A falusi idill mögött futurisztikus világ tárul eléd. Az üvegfalak között csendesen szusszanó peron inkább egy űrállomás hangulatát idézi. Sehol semmi fémes csikorgás, amit otthon megszokhattunk a földalattin – még a légtömeg mozgását sem érezni, ahogy közeledik a szerelvény, mert az egész területet elszeparálták az utasvárótól. Egy perc, és már itt is a vonat, amelynek ajtajai is hangtalanul siklanak szét. Az üvegpanelen túl pedig az alagút fényei kúsznak előre, ahogy az indulás lágy lökése végigfut a kocsin. Az utazás szinte álomszerű: nincs rázkódás, nincs zakatolás, csak a hangtalan siklás, mintha csak lebegnénk. Az ablakokon túl az alagút fénygyűrűi sebesen úsznak el – egy futurisztikus hely, amely éles kontrasztban áll az odafönt elterülő hegyek időtlen nyugalmával.
Miért van szükség metróvonalra egy faluban?
Az osztrák Alpokban megbúvó Serfaus hangulata varázslatos: télen a hóval borított utcák és a síparadicsom, nyáron pedig a túrázók Mekkája. De ami sok környékbeli társaitól különlegesebbé teszi, az a saját földalattija. A kis tiroli falu nem véletlenül kapott ilyen nagyvárosokba illő közlekedési megoldást. Minden évben ugyanis több százezer síelő lepi el az utcáit, amelyek egyszerűen nem bírták el ezt a hatalmas autóforgalmat. Ezért a helyiek 55 éve radikális döntést hoztak: kitiltották a kocsikat a település belső részeiről, majd 1985-ben megépítették a világ legmagasabban futó metróvonalát.

A kis metró a faluhatáron épült parkolóktól jár a központ érintésével a sífelvonókig. Érintőképernyős kezelőpanelek, a földalatti várócsarnokban és a szerelvényeken egyszerre nyíló ajtók teszik még különlegesebbé az élményt. Az egész infrastruktúra annyira kompakt, hogy az ember szinte egy sci-fi filmben érzi magát.
Technológiai adatok
A Dorfbahn egyedi műszaki megoldásai miatt a világ egyik legcsendesebb és leginkább környezetbarát városi közlekedési rendszere.
- Hossza: 1,3 km – amit nagyjából 7 perc alatt tesz meg.
- Állomások száma: 4 (Parkplatz – Kirche – Zentrum – Seilbahn)
- Sebesség: Nem haladja meg a 40 km/órát, de erre nincs is szükség.
Összes ajtaját csak a két végállomásán nyitja ki a gyorsabb utasáramlás érdekében, a köztes megállókban csak három ajtón lehet ki- és beszállni, mert a helyi közlekedők általában kevesebben vannak, mint az ideérkező turisták.
Íme egy videó a metróról:
Utazás a jövőbe
Ez az alpesi minimetró nemcsak rövidsége miatt különleges, hanem azért is, mert egy pneumatikus vasút, azaz légnyomással működik, légpárnákon siklik tizedmilliméterrel a talaj felett. Ezért nincs hangja, hiszen nem érintkeznek fémkerekek a fémsínekkel, sőt, egyáltalán nincsenek is sínjei.
Ha nem utaztál még ilyenen, már csak ezért is érdemes kipróbálni. Ráadásul itt van a szomszédban, Ausztriában, a legközelebbi hasonlóig pedig Kínáig kéne elbumlizni.
Ötven éve Budapest alatt is épült egy ötszintes labirintusrendszer. Erről ebben a cikkünkben írtunk.

A budapesti Deák téren fél évszázada készült el az a föld alatti labirintus, amely nélkül ma már élni sem tudnánk.
Tovább olvasom
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés