A Kínai 110-es nemzeti autópályán soha addig nem tapasztalt események zajlottak 12 napon keresztül. Több körülmény fatális együttállásából fakadóan egy közel 100 kilométer hosszú sorban torlódtak fel a járművek, a dugóban szinte szó szerint „gyökkettővel” haladtak, naponta mindössze 1-3 kilométerrel jutottak ugyanis közelebb úti céljukhoz az autók.
Mi okozta a világ legnagyobb dugóját?
Kínában évente megközelítőleg 30 millió autót adnak el, és hiába próbálják a levegőminőség javítása és a rettenetes közlekedési dugók elkerülése érdekében a tömegközlekedési eszközökre átszoktatni az embereket, az autóeladások évente 5-10%-os ütemben növekednek továbbra is. (A videón egy „átlagos” alkalom látható, a csúcstartó 12 nap felvételei a lentebbi videóban szerepelnek.)
Pedig mindent megtesznek, hogy ez a tendencia megálljon, minden kínai nagyvárosban óriási metróépítések és -bővítések zajlanak, Pekingben például több mint 800 kilométer hosszú már a metróhálózat. De ha kell, a hatóságok a rendszám utolsó számjegyére vonatkozó szabályozással is igyekeznek korlátozni a forgalomban résztvevő autók számát. Mindez sokszor hiábavalónak bizonyul.
Ezt az útvonalat használják a Mongóliából történő, 730 millió tonnányi szénimport lebonyolítására, ami már eleve nagy leterheltséget ró a 110-es nemzeti autópályára (A katasztrófa egyik fő okaként ezt nevezték meg, ezért éjszakai szállításokra korlátozták az eset után a szénimportot.) De ha a gyakran előforduló balesetek és természeti jelenségek miatti lezárások mellett ráadásul az a paradox helyzet áll elő, hogy a torlódások elkerülése érdekében zajló útmunkálatokra további járműkonvojok érkeznek építőanyaggal megrakva, akkor szinte garantált a baj.
A dugó pokoli 12 napja
Peking közelében, a 110-es autópályán 2010 augusztusában nem sikerült megszervezni ezeknek a járműveknek a mozgását, ennek következtében a gyorsforgalmi út kijáratai egész egyszerűen bedugultak, megbénítva 12 napra a haladást. Az emberi leleményesség nem ismer határokat, nem telt el sok idő, és máris megjelentek az út szélén az árusok, vizet és alapvető élelmiszereket, kényelmi eszközöket kínálva, méghozzá horribilis áron.
A rendőrök azt ígérik, senki nem úszhatja meg a büntetést, aki az autópályán vagy a gyorsforgalmi utakon így viselkedik.
Tovább olvasomAki például kenyeret, tojást vagy vizet, esetleg cigarettát szeretett volna vásárolni ebben a dugóban megrekedve, az a szupermarketekhez képest 10-15-szörös áron juthatott hozzá a dolgokhoz. Az árusok kezdtek visszaélni a helyzettel, és aki nemet mondott az ajánlatukra, gyakran fizikai bántalmazásban részesült, volt olyan kamionos, akit megkéseltek. Éjszaka különösen veszélyesnek bizonyult az élet ezekben a napokban. A kamionok, teherautók áruját ellopták, vagy az üzemanyagát szívták le az éj leple alatt, ezért sokan a járművük alatt aludtak, hogy ha kell, megvédhessék a rájuk bízott értékeket.
A hatóságok 400 rendőrt vezényeltek ki a helyszínre, de a több ezer autót, kamiont, teherautót, valamint a dugó irdatlan kiterjedését figyelembe véve nyilvánvalóan előfordultak ezek után is lopások. A sofőrök mindenesetre kártyázással vagy olvasással próbálták elütni a dugóban töltött időt, amelyről az illetékesek az gondolták, hogy akár egy hónapra is elnyúlhat. Szerencsére nem lett igazuk. (Ha az egyes járművek áthaladását nézzük, az 3-5 napig tartott, a 12 nap a teljes kocsisorra vonatkozó adat.)
Volt még nagyobb dugó is ennél?!
Igen is, meg nem is. A 12 nap, ameddig a közlekedési probléma fennált, valóban megdönthetetlennek tűnik, ugyanakkor a járművek sorának hosszát tekintve mégsem ezt tartják a legnagyobb dugónak. Lyon és Párizs között 1980. február 16-án 175 kilométeren át húzódott a kocsisor, miután az időjárás miatt a téli vakációról egyszerre igyekztek tömegesen hazatérni. A berlini fal leomlása után a német családok megvárták a húsvéti ünnepeket, hogy újra egyesüljenek, de az akkori torlódások sem voltak nagyobbak a franciákénál, hiszen átlagban „mindössze” négy órát kellett rostokolniuk a dugóban.

Számos olyan térképészeti furcsaság létezik, amelynek láttán megkérdőjelezed, hogy ép ésszel rajzolták-e meg az országok határait.
Tovább olvasomTexasban a hurrikán, Hamburgban az ingázók nagyon magas száma, Japánban a földrengés, vagy például Chicagóban és Moszkvában a hóvihar sem bizonyult olyan súlyos tényezőnek, hogy a kínai rekord megdőljön. Bár a rossz nyelvek szerint a brazíliai São Paulo mindenen túltesz, hiszen ott az év minden egyes napján teljesen lebénul a közlekedés.
Ha arról is olvasnál, hogy mekkora káoszt okozott, amikor a svédek egyetlen éjszaka alatt próbáltak átállni a jobb oldali közlekedésre, ajánljuk figyelmedbe az alábbi cikkünket.

Négy évig tervezték, mégis országos káoszt idézett elő, amikor Svédország 1967-ben egyetlen éjszaka alatt állt át a jobb oldali közlekedésre.
Tovább olvasom