Egy igazán polgárpukkasztó dokumentumfilm lerántja a leplet minden olyan online vásárlós oldalról, ami nem kevés manipulációval veszi rá az embereket a túlvásárlásra.
Ma már a legtöbb feladatunkat el tudjuk végezni online, és ez alól a (be)vásárlás sem kivétel már, szinte az összes nagy üzletláncnak és ruhaboltnak van már online felülete, ahonnan pillanatok alatt beszerezhetünk mindent, amire szükségünk van. Illetve, annál talán egy kicsit többet is...
Az online vásárlás ma már teljesen általános tevékenység, korábban elképzelhetetlennek gondolt helyzetekben és helyszíneken láthatunk embereket vásárolni. A buszon, egy étteremben, de akár a női mosdóban is sorban állás közben. A site-ok ki is használják ezt az elérhetőséget és minden trükköt bevetnek, hogy minél több időt töltsünk alkalmazásukban vagy honlapjukon, és ennek köszönhetően minél több mindent vásároljunk.

A webshopok veszteségeiket akarják minimalizálni ezzel a döntéssel.
Tovább olvasomEgészen aljas trükköket vetnek be az online site-ok
Tekintve, hogy ma már rengeteg online webshop van, ezek a site-ok is versenyeznek egymással. Minél szimpatikusabbnak, minél olcsóbbnak, de közben jó minőségűnek igyekeznek mutatni magukat. Rengeteg módszert bevetnek, hogy a honlapjukon tartsanak bennünket, ezek közül mutatjuk be a legbizarrabbakat.

Elsőként elhitetik veled, hogy egy különleges, „elit” klubba tartozol. Ezt úgy érik el, hogy jelentősnek tűnő kedvezményt adnak, ha csatlakozol hűségprogramjukhoz, vagy feliratkozol a hírlevelükre. Ehhez persze meg kell adnod az e-mail-címedet is, amivel már célzottan tudnak bombázni mindenféle üzenettel.
Egy másik trükkjük, hogy ingyenes kiszállítást kínálnak egy bizonyos összeg után. Hisz kinek ne érné meg elkölteni harmincötezer forintot, ha utána megússza az ezerötszáz forintos kiszállítási díjat... Bármennyire is furcsán hangzik, mégis működik, rengetegen berakjuk még azt a plusz egy-két dolgot a kosarunkba.
A következő trükk, hogy az arcunkba nyomják azokat a termékeket, amikre biztosan le fogunk csapni. Leggyakrabban a webshopok kezdőlapján az újdonságok vagy a legnépszerűbb termékek láthatóak, legalábbis mi ezt hisszük. Egy szakértő elmondása szerint ez nem teljesen így van, hanem leginkább azok a termékek kerülnek oda, amiktől már nagyon szívesen megszabadulna az adott cég.
Az emberek vagy nagyon elfoglaltak, vagy nagyon unatkoznak, de minden esetben nagyon bíznak a webshopok ajánlásaiban
– fogalmaz a szakértő.
Az egyik legravaszabb trükk, amit ezek a honlapok elkövetnek, hogy elképesztően könnyűvé teszik vásárlásunk minden lépését. Ezt a könnyített lehetőséget persze csak akkor érjük el, ha van vásárlói fiókunk, amihez szintén megadjuk az e-mail-címünket. Ha az embernek van fiókja, akkor már nem kell különböző adatokkal babrálnia, hiszen mindenre emlékszik a webshop a kártyaadatoktól elkezdve a szállítási címig.
Ennek azért van nagy jelentősége, mert ha gyorsan tudsz fizetni, akkor kevesebb esély van rá, hogy meggondolod magad a vásárlás szükségességét illetően.
A következő trükk egészen félelmetes, ugyanis a weboldalak már képesek olyan reklámokat létrehozni, amik „követnek” embereket. Vagyis a regisztrált vásárlók esetében képesek kiszűrni a keresési előzményekből, hogy mik keltik fel az illető érdeklődését, így személyre szabottan tudnak reklámokat küldeni számára. (A különböző honlapokon felugró sütik elfogadása is segít nekik ebben.)
A bevásárlóközpontokat sem kell félteni, ha trükkökről van szó
Igaz, hogy manapság egyre inkább online vásárolunk, de azért a bevásárlást még a többség személyesen végzi, így az élelmiszerboltoknak is készen kell állniuk, hogy megfelelően manipulálják vásárlóikat. Ezt meg is teszik, mutatjuk hogyan és azt is, hogyan állhatsz ellen ezeknek; hiszen a fizikai valóságban kicsit több önuralomra vagyunk képesek, mint a virtuális térben.

