Ha ezt rágod, elkerülheted az elbutulást

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Jólesik este a tévé előtt valamit nassolni? Ha ezt a ropogtatnivalót választod, időskorodban is vágni fog az eszed, mint a borotva!

Hitted volna, hogy miközben megnézel a moziban egy jó filmet, még a szellemi frissességedért is teszel? Egy új kutatás szerint, ha beépíted a popcornt az étrendedbe, az csökkenheti a demencia kockázatát. 

Milliókat érintő betegség

A Neurology című szaklapban jelent meg az a tanulmány, amely arról szól, hogy a teljes kiőrlésű gabonák fogyasztása – és így meglepő módon a pattogatott kukorica is –, jó hatással van az elmebéli képességekre.

A vizsgálat során az derült ki, hogy azok, akik rendszeresen esznek ezekből az egészséges finomságokból, kognitív szempontból nyolc és fél évvel fiatalabbak, mint akik nem fogyasztanak belőlük. 

„Az Alzheimer-kór és a demencia amerikaiak millióit érinti. Az, hogy megtaláljuk a megelőzés módját, kiemelten fontos a közegészségügy szempontjából – nyilatkozta dr. Xiaoran Liu, a tanulmány egyik szerzője. Izgalmas látni, hogy csupán azzal, hogy növeljük egy ételféleség mennyiségét a menünkben, csökkenthetjük az időskori elbutulás kockázatát.”

Popcornnal a demencia ellen
Fotó: Tetra Images / Getty Images Hungary

Popcorn a demencia ellen

A vizsgálatban teljes kiőrlésű gabonából készült pékárukat, quinoát és pattogatott kukoricát emeltek be a menüjükbe a résztvevők. A Rush Egyetem kutatói több mint 3000, átlagban 75 éves, ám demenciában nem szenvedő páciens egészségi állapotát kísérték figyelemmel hat éven át. A résztvevőknek be kellett számolniuk arról, hogy milyen ételeket fogyasztanak, illetve háromévente egy-egy tesztet töltöttek ki, amellyel vizsgálták a kognitív képességeiket és a memóriájukat. Az alapján, hogy mennyi teljes kiőrlésű gabonát fogyasztanak, a pácienseket öt csoportba sorolták; a legtöbb és a legkevesebb között mennyiségben ötszörös volt a különbség.

Akik egészségesen étkeztek, jobban teljesítettek a teszten
Fotó: Ableimages / Getty Images Hungary

Az eredmények pedig azt tükrözték, hogy azokat az időseket, akik rendszeresen fogyasztottak az egészséges harapnivalókból, sokkal kevésbé fenyegette az időskori elbutulás, mint akik kisebb mennyiséget ettek belőle vagy egyáltalán nem szerepelt a menüjükben. A kutatásnak köszönhetően a szakértők úgy gondolják, hogy ez akár előfutára lehet a testreszabott étrendi ajánlásoknak, ám ehhez még szükség van további eredményekre. 

A szív és az agy egészségéért 

A tápanyagokban gazdag, teljes kiőrlésű ételek azonban nem csak a memóriagondok ellen védhetnek. A Mayo Klinika szerint például a zab, a barna rizs vagy éppen a pattogatott kukorica csökkenthetik a koleszterinszintet, az inzulinszintet vagy a vérnyomást.

Ha a szív jól működik, az agyad is turbófokozatra kapcsol
Fotó: PeopleImages / Getty Images Hungary

„A teljes kiőrlésű gabonák gazdagok B- és E-vitaminban, valamint más antioxidánsokban. Sok rostot tartalmaznak, amely számos egészségügyi előnnyel jár. Jó néhány tudományos bizonyítékot láttunk arra, hogy ezek az élelmiszerek csökkentik a szívbetegségek kialakulásának kockázatát, és tudjuk, hogy ami jó a szívnek, az jó az agynak is.”

