Ezeket edd a stressz ellen: ételek, amik segítenek

A tartós stressz gyengítve az immunrendszerünket többféle betegséget okozhat. Bár a forrását sokszor nem tudjuk megszüntetni, van néhány étel és alapanyag, ami segít könnyebben megbirkózni vele. Legtöbbjük ráadásul elfér egy reggeli turmixban.

Vannak azok a jópofa cikkek az életmódmagazinokban, amik tippeket adnak arra, hogyan éljünk hosszabban, miként legyünk egészségesebbek és így tovább. Aranyos, hogy szinte mindegyikben szerepel a ne stresszelj jó tanács, ami ily módon kizárólag arra alkalmas, hogy az is tiszta ideg legyen tőle, akinek korábban semmi baja nem volt. Ennél már csak a nyugodj meg, attól megnyugszol mantra segíthet kevesebbet egy-egy igazságtalanul beszólogató főnökkel, rohamléptekkel közeledő határidővel vagy a kollégák pletykacunamijával szemben.

A rossz hír annyi, hogy mást mi sem javasolhatunk: a stressz ellen valószínűleg a folyamatos idegesség forrását kell megkeresni és megszüntetni. A jó viszont az, hogy addig is akad néhány étel és alapanyag, ami segít abban, hogy szervezetünk kevésbé érezze a stresszt, illetve könnyebben megbirkózzon vele.

Fontos is törekedni erre, a stressz ugyanis nem ártatlan, múló idegeskedés, hanem akár többféle egészségügyi probléma forrása is lehet. Akinek az élete tele van feszültséggel, annak egyszerűen gyengébb lábakon áll az immunrendszere, fogékonyabb a megbetegedésekre. A stressz okozta fekély csak az egyik lehetséges következmény, mellette szívproblémákhoz, alvászavarokhoz és magas vérnyomáshoz is vezethet a stressz, utóbbi hajlamosít a stroke és a szívroham kialakulására is.

És ez még nem minden: a stressz következménye lehet egy rosszul működő emésztőrendszer, hosszan tartó fejfájások, stresszhormonok okozta rémálmok, túlzott izzadás, de akár hajhullás is. 

Akár rémálom is lehet a stressz következménye
Akár rémálom is lehet a stressz következményeFotó: Tero Vesalainen / Getty Images Hungary

Mutatjuk, hogyan veheted fel a harcot ellene az étkezésed segítségével.

Zöldségek és gyümölcsök

A stresszel való megbirkózásban sokat segíthet a rengeteg zöldség és gyümölcs fogyasztása, mert a belekben élő baktériumok egészsége javítja a hangulatot, a közérzetet, sőt a szorongásos tüneteket is képes mérsékelni.

„A rengeteg rost a bélben segíti a hasznos mikrobák fejlődését" – állítja Felice Jacka, az ausztráliai Deakin Egyetem táplálkozáspszichiátriai kutatója, aki hozzáteszi, hogy a gyomrunkban zajló folyamatok kölcsönhatása nagyban befolyásolja az agy és az immunrendszer működését is.

Jacka javasolja továbbá a mediterrán étrendből ismert gyümölcsök, zöldségek, hüvelyesek és teljes kiőrlésű gabonafélék fogyasztását, valamint kiemeli, hogy az erjesztett ételek, például a káposzta, a kimcshi, a kombucha és a kefir szintén nagyon sokat segíthet beleink egészségének megtartásában. 

Süti, nem süti

A cukorfogyasztás utáni vércukorszint-emelkedés és -csökkenés Sophie Medlin dietetikus szerint azzal jár, hogy sokkal rosszabbul koncentrálunk, ráadásul fáradékonyabbak leszünk. Mindez akadályozza a stresszes helyzetekkel való megbirkózás képességét – fogalmaz a szakember.

Óvatosan a kávéval!

A koffein fogyasztása befolyásolhatja az alvás hosszát és minőségét, ami hatással van arra, hogy miként kezeljük a stresszt. A szakember nem javasolja a túl sok kávé fogyasztását stresszes időszakban. Még csak az hiányzik, hogy épp a harmadik csésze cappuccino miatt ne tudjuk kialudni magunkat!

Óvatosan vele
Óvatosan veleFotó: Jake Curtis / Getty Images Hungary

A banán segíthet

A banán magas káliumforrásként is jól ismert, és bár szerotonintartalmával – mivel az nem képes átjutni az ún- vér-agy gáton – konkrétan semmire nem megyünk, ez a gyümölcs piridoxinban, azaz B6-vitaminban is gazdag, melynek segítségével a boldogsághormonként is ismert szerotonin is termelődik. Úgy tűnik, stresszesen nem létezik jobb döntés néhány banánnál.

És tényleg: Popeye nem sokat stresszelt

A spenót gazdag magnéziumtartalma révén a stresszel is felveszi a harcot. Ez az ásványi anyag ugyanis mind az idegsejtek közötti ingerületátvitelhez, mind a stresszhelyzetben fokozott izomfeszültség következményeinek, például a különféle izomgörcsök megelőzéséhez nélkülözhetetlen. Fontos továbbá, hogy egy hosszan tartó stresszállapot a szervezet magnéziumürítését is fokozza, ennek pótlása tehát különösen fontossá válik. A spenót mellett persze minden zöld színű zöldség nyerő, a folsavval teli spárgától a brokkoliig – és persze az ásványvízfogyasztás is megoldás lehet.

Citrusfélék

A C-vitamin, bár némi szorongásoldó hatása is ismert, főként közvetetten, az immunrendszer támogatásán fejti ki hatását. Stresszhelyzetben a szervezet nagyobb mértékben használja energiatartalékait: aktiválódik a szimpatikus idegrendszer, vagyis emelkedik a vérnyomás, feszült állapotban vannak az izmok, az immunműködést gátló stresszhormonok termelődnek, és ezek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy C-vitamin-szükségletünk megemelkedik. Ha a napot frissen facsart narancslével indítod, sokat tehetsz az egészségedért a stresszes időszakban. 

Csonthéjasok

Az olajos magvak kiváló stresszcsökkentők. Gazdagok triptofánban, magnéziumban, E-vitaminban, B-vitaminokban és cinkben. Az E-vitamin ráadásul a szabadgyökök elpusztításával csökkenti a szívbetegségek kialakulásának esélyét, vagyis nincs más dolgunk, mint összedobni egy finom téli smoothie-t banánból, spenótlevelekből, egy marék dióval. Ha egy adag vaníliakivonatot és egy kanál mézet is adunk hozzá, már egészen jól hangzik, mondjuk, reggelire.

Kis halak, nagy halak

Egy-egy adag halból pillanatok alatt lehet valami finom: néhány perc alatt elkészülnek, és nem mellesleg jól illik hozzájuk egy adag szintén stresszcsökkentő narancsos, tejszínes mártás és zöld köret. Ha a tetejére egy adag pirított, narancshéjba forgatott pisztácia is kerül, akkor már tényleg elmondhatjuk, hogy mindent megtettünk a körülményekhez képest nyugodt nappalokért és éjszakákért.

A tonhalból, lazacból vagy a makrélából készült fogások tele vannak omega-3 zsírsavakkal, amik némiképp visszafoghatják adrenalinszintünk túlzott emelkedését, és védik a szívünket – mindkettő fontos stresszes időszakban.

 

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.