Lassú és gyors szénhidrátok: milyen ételben milyen található? Infografika!

Az élelmiszerek és nyersanyagok egyik fontos minőségi meghatározója a glikémiás index. Sajnos napjainkban még mindig kevés szó esik róla, pedig egy nagyon lényeges jelzője minden táplálékunknak. Mutatjuk, hogy mi is az a glikémiás index, és az egyes élelmiszereknél ez az érték hogyan alakul.

A glikémiás index egy összehasonlító jelző, egy viszonyítási százalék, amely megmutatja, hogy az egyes nyersanyagoknak milyen a cukorhoz vagy más néven glükózhoz – viszonyított vércukoremelő hatása. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy ha valaminek magas a glikémiás indexe, akkor az, miután elfogyasztottuk, sokkal gyorsabban felszívódik, és rövid idő alatt – akár kiugróan – magasra emeli a vércukorszintünket (akárcsak a cukor).

Ez az érték manapság különösen fontos, hiszen egyre gyakrabban előforduló megbetegedés, a cukoranyagcsere-zavar, amely súlyosabb esetben akár inzulinrezisztenciában vagy 2-e típusú diabéteszben is megnyilvánulhat. 

 

Tartalom: Werb Tímea dietetikus, Infografika: Horváth Andrea
Tartalom: Werb Tímea dietetikus, Infografika: Horváth Andrea

Fontos megemlíteni, hogy a glikémiás indexet számos tényező befolyásolhatja, többek között például hogy az adott nyersanyag mellé fogyasztunk-e fehérjét vagy rostokat; az élelmiszer mennyire feldolgozott (minél jobban szétroncsolják a sejtszerkezetét mesterségesen, annál nagyobb lesz a glikémiás indexe), sőt, az is megváltoztatja az élelmiszerek glikémiás indexét, hogy mennyi ideig főzzük az ételösszetevőket (minél tovább, annál inkább nő az érték). Azonban általánosságban elmondható, hogy ha igyekszünk minél alacsonyabb glikémiás indexű nyersanyagokat az étrendünkbe állítani, és figyelünk a megfelelő rostbevitelünkre, már akkor is rengeteget teszünk a vércukorháztartásunk egyensúlyban tartása érdekében.

Oszd meg másokkal is!
Mustra