Ványik Dóra
Ványik Dóra
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Ez az egyik legnagyobb tévhit a férfiak termékenységéről: sokan csak akkor jönnek rá, amikor már késő

Miközben a nőket folyamatosan figyelmeztetik a biológiai óra múlására, a férfiak termékenységével kapcsolatban még mindig tartja magát az a tévhit, hogy az időtlen és sérthetetlen. A legújabb kutatások azonban rávilágítanak, hogy 40 éves kor felett a spermiumok száma és genetikai épsége is fokozatosan romlani kezd. Ez a változás ráadásul sokszor láthatatlan marad a hagyományos orvosi vizsgálatokon, mégis drasztikusan növelheti a vetélés vagy a későbbi genetikai betegségek kockázatát. Hogyan befolyásolja a kor és az életmód a férfiak nemzőképességét, és miért nem szabad készpénznek venni az életre szóló termékenységet?

Világom

Magyar tengeri kikötő volt 110 éve: itt esküdött Jókai Mór lánya, emléktáblát is kapott a magyar író

Száztíz évvel ezelőtt Fiume a magyar hírességek és arisztokraták kedvenc luxusmenedéke volt, ahol Jókai Mór a lánya esküvőjét ünnepelte. Ám a történelem viharai után a korzó legpompásabb szállodája, a Hotel Europa már egy titkos társaság fészke lett, amely megágyazott a huszadik század egyik legőrültebb alakjának: egy olasz költő-diktátornak, aki saját mini-államot épített ki a városban, és akitől még Mussolini is tanult. Utánajártunk Fiume aranykorának és sötét titkainak.

Offline

Itt található Magyarország egyetlen diadalíve: Mária Teréziát is lenyűgözte

Bár a diadalívekről a legtöbb embernek Párizs vagy Róma jut eszébe, Magyarország is büszkélkedhet egy ilyen különleges műemlékkel. A váci Kőkapu az ország egyetlen diadalíve, amelyet mindössze két hét alatt építettek fel Mária Terézia 1764-es fogadására. Az uralkodónőt lenyűgözte a monumentális építmény, ám a legenda szerint kezdetben annyira félt a gyorsan felhúzott falak omlásától, hogy nem mert átmenni alatta.

Világom

A falu, ami nem létezik: az ördög művének tartják az Amalfi-part csodáját

Az Amalfi-part számtalan csodát rejt, de van köztük egy, amelynek létezését évszázadokon át titok övezte. Furore, a „láthatatlan falu” nem rendelkezik utcákkal vagy főtérrel, házai magányosan kapaszkodnak a függőleges sziklákon. Legismertebb pontját, a drámai szépségű szurdokot a helyi mondák szerint maga az ördög hasította ki a földből dühében, mikor a lakók elüldözték. A híd lábánál megbúvó, titkos smaragdzöld öböl ma a világ egyik legtöbbet fotózott és legrejtélyesebb természeti képződménye.

Mindennapi

Azonnal tedd le a telefont, ha ezzel hívnak: milliókat bukhatsz miatta

Egyetlen telefonhívás is elegendő lehet ahhoz, hogy valaki elveszítse az összes megtakarítását. A rendőrség közlése szerint egy sértett bankszámlájáról csaknem 47 millió forintot emeltek le, miközben egy magát banki kiberbiztonsági munkatársnak kiadó férfival beszélt telefonon.

Mindennapi

Kiszámolták: a SZÉP-kártyával ennyi pluszpénzt kaphatnak a nyugdíjasok

Május 1-jétől megszűnt az az átmeneti könnyítés, amely külön kormányrendelet alapján 2025. december 1. és 2026. április 30. között lehetővé tette hideg élelmiszer vásárlását a Széchenyi Pihenőkártyával. Emiatt a SZÉP-kártya kerete már kizárólag az eredeti kategóriákra, azaz szálláshelyre, vendéglátásra és szabadidős szolgáltatásokra fordítható.

Testem

Meddőség, PCOS, endometriózis: ilyen jeleket küld a tested a betegségekről

A női hormonrendszer működése ciklushoz kötött, ezért a szervezet jelzései is sokszor változékonyak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy minden fájdalom, rendszertelen menstruáció, pecsételő vérzés, hajhullás vagy hirtelen testsúlyváltozás „normális női panasz” lenne. A PCOS, az inzulinrezisztencia, az endometriózis, a pajzsmirigyproblémák és a meddőség hátterében gyakran összetett hormonális és anyagcsere-folyamatok állnak.