Szeretnél kevesebbet költeni és egészségesebben élni? Itt a megoldás!

Bevásárolni mindenki tud, okosan shoppingolni már kevesebben, az pedig valódi művészet, ha ezeket sikerül úgy összehangolni, hogy annak végeredménye a jóval erősebb immunrendszer legyen.

A BBC online oldalán két szakértő, Gregg Wallace és Chris Bavin segítenek a családoknak csökkenteni a heti bevásárlási számlát és kibővíteni a konyhai repertoárt. A két tévés összegyűjtötte a legfontosabb tippjeit arról, hogyan tudunk úgy spórolni bevásárlás közben, hogy közben még egészségesebbek is legyünk egy kicsit. 

Sok apró változtatás van, ami a segítségünkre lehet, ha a legtöbbet hoznánk ki étkezésünkből és a legkevesebbet vennénk ki a pénztárcákból – vallják az ötletgazdák, akik kedvenc trükkjeiket is megosztották a tévé online magazinjának olvasóival. 

Vásárlás előtt ellenőrizd az adagok méretét!

Ne a csomagolás, a gyártó, az üzletvezető vagy egy akció döntsön arról, mekkora mennyiséget vásárolsz. Ha a körethez fél kiló spárga kell, ne csábulj el az olcsóbb, egykilós adag felé, ha nem vagy biztos abban, hogy el is fogy majd. 

Az akciós termékekkel csak akkor jársz jobban, ha valóban szükséged van rájuk, egyébként csak több pénzt adsz ki a kezedből, miközben az is lehet, hogy a végén csak azért fogy majd el a gigaméretű dobozos fagyi, mert lassan lejár. Ez a döntés a pénztárcádnak éppolyan rosszat tesz, mint az egészségednek. A legjobb, ha mindig a szükséges mennyiség lebeg a szemed előtt, és nem dőlsz be az akcióknak.

Biztos, hogy ez a legegészségesebb édesség?
Biztos, hogy ez a legegészségesebb édesség?Fotó: Thomas Barwick / Getty Images Hungary

A szerzők azt is hozzáteszik: a helyi vásárlás jó eséllyel olcsóbb és egészségesebb, így szerencsés, ha némi energiát fektetsz abba, hogy megtaláld, a környékeden hol kapható friss házi tojás, bioalma, kolbász, húsok és más fontos alapanyagok. 

Legyen terved, és felejtsd el a készételeket!

Ha még sohasem csináltad, elsőre kicsit idegen lehet heti étkezési tervet készíteni, de ha jobban belegondolsz, nagyjából minden, amire nem vágysz (az impulzusvásárlás, az elcsábulás az egészségtelen nassok felé) abból következik, hogy nincs ilyened. Ha nem tudod, mit fogsz enni aznap, jó eséllyel vársz, amíg már majdnem kilyukad a gyomrod az éhségtől, és persze hogy ekkor már könnyen költesz olyan készételekre, amik egyáltalán nem jelentenek jó döntést sem a tested, sem a pénztárcád számára. 

Mik a kedvenc ételeid? Melyek egészségesek ezek közül? Mikor lesz időd főzni a következő héten?  Mik azok ezek közül, amiket magad is el tudsz készíteni, sokkal olcsóbban, mintha megvennéd?

Ilyen kérdések mentén gondolj végig egy hetet, és sokkal könnyebb lesz egészségesen és a lehető legkevésbé pazarlón élni.

A családnak megvásárolt 4 fagyasztott pizzánál sokkal finomabb a házi, és nem sokkal macerásabb összedobni. A házi paradicsomszószban elférnek a kissé nyomi darabok is, és ha az adag túl sok lett, másnap tökéletes a szósz egy olasz tészta tetején, harmadik nap egy paradicsomlevesben. Legyen egy-egy okos heti terved, és néhány hét elteltével akár újra előveheted a régebbieket. 

Alaposan fel kell kutatni a kedvenceid legegészségesebb változatait.
Alaposan fel kell kutatni a kedvenceid legegészségesebb változatait.Fotó: Henrik Sorensen / Getty Images Hungary

Ha a hétvégi bevásárlást is ehhez igazítod, a lehető legkisebb költség mellett eheted majd a kedvenceidet, amik a te ízlésed szerint készülnek. Ha diétázol, azt is sokkal könnyebb betartani egy heti étkezési tervvel a kezedben. 

Csekkold azt is, mit tartalmaz az étel, amit megveszel!