A lejárati idő esetükben bizony olyan, mint a szentírás.
Tovább olvasomAz első trükk talán mindannyiunkat hatalmába kerít, ez pedig a friss pékáru illata. Ezzel a trükkel két legyet ütnek egy csapásra, egyrészt meggyőző a termék frissessége, másrészt a finom illata miatt biztosan megéhezel, és veszel majd valamit.
Ez ellen a legjobb trükk a rágózás, ugyanis ennek hatására másmilyennek érzed a szagokat. Az is hatékony, ha evés után mész bevásárolni.
A második trükk, hogy a bolt elejében helyezik el az egészséges ételeket (zöldségek, gyümölcsök), és hátrébb a nasikat. Ezzel az a céljuk, hogy elsőként nagyon tudatosan kiválogasd az egyheti vitaminbombádat, és ezután úgy érezd, megérdemled a nasit, mint jutalmat. Így többet költesz majd egészségtelen ételre, ami még drágább is. A legjobb megoldás ez ellen, ha bevásárlólistával érkezel az üzletbe, így pontosan tudod, mire van szükséged, nem fognak összezavarni a különböző ajánlatok, akciók és jutalmak sem.
A következő már egy igazán bevált trükk: a klubkártya. Az, aki rendelkezik ilyen eszközzel, egyes termékeket olcsóbban vehet meg, mint mások. Míg mi azt hisszük, hogy olcsóbban és tudatosabban vásárolunk, észre sem vesszük, és máris sokkal többet költünk, mint a klubkártya használata előtt. Ezt az okozza, hogy az olcsóbb klubkártyás ár miatt olyan dolgokat is bedobálunk a kosárba, amire valójában nem lenne szükségünk. Ez esetben is érdemes a listánkra hagyakozni, és nem venni semmi olyasmit, amire nem feltétlenül van szükségünk.
Elég aljas trükk következik: a mindennapokban használt, fogyasztott árukat folyamatosan átpakolják máshova, így mindenképpen kénytelen leszel körbejárni a boltot. Ez azt eredményezni, hogy belefutsz olyasmikbe, amiket korábban észre sem vettél, és az újdonság varázsa miatt megveszed. Aztán mire megtalálod, amit eredetileg kerestél, már egy csomó felesleges termék összegyűlt a kosaradban. A megoldás ez esetben sem bonyolult, ha valamit nem találsz, inkább kérd egy dolgozó segítségét a futkározás helyett.
Az utolsó trükk valószínűleg mindannyiunkra hatással volt már, ez pedig az egyirányú bejárat-kijárat. Ha bementél a boltba valamiért, de nem találod, úgy fogod érezni, hogy venned kell valamit, hiszen úgyis csak a kasszáknál tudsz kimenni.
Ha nem szeretnél feleslegesen költeni, akkor ezt tartsd szem előtt, és ne azt, hogy mennyire kínos lesz üres kézzel átszaladni a kasszában sorakozó embertömegen.

Kikerülhetőek a túlvásárlásra ösztönző trükkök
A túlvásárlás az egyik legnagyobb hibája a fogyasztói társadalmaknak, borzasztóan környezetszennyező és egészségtelen, hiszen a halmozás soha nem vezet semmi jóra.
Fontos figyelni a gyanús, trükkösnek tűnő helyzetekre az online térben és a való életben egyaránt. Tudatosnak kell lennünk, ha szükséges, írjunk listákat, rendszerezzük kiadásainkat, hogy továbbra is igaz legyen a mondás: mi birtokoljuk a tárgyakat, és nem a tárgyak minket.
A manipuláció a médiában is a mindennapok része lett. Ebben a cikkünkben egy álhírdetektorról olvashatsz, amit azért fejlesztettek ki, hogy eldönthesd: álhír-e az, amit olvasol.

Megmutatjuk, hogyan szűrheted ki az álhíreket.
Tovább olvasom
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés