A folsav csökkentheti az autizmus esélyét

Olvasási idő kb. 4 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A 85 ezres kutatásban folsavat szedő terhesek gyerekei között 39 százalékkal kevesebb lett autista. Olcsó, mégsem szedi mindenki.

Egy 85 ezer fős, több éves norvég vizsgálat nagyon érdekes eredményre jutott: a teherbeesés előtt, és a terhesség első nyolc hetében szedett folsav 39 százalékkal csökkenti a súlyos autizmus megjelenését. Bár a folsav szedése amúgy is javasolt a nyitott gerinc elkerülése érdekében, ez egy olyan ritka rendellenesség, hogy a várandós nők elég kis százaléka veszi komolyan a folsav szedését - emelte ki a kutatás. Az autizmus azonban egyes országokban már körülbelül a gyerekek egy százalékát érinti, így veszélye jóval reálisabb.

A folsav és az autizmus elkerülése közötti kapcsolat azért is megdöbbentő, mert egy nagyon olcsó, könnyen hozzáférhető szerről beszélünk. Az, hogy ilyen egyszerűen csökkenthető egy ilyen súlyos állapot megjelenése, óriási eredmény - fogalmazott a kutatást összefoglaló tanulmány egyik szerzője, Ian Lipkin, a Columbia Egyetem professzora. A kutatás eredményei szerint a folsav az autizmus súlyos megjelenési formáinak esélyét csökkenti, az enyhébb esetek - pl Asperger szindróma - alacsony esetszáma miatt ezekre vonatkozóan nem tudtak statisztikailag megbízható következtetéseket levonni.

Fotó: Edvin Gergelj / Stockfresh

Mivel laikusként nem éreztem magam elég magabiztosnak a kutatás számainak értelmezéséhez, megkértem egy orvos, és éppen terhes ismerőst, olvassa el az eredeti tanulmányt, és értelmezze nekünk. Itt van, mit írt erről ő:

"Ez a mostani vizsgálat is a MoBa követéses vizsgálat adatait elemezte. A MoBa követéses vizsgálatban 109000 gyerek vesz részt, akik 1999 és 2009 között születtek, az anyjukat a 18. heti ultrahangon vonták be a vizsgálatba és azóta követik őket figyelemmel. Mivel nem etikus egy vizsgálatban direkt folsavmentesen tartani a terhes nőket, ezért ebben a vizsgálatban a 18. héten megkérdezték őket, miket szedtek, és az alapján utólag osztották őket két csoportba, és megnézték, hol több az autizmus spektrumba tartozó (ASD) gyerekek aránya (=autista, Aspergeres és nem specifikus pervazív fejlődészavaros gyerekek).

Mivel akkoriban Norvégiában még nem dúsították se a lisztet, se mást folsavval, így csak az számított, amit tabletta formában beszedtek a nők. Folsav szedőknek azokat számították, akik napi minimum 400 mikrogramot szedtek. A gyerekeket 36 hónapos, 5 éves és 7 éves korukban is megvizsgálták, illetve kikérdezték róluk az anyjukat az autizmus tüneteit illetően. A jelenlegi számításokból kizárták az ikreket meg a koraszülötteket, és a 2500 g-mal kevesebbel születetteket, mert ezek a dolgok önmagukban is fokozzák az ASD kockázatát, így végül 85 176 gyerek maradt a studyban, 3.3 és 10.2 éves kor közöttiek.

Autizmus a folsavat szedő anyák gyerekeinek 0.1%-ában alakult ki (64/61 042), a folsavat nem szedő anyák gyerekeinek 0.21%-ában (50/24 134), az esélyhányados 0.61 volt. Az esélyhányados azt jelenti, hogy ha egy esemény létrejöttét összehasonlítjuk két csoportban, akkor az egyik csoportban mekkora az adott esemény bekövetkezésének az esélye a másik csoporthoz képest. Ha az esélyhányados 1, akkor a két csoportban ugyanannyi az esély. Ha 1 alatt van, akkor az egyik csoportban kisebb az esély. Jelen esetben ez azt jelenti, hogy "autizmus a folsavas csoportban:autizmus a nem folsavas csoportban = 0.61:1", vagyis 39%-kal kisebb eséllyel lesz valaki autista, ha a folsavas csoportban van.

A terhesség középső harmadában, vagyis a 22. hét után szedett folsav már nem befolyásolta az autizmus kockázatot, szóval ha addig nem szedted, akkor már tökmindegy.

Az Aspergeresekre meg az egyéb pervazív fejlődési zavarra nem kaptak ilyen jó összefüggést, de ott kicsi volt a statisztikai erő, mert ezek túl ritka betegségek – így ez nem jelenti azt, hogy nincs összefüggés, hanem lehet, hogy csak nagyobb mintán jönne ki.

A kutatók kiemelik, hogy az ilyen esélyek ok-okozati összefüggést nem jelentenek, tehát nem mondhatjuk, hogy a folsavhiány autizmust okoz, ezt akkor mondhatjuk, ha rájöttünk, hogy hogyan, de ehhez majd további és másmilyen vizsgálatok szükségesek, addig is szedje mindenki, abból baj nem lehet."

Ahhoz, hogy a folsav pozitív hatásai maximálisan érvényesüljenek, a nőknek a tervezett teherbeesés előtt 4 héttel ajánlott napi 400 mikrogrammot fogyasztani belőle, és ezt fenntartani a terhesség nyolcadik hetéig. De azt is kiemelték, hogy a folsav pozitív hatásai akkor is érvényelsülnek, ha a korai terhességben szedik.

