Gumicsont, vagy a csoda, amire vártunk az oktatásban?

"Van egy személyes küldetésem is: az unokáimnak tartozom annyival, hogy olyan iskolába járjanak, ahol jól érzik magukat ők is és a pedagógusok is."- fogalmazott az indexnek adott interjújában Csépe Valéria, az új Nemzeti Alaptanterv kidolgozásával megbízott miniszteri biztos. 

Aki csupa olyasmiről beszélt, amiről már sokat írtunk itt vágyakozón: a gyerekek kütyüaffinitását kihasználó, számukra vonzó, érdeklődésüket sokáig fenntartani képes tananyagról, élvezhető kötelező olvasmányokról, digitális iskoláról, használható tudásról.

Kiemeltünk néhány gondolatot, de érdemes elolvasni az egész interjút, mert rengeteg további érdekes kérdést jár körül, tanárképzéstől a szakmai egyeztetéseken át a szülők szerepéig.

05
Huszti István / Index

"Az iskola első négy évében az olvasás megszerettetése a valódi feladat. Ezért kell sokkal közelebb hozni a tananyagot a gyerekekhez. (...) A magyartanítást nem lehet az Ómagyar Mária-siralommal kezdeni" (Háttér: itt és itt és itt.)

"A 2-es számrendszert például a másodikos és harmadikos gyerekek jól megértik. Később viszont egyre nehezebben. Ezt a pszichológia gondolkodási letapadásnak nevezi. (...)  Úgy kell felépíteni a tananyagot, hogy megmaradjanak egy tudományterület fontos pillérei, de ez alkalmazkodjon a gyerekek gondolkodásának fejlődéséhez." (Háttér: itt és itt és itt)

"Akár már kétéves gyerekek elképesztő gyorsan képesek szabályokat tanulni pusztán azzal, ha csak nyomkodják a szüleik telefonját vagy tabletjét. Pillanatok alatt rájönnek, mit kell megnyomni, ha a Mása és a medvét akarják megnézni, és hogyan tudják átugrani a pingvines filmet, amit nem szeretnek. Ezt hívják úgy, hogy „learning by doing”, azaz csinálva tanulni." Háttér: itt és itt és itt)

"Én azt látom, hogy a mostani  NAT-ban nem a gyerek van a középpontban." (Háttér: itt és itt)

" Vannak a tantárgyak, amelyek sok ponton érintkeznek. (...) Mondok egy extrém példát a történelem és a matematika kapcsolatáról. Egy számegyenesen egy referenciaponttól, a nullától fölfelé a számok növekednek, lefelé a számok abszolút értéke ugyan szintén növekszik, értékük mégis egyre kisebb. A történelemben ez az, amit az időszámítás, vagy ahogy tetszik, Krisztus előtti és utáni időnek mondunk. (...) Abba az irányba is kell mozdulni, hogy ezeken a témaheteken a gyerekek önállóan és csoportokban is dolgozzanak, egymástól tanuljanak." (Háttér: itt és itt és itt

Kattintsanak át az index interjúra, és olvassák el az egészet, mert nagyon érdekes, és csak remélni tudjuk, hogy valóban egy folyamat elindulásáról és nem egy újabb gumicsont bedobásáról van szó.

Oszd meg másokkal is!
Mustra