami azt jelenti, hogy egy vérrög elzárja az erek útját, így az oxigén és tápanyaghiány miatt az idegsejtek rövid időn belül elhalnak. A dolog mechanikájáról talán elég is ennyit tudni, hiszen a fontosabb számunkra inkább az, amit ebből mi is láthatunk.

Az egyik testfél zsibbadása, az azonos oldalon található végtagok érzéketlensége, a beszédértési és hangképzési zavarok, a hirtelen kialakuló látásproblémák, a szédülés, az erős fejfájás, a tudatzavar vagy éppen a térbeli tájékozódás zavara mind árulkodó jelek.De ha biztosra akarunk menni, három betűt kell az eszünkbe vésnünk: MBE. Az MBE egy olyan mozaikszó, amely segítségével az orvosok szerint még a laikusok is könnyűszerrel felismerhetik a bajt. Lényege, hogy három egyszerű dologra kell megkérni a veszélyeztetett személyt: mosolyogjon, beszéljen és emelje fel egyszerre mindkét karját. Ha ezek közül bármelyik is nehézséget okoz, azonnal hívni kell a mentőket. További fontos jel lehet még az is, ha megkérjük, nyújtsa ki a nyelvét, és a nyelv elcsavarodik a jobb vagy a bal oldal felé.

Ha a baj már megtörtént, a legfontosabb tényező az idő. Ha a beteg 90 percen belül megkapja a megfelelő kezelést, akkor a helyzet súlyossága tompítható, sok esetben teljesen visszafordítható. Így tehát elsődleges feladatunk a gyors felismerés és a gyors reagálás. Amíg pedig a segítség megérkezik, addig tilos etetni vagy itatni a beteget, ha pedig háton fekszik és hányni kezd, fordítsuk az oldalára. Amennyiben a helyzet úgy kívánja, kezdjük el az alapszintű újraélesztést.

Az agyvérzésről kevesen tudják, hogy ez csak a stroke egy bizonyos fajtáját jelenti, ez ugyanis a vérzéses stroke. A vérzés keletkezhet az agyon belül, illetve az agyat körülvevő területen, kialakulásában pedig közrejátszhat a kezeletlen magas vérnyomás és az érfejlődési rendellenességek is. Tünetei hasonlóak, mint a vérzés nélküli stroke esetében fellépők, de előfordulhat eszméletvesztés és görcs is; a szükséges lépések ugyanazok.

Forrás: Országos Mentőszolgálat Alapítvány

Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

Dívány ‎
Dívány ‎
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Életem

Ezt teszik veled a reelsek és az állandó görgetés

A rövid videók görgetése komoly problémákat is okozhat hosszabb távon. Bár jó érzést ad maga az elfoglaltság, az önértékelésre, a koncentrációra és a kognitív képességekre negatívan hathat. Leszokni azonban nem könnyű róla, hiszen az agy jutalmazórendszerét aktiválja.

Testem

Gyermekvállalás 35 év felett: ennyi sikertelen próbálkozás után javasolt a kivizsgálás

A gyermekvállalás tervezésekor sok pár szembesül azzal, hogy a fogantatás nem történik meg az első néhány hónapban, ami komoly aggodalmakhoz vezethet. Szakértők szerint ez bizonyos ideig teljesen normális, ám a kivizsgálás ideális időpontját döntően a nő életkora határozza meg. Miközben 35 éves kor alatt egy év sikertelenség után érdemes lépni, 35 év felett a petesejtek minőségének romlása miatt már hat hónap után javasolt orvoshoz fordulni. Milyen rejtett betegségek írják felül az időkorlátokat, és miért elengedhetetlen, hogy a férfiak is részt vegyenek a folyamatban?

Szülőség

Felháborító szabályt hozott a fapados légi társaság – vizsgálat indult ellene

A Ryanair azon gyakorlatát vizsgálja a brit versenyhatóság, hogy ha a gyerekek mellé szeretnének ülni a szülők a repülőn, azért helyjegy árat kell fizetni. A légitársaság szerint azonban a szülők egyszerű felnőttként fizetik a különdíjat, miközben díjmenetesen legfeljebb négy gyermek számára foglalhatnak helyet maguk mellett.

Testem

Így rombolja egészségedet a hanyag fogmosás: szívbetegséget is okozhat

Vagyonokat költünk vitaminokra, szuperegészséges ételekre és méregtelenítő kúrákra a hosszú élet reményében, miközben az egyik legnagyobb egészségügyi kockázatot figyelmen kívül hagyjuk . Egyre több tudományos kutatás bizonyítja, hogy a hanyag szájhigiénia és a fogágybetegségek szívbetegséget, cukorbetegséget, sőt Alzheimer-kórt és rákot is okozhatnak.

Offline

Csak a tollát próbálgatta Rubens, mestermű született a firkából

Ritka lap került elő Rubens egyik jegyzetfüzetéből: az egyik oldalán a mester pár zseniális vonással három alakot vázolt föl, a másikon pedig levelet írt patrónusa nevében, hogy érdeklődjön: hogy áll egy festmény készítése. A lap jóval többet árul el a flamand művészről, mint elsőre gondolnánk.

Offline

Kifosztották a magyar vasutat, ez maradt belőle

A magyar vasúti közlekedésnek is megvolt a maga Trianonja, az országhatárok módosítását követően a vasútvonalak kétharmada, a szerelvények háromnegyede elveszett. Pedig a századfordulón még Európa élvonalába tartozott a közlekedés ezen formája.