Statisztikai nonszenszek a repülőn - Csak ők élték túl

Zanza!

Az esélyed arra, hogy egyedüliként túlélj egy repülőgép-szerencsétlenséget, statisztikai szempontból elhanyagolhatóan kicsi. Mázlistáknak hívni azokat, akik így jártak, mégis túlzás lenne, mert mégiscsak egy olyan járatra ültek fel, ami lezuhant. Még akkor is, ha ők, és csakis ők túlélték. Összegyűjtöttük a leghíresebb eseteket.

Túl sok sztoriból nyilván nem lehet válogatni, hiszen a statisztikai esélyünk arra, hogy valami csoda folytán egyedül mi kerüljünk ki épségben a gépből, meglehetősen kicsi. Pláne, ha 100 utasnál is többet fogadni képes személyszállító gépről van szó. Viszont jó hír, hogy nem az általános túlélési esélyünk alacsony, mert bár kevesen tudják, de a légikatasztrófát átélők 76,6% nem hal bele a balesetbe. Még megnyugtatóbb tény, hogy 1:10.34 000 000 az esélyünk arra, hogy egyáltalán ilyen helyzetbe kerüljünk.

A Top 5

1. Bahia Bakari

Az akkor tizenhárom éves francia lány 2009. június 30-án a Yemenia légitársaság gépén, egy Airbus A310-324-on, édesanyja társaságában tartott Párizsból a Comores-szigetek felé. A fedélzeten Bahián kívül 152 ember utazott - mind meghaltak, amikor a repülő az Indiai-óceánba csapódott. A baleset körülményeiről a lány eleinte viszonylag keveset beszélt, de 2010-ben már könyvet jelentetett meg túlélése történetéről. A francia kislány gyenge fizikumú volt, úszni is alig tudott, mégis képes volt 9 órán át egy roncsba kapaszkodva várni a segítséget. Az óceán közepén amúgy sem könnyű feladat ez, ráadásul az idő nagy részében még sötét is volt. Sérülései nem voltak életveszélyesek, Párizsba egy kormányzati különgép kísérte vissza.

2. Cecelia Cichan

1987. augusztus 16-án a négyéves arizonai kislány szüleivel és hatéves öccsével szállt fel a Northwest Airlines Minneapolisból Kaliforniába tartó gépére. A menetrend szerint a gépnek meg kellett állnia a michigani Saginawban, aztán Detroitban, onnan indult volna tovább egy hosszú útra Arizonába, majd a végcél, Kalifornia felé.

A katasztrófa akkor következett be, amikor a felszállást követően, a detroiti kifutó fölé érve a gép imbolyogni kezdett, nekiütközött egy lámpaoszlopnak és egy épület tetejének, majd a közeli autópályára csapódott. 156-an haltak meg, a gép személyzete, utasai, és öten a földön - csak Cecelia maradt életben. Őt az ülésébe szíjazva, arccal a föld felé találták meg, és bár sérülései súlyosak voltak, gyorsan gyógyulni kezdett. Az óriási médiafigyelem miatt gyámjai messzire költöztek a család korábbi lakóhelyétől, Arizonától, még a kislány vezetéknevét is megváltoztatták. Cecelia végül pszichológus lett, és már saját családja van.

3. Ruben van Assouw

2010. május 12-én egy Airbus A330-200 indult útnak a dél-afrikai Johannesburgból Líbia fővárosába, Tripoliba. A fedélzeten főleg hollandok utaztak, köztük volt Ruben van Assouw is, aki családjával együtt egy szafariról indult haza. Az apa blogja még ma is elérhető. A gép közvetlenül landolás előtt csapódott a földbe, a fiún kívül a katasztrófát nem élte túl senki, 103-an haltak meg. Ruben néhány csonttöréssel megúszta a balesetet, rokonai vették pártfogásukba.

