Rágózni is veszélyes: így mérgezheted vele magad

Olvasási idő kb. 1 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A legújabb kutatások szerint a rágógumi akár több száz vagy ezer mikroműanyagot is felszabadíthat a nyálban, amelyek végül a szervezetbe kerülhetnek. A tudósok meglepő eredményekre jutottak: nemcsak a szintetikus, hanem a természetes rágógumik is tartalmaznak mikroműanyagokat.

Egy friss, még nem lektorált amerikai kutatás szerint minden egyes gramm rágógumi akár 100 mikroműanyag-részecskét is kibocsáthat rágás közben. Ez azt jelenti, hogy egyetlen 2-6 grammos rágógumi akár több száz mikroműanyag-szemcsét is a szervezetünkbe juttathat.

A rágózás veszélyei

A kutatók eredetileg arra számítottak, hogy a mesterséges alapanyagú rágógumik több műanyagot tartalmaznak, de a vizsgálatok során kiderült, hogy a természetes gumik is hasonló mennyiségű mikroműanyagot bocsátanak ki. A leggyakrabban előforduló polimerek a polietilén és a polipropilén voltak, amelyeket számos műanyag termékben használnak.

Az új kutatás szerint a rágógumik rágása veszélyes mikroműanyagokat juttathat a szervezetünkbe
Fotó: Shutterstock

A mikroműanyagok hatásait az emberi szervezetre még nem ismerjük teljes körűen, de korábbi kutatások szerint összefüggésbe hozhatók a légzőszervi és emésztőrendszeri problémákkal, valamint a hormonrendszer megzavarásával. Egyes tanulmányok azt is feltételezik, hogy szerepet játszhatnak a daganatos megbetegedések kialakulásában. Bár a döntés egyéni, a kutatók szerint, ha valaki csökkenteni akarja a műanyagbevitelt, a rágógumi elhagyása egy egyszerű lépés lehet. Mivel a mikroműanyagok már így is jelen vannak a mindennapi életünkben – az ételekben, a csomagolásokban és a levegőben is –, minden apró változtatás hozzájárulhat a szervezet terhelésének csökkentéséhez.

Ha kíváncsi vagy a rágózás legsúlyosabb hatásaira, figyelmedbe ajánljuk ezt a cikkünket is.

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Pásztor Liliána
Pásztor Liliána
Újságíró, szerkesztő
Pásztor Liliána a Pázmány Péter Katolikus Egyetem kommunikáció és média szakos hallgatója. 2024-ben csatlakozott a Dívány szerkesztőségéhez.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Sokan nem tudják, hogy visszafordítható ez a látást érintő népbetegség: a műtét lehet a megoldás

Világszerte a szürkehályog felelős a legtöbb látásvesztéssel járó megbetegedésért, amely az idősödő társadalomban egyre több embert érint. Sokan mégis halogatják a vizsgálatot, pedig a fehérjék összecsomósodása miatt kialakuló lencsehomályosodást semmilyen gyógyszer vagy szemüveg nem tudja megállítani. A modern szemészet segítségével azonban ez az állapot teljesen visszafordítható: az ultrahangos és lézeres mikroműtéti technikák nemcsak biztonságosan és gyorsan adják vissza a tiszta látást, de a beültetett csúcstechnológiás műlencsékkel a korábbi fénytörési hibák is korrigálhatók.

Testem

Hiába szeded, ártasz vele: így fordul a D2-vitamin tested ellen

A D-vitamin fontosságát ismerjük, de kevesebbet tudunk annak formáiról. A táplálékkiegészítőkben többnyire D2 formával találkozhatunk, amelyről friss kutatások azt találták, hogy gátolja a D3 forma hasznosulását, ezzel rontva a D-vitaminból képzett kalcitriol nevű, hormonhatású vegyület előállítását.

Világom

Egy lélek sem lakik a menekülő keresztények szigetén: ma már csak egy magányos templom őrzi Nozaki titkát

Több mint 250 éven át titokban őrizték hitüket azok a japán keresztények, akik a hatóságok elől az ország legtávolabbi szigeteire menekültek. Nozaki az egyike volt azoknak az elszigetelt menedékhelyeknek, ahol a kereszténység követői a vallási tilalom ellenére is fenn tudták tartani közösségeiket. Noha a Nagaszaki prefektúrához tartozó apró sziget ma már lakatlan, különös múltja miatt mégis sokan kíváncsiak rá.

Világom

Betiltották a középkorban a gombot: nők nem viselhették

A pazarlás visszaszorítása érdekében egészen szélsőségesnek tűnő rendelkezések korlátozták a középkori olasz városok lakóinak kinézetét. Többek között gombot sem hordhatott mindenki, de a hajviseletet és az otthoni öltözködést is szabályok közé szorították.