Ez a hétköznapi dolog segít, hogy a felére csökkentsd a rák kockázatát

GettyImages-1396510604 (1)

Egy új tanulmány szerint elég mindössze napi néhány perc mozgás ahhoz, hogy tovább élhessünk, illetve hogy elkerüljük a betegségeket és a korai halálozást. Ám a hosszú és egészséges élet titka nem feltétlenül az edzőteremben keresendő.

Számos olyan mindennapi tevékenység létezik, amely többet lendíthet az egészségi állapotodon, mint bármilyen gyógyszer. Elég csupán tudatosnak lenned, és beiktatnod ezeket a hétköznapjaidba. A rendszeres mozgás ugyanis nemcsak gyógyít, hanem csökkenti számos életveszélyes állapot mint például a rák, a szívbetegség vagy a cukorbetegség kockázatát is.

Mozogj gyorsabban, és tovább élsz

A tanulmány szerint ha hosszú és egészséges életet szeretnél élni, nincs más dolgod, mint naponta ügyelni arra, hogy olyan gyors tevékenységet végezz, amivel megemeled a pulzusodat. A szakemberek bebizonyították, hogy

az olyan gyors tevékenységek, mint a lépcsőzés, hasonló előnyökkel járhat, mint ha edzőteremben edzenél.

Különösen jó hír ez azoknak, akik elfoglaltságuk miatt csak nehezen találnának időt az edzésre.

A rendszeres napi mozgás, például egy tempós lépcsőzés is segít az egészséges életben
A rendszeres napi mozgás, például egy tempós lépcsőzés is segít az egészséges életbenshapecharge / Getty Images Hungary

De nemcsak a lépcsőzés, hanem az olyan napi rutinban végzett rövid, erőteljes tevékenységek, mint például az erőltetett séta, az intenzív takarítás, a gyerekekkel vagy a háziállatokkal való játék, jelentősen csökkenthetik a rák vagy szívbetegség miatti halálozás kockázatát.

Napi néhány perc mozgás elég

A Sydney-i Egyetem kutatói több mint 25 ezer ember szokásait és egészségügyi állapotát vizsgálták, akik évek óta nem végeztek olyan speciális és szakszerű sporttevékenységet, mint azok, akik hetente rendszeresen, tudatosan szakítottak időt a mozgásra. 

A házimunkával nem csak kalóriát égetünk, az egészségünket is megőrizzük
A házimunkával nem csak kalóriát égetünk, az egészségünket is megőrizzükObradovic / Getty Images Hungary

A szakemberek a megfigyelést követően megállapították, hogy egyesek anélkül, hogy elmentek volna edzőterembe, és tudatosan sportoltak volna, az olyan napi, rövid, ám megerőltető tevékenységükkel, mint például a buszhoz való futás, a lépcsőzés vagy a lakás kitakarítása, teljesítették azt a testmozgást, ami az egészségük megőrzéséhez szükséges. 

Igaz volt mindez annak ellenére, ha ez a tevékenység csupán egyszerre csak egy-két percig tartott, és nem strukturált gyakorlatokat végeztek a megfigyeltek. 

A vizsgálat végén a szakemberek megállapították, hogy az egészségünk érdekében ajánlott hetente 150–300 perc mérsékelt vagy 75–150 perc erőteljes tevékenységet végezni.

Már mindössze napi 4-6 perc intenzív tevékenység – akár három alkalomra elosztva – szinte felére csökkenti a szívbetegség miatti halálozás esélyét.

Akár terápiás jelleggel is mozoghatunk

A kutatók felhívták a figyelmet arra is, hogy a nagyobb aktivitással és erőteljesebb intenzitással végzett testmozgás még hatásosabb és eredményesebb lehet. Vizsgálatokkal igazolták, hogy a napi 11 darab rövid edzés 65 százalékkal csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek és 49 százalékkal mérsékli a rák miatti halálozás kockázatát azokhoz képest, akik nem végeztek naponta semmilyen erőteljes tevékenységet.

A napi testmozgás akár a cukorbetegség megelőzésében is segíthet
A napi testmozgás akár a cukorbetegség megelőzésében is segíthetSimpleImages / Getty Images Hungary

A vizsgálatot végző szakemberek felhívták a figyelmet arra, hogy a fentebb említett rövid, intenzív mozgások elsősorban az egészség megőrzését szolgálják. Azt nem igazolták, hogy egyes betegségek esetén eredményezhetnek-e jobb egészségügyi állapotot. Ennek bizonyításához további kutatásokra van szükség, 

ám a tanulmány eredményei azt sugallják, hogy a napi rutinba beiktatott több mozgás hasznos megoldás lehet az egészségi állapot javítása érdekében is.

Nem vitás, hogy a testmozgás az egyik legjobb eszköz a jobb egészségi állapot elérése érdekében, legyen az bármilyen hétköznapi, jelentéktelennek tűnő tevékenység. 

Régóta igazolt tény, hogy a testmozgás a fizikai egészség megőrzésén túl számos egyéb előnnyel jár, beleértve a jobb mentális egészséget, és a kor előrehaladtával lassítja a kognitív hanyatlást. Mind az aerob jellegű kardiogyakorlatok, mind pedig ez erőkifejtést igénylő edzés, például a súlyemelés, javítja a fizikai és a mentális egészségünket.

Ne keress kibúvót!

Ha eddig sokkal inkább a kifogásokat kerested, és nem annak lehetőségét, hogy sportolj, akkor talán sikerült meggyőzni, hogy a rendszeres testmozgás nem pénz vagy idő kérdése elsősorban. Az edzőtermen kívül is számos olyan lehetőség adódik a hétköznapokban, melyekkel nemcsak edzett lehetsz, hanem még az egészségedet is megőrizheted, illetve esélyt adhatsz magadnak egy hosszabb életre. Ehhez nem feltétlenül kell pluszidő, felkészültség, klubtagság vagy különleges készség, képesség. Elég csupán, ha egyszerűen csak felgyorsítod a tempót séta közben, vagy egy kicsit több energiabedobással végzed a házimunkát.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra