Ez az élelmiszer lehet a rákmegelőzés kulcsa a tudósok szerint

Olvasási idő kb. 4 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Folyamatosan zajlanak a kutatások a rákmegelőzéssel kapcsolatban. A brit kutatók kulcsfontosságú szerepet szánnak a halfogyasztás növelésének a rák és a cukorbetegség megelőzésében.

Nemcsak a betegségek megelőzése miatt volna előnyös, hogy minél több halat együnk, de társadalmi szempontból is fontos az egészségtudatos étkezés. Mint kiderült, az egészségügyi rendszerre és a gazdaságra is hatást gyakorolna, ha csak hetente egyszer a tányérunkra kerülne némi folyami vagy tengeri finomság. 

A halfogyasztás társadalmi és gazdasági problémákra is gyógyír

Már azzal évente 600 millió fontot takaríthatna meg a brit egészségügyi rendszer, ha egy adaggal több halat enne minden angol hetente. 

Sokkal kisebb az esélye a rákos megbetegedésnek akkor, ha sok halat fogyasztunk
Fotó: Vicuschka / Getty Images Hungary

Az Egyesült Királyság Nemzeti Egészségügyi Szolgálatának (NSH) legutóbbi kutatásából kiderül, hogy az egészségügyi szektorban közel 600, míg vállalati szinten a különféle megbetegedések és az orvoslátogatások miatti betegszabadságok csökkentésével közel 360 millió fontos nyereséget hozna a tudatos táplálkozás. Mint azt a Seafish megbízásából készített kutatás során feltárták, a kiegyensúlyozott, egészségtudatos étrendnek legalább hetente kétszeri halfogyasztást is magában kéne foglalnia. Ha mindenki csak eggyel többször enne valamiféle halat vagy tenger gyümölcsét, már szignifikánsan csökkenne mind a 2-es típusú cukorbetegség, mind egyes ráktípusok előfordulási aránya a brit társadalomban. 

Az NSH által megfogalmazott legfrissebb irányelvek is ennek mentén születtek meg, szeretnék azt tudatosítani az emberekben, hogy az ómega-3 és ómega-6 zsírsavakban gazdag halakat legalább heti gyakorisággal volna érdemes enniük. A jelenlegi statisztikák azonban a szigetországban is elszomorítóak ebből a szempontból, nem csak hazánkban: ott az ajánlott fogyasztás alig felét érik el a tenger gyümölcsei és a halak, ráadásul egyre kevesebben és egyre kevesebbet esznek belőle. 

Ezek az egészségügyi előnyök idéznék elő a gazdasági hasznot

A Risk and Policy Analysts, a Health Economics Consulting és a Kelet-angliai Egyetem (UEA) közös vizsgálatsorozatának köszönhetően kiderült, hogy a halfogyasztás nemcsak egészségünkre, hanem a gazdasági folyamatokra is pozitív hatással lenne. 

A titok egyik nyitja az ómega-3 zsírsavban rejlik
Fotó: Jordan Lye / Getty Images Hungary

A hal jót tesz a testnek: sovány húsa kiváló fehérjeforrást biztosít, más fehérjékkel szemben pedig alacsony zsírtartalma teszi könnyebben emészthetővé és egészségesebbé. A hosszú szénláncú ómega-zsírsavaknak köszönhetően igazán szívbarát eledel. 

A kutatók a halak mellett a kagylóhús fogyasztását is kiemelik, ez ugyanis segíthet a fogyásban, csökkentheti az elhízást, a vérnyomást, és a koleszterinszintet is. A kutatásból azonban kiderül, hogy a britek annak ellenére, hogy milyen jó hatással van az emberi szervezet egészére a tenger minden gyümölcse, mégis keveset esznek belőle. Az átlag angol legfeljebb heti egy alkalommal fogyasztja valamelyik vízi állat húsát. 

Ha ez a mennyiség heti két adagra nőne, országos szinten évente mintegy 4900 cukorbetegséget és 18 000 rákos megbetegedést lehetne megelőzni. 

Mint azt a kutatók összefoglalójukban kiemelték, heti két adag ezekből az ételekből:

  • 15 százalékkal csökkentené a 2-es típusú diabétesz kialakulásának kockázatát;
  • 30-42 százalékkal csökkentené a vastagbélrák és a végbélrák kialakulásának kockázatát;
  • 40 százalékkal csökkentené a tüdőrákos megbetegedéseket;
  • 42-44 százalékkal csökkentené a nőknél a petefészekrák kialakulásának kockázatát. 

A kutatók azt is hangsúlyozták, hogy bár a gazdasági válság és a megélhetési költségek növekedése Anglia-szerte hatással van az emberek étkezési szokásaira, de a halak jótékony hatásai már a viszonylag olcsó szardíniakonzervek rendszeres fogyasztásával is érvényesülhetnek. Úgy vélik, az egészséges táplálkozásnak betegségmegelőző szerepet kellene betöltenie. 