Az ételeken látható címkék tartalmazzák az élelmiszerek tápanyag-összetételére vonatkozó információkat és a felnőttek napi mennyiségére vonatkozó irányelveket. Nem kell dietetikusdiplomát szerezned ahhoz, hogy lásd, mi hasznos ezek közül, és mi nem. A legfontosabb, hogy nézd át a címkéket vásárlás előtt, így sokkal valószínűbb, hogy jó döntést hozol. Lehet, hogy eddig nem is tudtad, mennyi zsír és cukor van a kedvenc bolti sütidben, miközben nagy az esély, hogy egy egyszerű recepttel otthon a töredékéből összedobsz egy tepsi jóval egészségesebb változatot. Ha mindennap ennél egyet, csak csomagold be külön, és fagyaszd le adagonként. Ha hazafelé tudod, hogy otthon vár egy szelet a kedvenced egészséges változatából, kisebb eséllyel csábulsz majd el a pékség és cukrászda mellett elsétálva.

A műsorvezető páros az egyik adásban elárulja: Angliában az általános iskolás gyerekek 100 csomagolt ebédjéből 98 nem felel meg a kormány táplálkozási irányelveinek, vagyis a legkisebbek egészségtelen fogásokat kénytelenek ebédelni. Nyilván ennek nem az az oka, hogy bárki rosszat akarna a gyerekének, inkább arról van szó, hogy egyszerűen fogalmunk sincs, mi van pontosan a fitnesz feliratú csomagolások és a mosolygós gyümölcsös grafikák mögött. 

Kóstolj!

Drága, márkás, reklámozott készételek, olcsó, zsírszegény változatok és házi finomságok... Honnan kéne tudnod, hogy milyen jó, egészséges édességeket tudsz készíteni, ha már előre eldöntötted, hogy ami egészséges, az nem lehet finom? Fontos, hogy ne ragadj le egy régi kedvencnél, simán lehet, hogy találsz a boltokban egészségesebb és olcsóbb változatban kenyeret, tésztát, szószokat, sajtot vagy édességet. Vicces és hasznos program lehet egy saját, házi vakteszt, ahol nem befolyásol a csomagolás. 

Ne vágj bele megfelelő eszközök nélkül az otthoni főzésbe!

Remek ötlet, ha holnaptól több zöldséget eszel, magad konfitálod, szuvidálod majd a húsokat, és a világ minden tájáról megkóstolsz egy-egy ízt a hét minden napján. Annyit azonban mindenképpen gondolj végig a kezdés előtt, hogy megvannak-e a megfelelő eszközeid ehhez. Nyilván lehet egy rossz régi késsel is aprítani, római kömény helyett elférhet a hagyományos, csillagánizs helyett a fahéj, zellerszár helyett a zellergumó, konktaktgrill helyett a serpenyő... De valóban lesz kedved a harmadik héten is szenvedni az életlen késsel, és biztos, hogy nem lenne élvezetesebb a főzés egy klassz fűszerpolccal, amin minden szükséges hozzávaló szerepel? Ha teheted, add meg a módját, legyenek meg a megfelelő eszközeid és hozzávalóid, mert nemcsak élvezetesebb lesz a főzés velük, de hosszú távon költséghatékonyabb is. 

Trükkök a gyerekek egészségesebb étkezéséhez

A válogatós gyerek általában győz a brokkolik és tejszeletek fölötti háborúban, és általában olyasmit kap végül, ami nem kifejezetten egészséges. Hogyan lehet mégis közelebb édesgetni hozzájuk a tápanyagokban gazdag fogásokat? Egyrészt úgy, ha mi magunk is lelkesedünk az isteni minestronéért, és nem csak nekik kell azt enni pizza helyett, és persze az is segít, ha kedvenceik alakulnak át kissé egészségesebb, házi fogásokká. 

A legjobb taktika a gyerekeket játékosan bevonni a főzésbe, hagyni, hogy remekeljenek, hiszen amibe több energiát fektettek, azt szívesebben kóstolják majd meg. 

Ne feledjük, hogy sok házi recept úgy édes, hogy közel sem olyan cukros, mint a boltban vásárolt édesség, ráadásul ha az ember maga készíti el, akkor pontosan tudja, mi van benne. Az is fontos, hogy legyen otthon mindig egészséges snack, például alma, dió, kedvenc zöldségek felaprítva egy központi helyen. Ha a gyerekek ezt látják és jóllaknak vele, jóval ritkábban jut eszükbe az édesség.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.