A légikatasztrófák okai évtizedek szerint (százalékban)

 
Ok 1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek 2000-es évek Összesen
Pilótahiba 40 32 24 25 27 26 29
Pilótahiba (időjárás is közrejátszott) 11 18 14 17 21 17 16
Pilótahiba (műszaki okok is közrejátszottak) 7 5 4 2 4 3 5
Pilótahiba összesen 58 57 42 44 53 46 50
Más emberi hiba 0 8 9 6 8 8 6
Időjárás 16 10 13 15 9 9 12
Műszaki hiba 21 20 23 21 21 28 22
Merénylet 5 5 11 13 10 9 9
Egyéb ok 0 2 2 1 0 1 1
Forrás
 

4. Juliane Koepcke

Az emberek fantáziáját a mai napig izgatja Juliane Koepcke csodálatos megmenekülése. Ő ugyanis nem csak egy légikatasztrófát élt túl, hanem azt követően egyedül bolyongott a perui esőerdőben. 1971. december 24-én a német-perui 17 éves lány ornitológus édesanyjával indult Pucallpába, hogy az éppen ott dolgozó zoológus apával töltsék a karácsonyt. Bár tudták, hogy a légitársaságnak a közelmúltban több balesete is volt, bíztak a jószerencséjükben.

A repülőút elvileg kevesebb mint egy óra lett volna, és egy darabig minden jól is ment. "Aztán felhők közé értünk, és a gép rázkódni kezdett" - mesélte Koepcke." Aztán hirtelen éles fényt láttunk a jobb oldalon, és anyám felkiáltott: Ez az!" Később kiderült, hogy egy villám csapott a szárnyba, és a gép azonnal zuhanni kezdett. "A karácsonyi ajándékok repkedtek a kabinban, az emberek sikoltoztak. Aztán hirtelen elképesztően nagy lett a csend. A repülőgép eltűnt. Valószínűleg elvesztettem az eszméletem, és csak a levegőben tértem magamhoz. És azt láttam, hogy alattam forog az erdő."

Később kiderült, hogy 3000 métert zuhant. A becsapódást követően arra eszmélt, hogy még mindig az ülésbe szíjazva fekszik a földön. Egy törött kulcscsonttal és néhány zúzódással megúszta. A járat 87 utasa és 6 fős személyzete közül senki sem maradt életben, csak ő. Mivel az esőerdő közepén nem számíthatott gyors segítségre, a szüleitől tanult módon elrakott minden ételt, és a közelben folyó kis patak mellett haladva kereste a civilizáció nyomait. 10 nappal később találtak rá favágók, akik kórházba vitték. Jelenleg a müncheni Zoological Centerben dolgozik.

5. Vesna Vulović

A szerb légiutaskísérő története annyira irreális, hogy még ma is sokan kutatják, miként lehetséges, hogy túlélt egy 10 160 méteres zuhanást. Vulović stewardessként dolgozott azon a járaton, mely 1972. január 26-án robbant fel az akkori Csehszlovákia felett. A katasztrófának 27 áldozata volt. A gép felrobbanásának körülményeit ugyanúgy nem sikerült egyértelműen tisztázni, ahogy azt, hogy milyen csoda mentette meg Vulović életét.

Az akkor 22 éves nő bizarr módon tévedésből volt éppen szolgálatban: egy másik Vesna nevű kolléganőjével keverték össze a beosztásban. A 10 kilométeres zuhanást természetesen nem úszta meg olcsón: eltört a koponyája, három csigolyája, mindkét lába és időlegesen le is bénult. 27 napig volt kómában, de idővel teljesen felépült, és a szerbek nemzeti hősként ünnepelték.

A robbanásért az akkori jugoszláv kormány egy usztasa terrorista csoportot tett felelőssé, de az akkori politikai körülmények nem tették lehetővé, hogy egyértelműen tisztázódjék, mi történt valójában. Egy újságíró ugyanakkor azt állítja, a gépet tévedésből lőtte le a csehszlovák légvédelem, és csak párszáz méteres zuhanás után csapódott a földbe, de ezt a mai cseh vezetés is cáfolja.

Blogmustra