Ismeretlen izmokkal találkozni - Jógahétvége a Balatonnál

Zanza!

Egy stresszoldó jógahétvége jó alkalom ara, hogy kiszakadjunk a hektikus hétköznapokból és önként elvonulva keressük meg a belső nyugalmat. Balatonmáriafürdőn jártam, ahol a jógával és vegetáriánus konyhával való ismerkedés mellett az is kiderült, tényleg használ-e egy nagy levegővétel.

Évek óta ki akartam próbálni a jógát, de valahogy sosem jött össze az ajánlott tanár, ideális helyszín és órarend, valamint szilárd elhatározás kombinációja. Volt ugyan pár kísérletem, de a bikram jógát túl brutálisnak találtam, a jógatáncot pedig azért adtam fel, mert túl ügyetlennek éreztem magam. Így kapóra jött Seszták Ágota pszichológus és jógainstruktor meghívása, aki Balatonmáriafürdőn szervez pihentető hétvégi elvonulásokat.

A stresszoldó hétvégéken értelemszerűen a lelki nyugalom elérése a cél a jógázás segítségével, míg a selfness programon a jógaórák mellett szakemberek segítségével, a résztvevők célzottan összpontosíthatnak önmaguk jobb megismerésére, a belső egyensúly megtalálására, a testi és szellemi felfrissülésre. Mindezek helyszíne pedig a Hullám Villa biopanzió, ahol mindent környezettudatos elvek szerint alakítottak ki a vezetői, Gáthy Krisztina és György.

A programhoz nem szükséges jógás tapasztalat, ezen a hétvégén például mindenki most ismerkedett a műfajjal. Ugyanakkor a csoportok összetétele nagyon vegyes, gyakorlott jógások ugyanolyan eséllyel megfordulnak itt. Jellemzően nők jönnek el ilyen alkalmakra, bár ezúttal pont fele-fele volt a nemek aránya. Volt némi gonosz prekoncepcióm, hogy majd elborult ökohippikkel fogok találkozni, de ez rögtön az első közös, ismerkedő vacsoránál megdőlt: teljesen átlagos, kíváncsi emberek jöttek kikapcsolódni.

Az étkezések alapvetően egészséges szellemben, húsmentesen voltak összeállítva, mégsem volt senkinek hiányérzete, a vacsora pedig mindkét este a házigazdák keze munkáját dicsérte. Első alkalommal még játszottunk is: ki kellett találni, mi milyen növényből készült. Leginkább a mángold fogott ki rajtunk, és bár korábban nem kóstoltam, bejött a tippem. A beszélgetések fő témája legtöbbször az egészséges, illetve bio életmódhoz, a különböző testedzésekhez kanyarodott vissza.

Első este stresszoldó jóga órán vettünk részt, a keleti mozgásforma ezt a vállfaját Seszták Ágota fejlesztette ki. Végeztünk többféle nyújtó-, lazító- és légzőgyakorlatot, többek közt olyat is, ami az emésztést könnyíti: hogy ez tényleg működött, semmi sem bizonyítja jobban, mint hogy perceken belül mindenki gyomra hangos működésbe kezdett. A sötét terem, a zsibbasztó zene, és a füstölő, de elsősorban a gyakorlatok, mind a lépésről-lépésre történő ellazulást segítették. Olyannyira, hogy a végén következő relaxációba sikeresen bele is aludtam, és mikor megébredtem, más vágyam sem volt, minthogy az ágyamba teleportálva folytassam.

Másnap reggel hatha-jógával kezdtünk, még az étkezés előtt, hiszen mint más sportnál, itt sem jó, ha tele hassal próbálkozunk. Itt már valamivel nehezebb, fizikailag megerőltetőbb pózokat is vettünk, és nagyon hamar éreztem is, ahogy az ülőmunkától ellustult hátizmaim elkezdenek dolgozni. A legmeglepőbb tapasztalat egyébként tényleg az volt, hogy olyan izmokat éleszt fel és mozgat meg, amiről az embernek sejtése sincs. Sosem gondoltam volna például, hogy a csuklókörzés és a vizet fröcskölő mozdulatok is izomláz-közeli állapotot képesek előidézni. Még a saját bevallása szerint magát fittnek érző középkorú hölgy is azt mondta: meglepődött azon, valójában a jóga időnként mennyire nem laza.

Sajnos az eső keresztülhúzta a számításaimat, pedig az étkezések és jógaórák közti szünetekben lehetett volna biciklizni vagy sétálgatni a Balatonnál. Így maradt az olvasás és alvás maraton, végül is ezekre sem jut mindig elég idő hétköznapokon, aki pedig akart, szaunázhatott vagy masszíroztathatott.

Este ismét a stresszoldó jógát gyakoroltuk, ami után csoportos meditáció következett. Ebben a lényeg, megtanulni ellazulva összpontosítani. Egészen elképesztő például a teljes jógalégzéssel ismerkedni, például lehet kontrollálni, hogy hova vesz az ember levegőt, de a váltott orrlyukú légzés nyugtató hatását is megtapasztalhattuk. A vasárnap reggeli hatha-jóga órán pedig már egészen erőt próbáló kitartott ászanákat is próbálgattunk, de ezek végeztével Seszták Ágota egyéni kérdéseinkre is válaszolt, például, hogy milyen pózban a legpihentetőbb aludni vagy milyen gyakorlatok javasoltak derékfájósoknak.

Végül a közös reggeli után mindannyian egyetértettünk abban, hogy a célkitűzést, vagyis a teljes nyugalmat mindenkinek sikerült elérnie, és hogy ezt jó lenne nemcsak ilyen alkalmakon, hanem a hétköznapokba is beiktatni.

Itt kipróbálhatod:  www.hullamvilla.hu

Itt olvashatsz róla bővebben:  www.psychyoga.hu

Címlapfotó: Lululemon Athletica

Blogmustra