Bár minden fejlett országban javasolt a terhesség korai szakaszában a folsav szedése, számtalan terhes nő nem foglalkozik ezzel. Ennek oka az lehet, hogy azok a komplikációk, melyek elkerülése érdekében eddig javasolták - nyitott gerinc, egyes ritka agyi fejlődési rendellenességek - meglehetősen ritkák. Ám ha az autizmusról kezdünk beszélni, amely például az amerikai gyerekek több, mint 1 százalékát érinti, máris sokkal többen vehetik komolyan ezt a figyelmeztetést - szögezi le Lipkin.

Ő arra is felhívja a figyelmet, hogy bár folsav több ételféleségben is található, mint a spenót, egyes hüvelyesek és a rizs, az így elfogyasztott folsavnak csak a fele hasznosul. Vagyis még a nagyon egészségesen, nagyon kiegyensúlyozottan táplálkozó kismamák sem feltétlenül jutnak elég folsavhoz kizárólag a normális étkezésük révén.

A kutatás eredményei a Journal of the American Medical Association február 13-i számában jelentek meg, és egyes szakértők máris felhívták a figyelmet arra, hogy korai még következtéseket levonni az egyébként szerintük is figyelemre méltó adatokból.

Igaz ugyan, hogy a folsavat szedő nők gyerekei csaknem 40 százalékkal kisebb eséllyel lettek autisták, ám ez a csoport másban is különbözhetett a másiktól. A folsavat szedők ugyanis általában képzettebbek voltak, közülük többen tervezték a terhességet, és több volt köztük a vékony, nem dohányzó nő is. Így könnyen lehet, hogy ezek a tényezők is szerepet játszottak az eredményben.

Divany könyv

Vedd meg fél áron a Dívány első könyvét!

A Dívány újságírói által felkutatott történetek fele a 20. század elejének Magyarországát idézi meg, a másik fele pedig a világ tucatnyi országából mutat be egészen különös eseteket.

Tekintsd meg a kötetet, kattints ide!

hirdetés

Koncz Andrea
Koncz Andrea
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Ezek az emlőrák első jelei: könnyen félreérthetők a tünetek

Az emlőrák korai szakaszában leggyakrabban teljesen néma, ám amikor tüneteket produkál, azok sokszor egyáltalán nem merülnek ki a jól ismert csomókban. A bőr apró változásai, a mellbimbó ekcémának tűnő hámlása, vagy a mell hirtelen fellépő, fertőzésre hasonlító gyulladása és aszimmetriája mind a daganat megtévesztő arcai lehetnek. Mivel a rizikó az életkorral nő, és a családi hajlam is szerepet játszik, a havonta elvégzett, alapos önvizsgálatnak életmentő szerepe van. De milyen rejtett elváltozások felett siklanak el a legtöbben, és hogyan végezhető el otthon, mindössze pár perc alatt a helyes ellenőrzés?

Életem

A bértranszparencia Magyarországon elbukott, csak elvben nyilvánosak a fizetések

Az Európai Unió bértranszparencia-irányelvének fontos mérföldkőhöz kellett volna érkeznie a múlt hétvégén, hiszen a tagállamoknak hároméves felkészülési időszak után kötelezően át kellett volna ültetniük a szabályozást a saját jogrendjükbe. A valóságban azonban a transzparencia elbukott a legelső teszten, mivel számos tagállam képtelen volt betartani a meghatározott határidőt.

Offline

Villámkvíz: te tudod, hol játszódnak ezek a híres regények?

Egy jó regény nemcsak a történetével, hanem a helyszíneivel is maradandó élményt ad: sokszor egy város, egy táj vagy akár egy kitalált világ önmagában is külön értelmezéseket nyithat meg a műben. És vannak olyan irodalmi művek is, amik már teljesen egybefonódtak híres városokkal szerte a világon.

Mindennapi

Betiltják a mobilozást a zebrán, korlátozzák az e-rollerezést – új szabályok Szlovákiában

Jelentős változások előtt áll a szlovákiai közlekedés, miután a pozsonyi parlament június 2-án elfogadta a közúti közlekedésről szóló törvény átfogó módosítását. Az új előírások elsődleges célja a közlekedésbiztonság javítása és a balesetek számának csökkentése – többségükben szeptember 1-jén lépnek hatályba, és a szigorítások a gyalogosokat, az elektromos rollereseket, valamint a gyorshajtó sofőröket egyaránt érintik.

Testem

Sokan nem tudják, hogy visszafordítható ez a látást érintő népbetegség: a műtét lehet a megoldás

Világszerte a szürkehályog felelős a legtöbb látásvesztéssel járó megbetegedésért, amely az idősödő társadalomban egyre több embert érint. Sokan mégis halogatják a vizsgálatot, pedig a fehérjék összecsomósodása miatt kialakuló lencsehomályosodást semmilyen gyógyszer vagy szemüveg nem tudja megállítani. A modern szemészet segítségével azonban ez az állapot teljesen visszafordítható: az ultrahangos és lézeres mikroműtéti technikák nemcsak biztonságosan és gyorsan adják vissza a tiszta látást, de a beültetett csúcstechnológiás műlencsékkel a korábbi fénytörési hibák is korrigálhatók.

Testem

Hiába szeded, ártasz vele: így fordul a D2-vitamin tested ellen

A D-vitamin fontosságát ismerjük, de kevesebbet tudunk annak formáiról. A táplálékkiegészítőkben többnyire D2 formával találkozhatunk, amelyről friss kutatások azt találták, hogy gátolja a D3 forma hasznosulását, ezzel rontva a D-vitaminból képzett kalcitriol nevű, hormonhatású vegyület előállítását.