Nem csak a rákot, a cukorbetegséget is megelőzhetik, akik halat esznek

„Ez a kutatás feltette a kérdést azzal kapcsolatban, hogy jár-e gazdasági előnyökkel az angol lakosság számára, ha növelné a halfogyasztását. A válasz egyértelműen igen. Ha a 2-es típusú cukorbetegség és bizonyos ráktípusok kialakulásának kockázatát sikerülne csökkenteni, az óriási, továbbgyűrűző hatással bírna, az egyéni életminőség javulásától kezdve egészen az állami gazdaságra gyakorolt hatásáig. A betegségek diétával történő megelőzésének ez egy elérhető és reális módja” – nyilatkozta Teresa Fenn, a tanulmányt vezető kutatócsoport igazgatója is. 

Az eredmények azt is megmutatták, hogy az ország azon részének is igencsak jót tenne a megnövelt fogyasztás, mely jelenleg a gazdaságilag leginkább elmaradott, ugyanis a halfeldolgozás Északkelet-Angliában hozhatna hasznot. Bár a kutatás brit eredményeken és az ottani fogyasztási szokásokon alapszik, a magyar Halra magyar! mozgalom is hasonló okok miatt kívánja elterjeszteni és népszerűsíteni a folyók és tavak kincseit. Mottójuk szerint a magyaroknak is minimum hetente egy alkalommal kellene halat fogyasztaniuk.

halhús alacsony koleszterintartalma, nagy mennyiségű, szervezet számára elengedhetetlen nyomelem- és vitamintartalma okán csökkenti a szívroham kockázatát. Ómega-3 zsírsavtartalma az idegrendszer fejlődéséhez és épségéhez is elengedhetetlen.

Ha erről a témáról olvasnál bővebben, ide kattintva megteheted. 

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Gerhát Petra
Gerhát Petra
Újságíró, szerkesztő
Gerhát Petra pályafutását vidéki televízióknál kezdte sportújságíróként. Művészettörténeti, néprajzi és társadalomtudományi tanulmányokat követően végzett oknyomozó újságíró képzést. Az elmúlt húsz év során politikai és történelmi témájú heti- és havilapoknál, illetve online magazinoknál is dolgozott. A Dívány mellett az Indamedia kisállatos magazinjai, a We love Dogz és a We love Catz újságírójaként is dolgozik, valamint a DOGZ Podcast műsorvezetője.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Sokan nem tudják, hogy visszafordítható ez a látást érintő népbetegség: a műtét lehet a megoldás

Világszerte a szürkehályog felelős a legtöbb látásvesztéssel járó megbetegedésért, amely az idősödő társadalomban egyre több embert érint. Sokan mégis halogatják a vizsgálatot, pedig a fehérjék összecsomósodása miatt kialakuló lencsehomályosodást semmilyen gyógyszer vagy szemüveg nem tudja megállítani. A modern szemészet segítségével azonban ez az állapot teljesen visszafordítható: az ultrahangos és lézeres mikroműtéti technikák nemcsak biztonságosan és gyorsan adják vissza a tiszta látást, de a beültetett csúcstechnológiás műlencsékkel a korábbi fénytörési hibák is korrigálhatók.

Testem

Hiába szeded, ártasz vele: így fordul a D2-vitamin tested ellen

A D-vitamin fontosságát ismerjük, de kevesebbet tudunk annak formáiról. A táplálékkiegészítőkben többnyire D2 formával találkozhatunk, amelyről friss kutatások azt találták, hogy gátolja a D3 forma hasznosulását, ezzel rontva a D-vitaminból képzett kalcitriol nevű, hormonhatású vegyület előállítását.

Világom

Egy lélek sem lakik a menekülő keresztények szigetén: ma már csak egy magányos templom őrzi Nozaki titkát

Több mint 250 éven át titokban őrizték hitüket azok a japán keresztények, akik a hatóságok elől az ország legtávolabbi szigeteire menekültek. Nozaki az egyike volt azoknak az elszigetelt menedékhelyeknek, ahol a kereszténység követői a vallási tilalom ellenére is fenn tudták tartani közösségeiket. Noha a Nagaszaki prefektúrához tartozó apró sziget ma már lakatlan, különös múltja miatt mégis sokan kíváncsiak rá.

Világom

Betiltották a középkorban a gombot: nők nem viselhették

A pazarlás visszaszorítása érdekében egészen szélsőségesnek tűnő rendelkezések korlátozták a középkori olasz városok lakóinak kinézetét. Többek között gombot sem hordhatott mindenki, de a hajviseletet és az otthoni öltözködést is szabályok közé szorították.