New York-i divathét: szintet lépett a Nanushka, menő a 90-es évek

A Calvin Klein a 90-es éveken, a Marc Jacobs a 80-as éveken nosztalgiázott. Mutatjuk miben járunk az ősszel!

A férfi divathét és a párizsi Haute Couture bemutatók után New Yorkban kezdetét vette a 2018-as őszi-téli kollekciókat felvonultató divathét sorozat. Mutatjuk, hogy milyen volt és mennyibe került hazánk egyik legismertebb márkájának, a Nanushkának a prezentációja, valamint kedvenc összeállításaink mellett szó esik arról is, hogy mi lesz a divat a Marc Jacobs és a Calvin Klein szerint az év második felében.

Először mutatott be a Nanushka New Yorkban

Hazánk egyik legismertebb divatmárkája, a 13 éve működő Nanushka kockáztatott egy nagyot, és a világ egyik legbefolyásosabb divatfővárosában, New Yorkban mutatta be 2018-as őszi-téli, Golden Arrow névre keresztelt kollekcióját. Egy ilyen show nem olcsó mulatság, a The New York Times hozott le egy cikket arról, hogy körülbelül mennyibe kerülhetett a mutatvány Sándor Szandrának és csapatának.

Baldaszti Péter, a Nanushka társtulajdonosa szerint igyekeztek 100 ezer dollárból, nagyjából 25 millió forintból kihozni a bulit, amibe olyan költségek is beletartoztak, mint például a modellek, akik 20 ezer dollárba, nagyjából 5 millió forintba kerültek. A sminkesért 5000 dollárt, kb. 1,2 millió forintot, a stylist munkáért 3000 ezer dollárt, kb. 755 ezer forintot, a bemutató helyszínéül szolgáló West Village-i penthouse stúdióért pedig 10 ezer dollárt, kb. 2,5 millió forintot kellett fizetni. Persze a sajtó figyelmét is fel kellett hívni és a meghívókról is gondoskodni kellett, ezt állítólag olyan 5000 dollárból, kb. 1,2 millió forintból lehet megúszni New Yorkban.

Szóval pénzért szinte bármit lehet a lehetőségek városában, kivéve egyet, bekerülni a New York Fashion hivatalos naptárába, amit a Council of Fashion Designers of America (Amerikai Divattervezők Tanácsa) állít össze és jelentet meg. Néhány kivételtől eltekintve a debütáló tervezőket az úgynevezett “off-calendarban” érdemes keresni, de tudni kell, hogy többeknek is sikerült innen feltörni az elmúlt években. 

„Folyton azt kutatom, hogy hogyan tudok megújulni, és új módokon kifejezni, hogy honnan jövök és hová tartok. Ez a vágy az, ami segített visszatalálni a saját- és kulturális gyökereimhez, ami a Kelet és a Nyugat határán fekvő hazám történelméből adódik. Ennek a kulturális sokszínűségnek nyomán alkottam meg a 2018-as kollekciómat is” – mesélte Sándor Szandra, a Nanushka alapítója és tervezője legújabb munkájáról, amit a keleti és a nyugati kultúrák találkozása ihletett.

Az elmúlt időszakban valóban többen felfigyeltek a magyar márkára, a Fashionista megemlítette az Instagramot jól pörgető feltörekvő márkákról szóló összeállításában, de elismeréssel írt róluk a Harper's Bazaar és az amerikai Forbes, ezért semmi meglepő nincs abban, hogy a bemutatón több, mint 300-an vettek részt, köztük olyan befolyásos divatszakemberek is, mint például Lisa Aiken, a Net-a-Porter webáruház fashion direktora vagy az amerikai Vogue szerkesztői. Kattintsatok a galériára, és csekkoljátok le a legújabb Nanushka kollekciót!

Calvin Klein: ezúttal kevesebb horror és több remény

Mikor már majdnem teljes érdektelenségbe fulladt a New York-i divathét, a Calvin Klein gondolt egy nagyot, és leigazolta a Dior ház egykori tervezőjét, Raf Simonsot akinek valóban sikerült felrázni az állóvizet. Egy évvel a debütálása után a belga származú dizájner jól láthatóan úgy érezte, hogy sokkal többet kellene villantania az előző kollekcióknál és a hátborzongató dolgok helyett inkább a biztonságra és a védelemre koncentrált a tervezés során. Ennek tükrében már érthető az inspirációforrás, ami ezúttal Todd Haynes 1995-ös Elkülönítve című filmje volt. Emlékeztek, Julianne Moore ebben alakít egy jómódban élő nőt, akinek a biztonságérzete egyik napról a másikra megrendül, a főhősnek pedig meggyőződése, hogy betegségének oka a környezeti ártalmakra vezethető vissza.

De nagy hatással lehettek a tervezőre Rudi Gernreich 1964-es monokini tervei és persze metaforikusan kell értelmezni a kifutót ellepő több kiló pattogatott kukoricát is, amivel feltételezhetően nem a mozik előtt kívánt tisztelegni a divatház, hanem az amerikaikat megosztó kukorica bizniszre. Összeségében egy izgalmas kollekciót tett le az asztalra Raf Simons, annak ellenére, hogy nehéz elképzelni, hogy divatba jön a kukás és a tűzoltó szerelés, a fényvisszaverő láthatósági csíkkal ellátott luxusbunda vagy a mellbimbót takaró gallér.

Nem biztos, hogy Marc Jacobs a legnagyobb Trump rajongó

Annak ellenére, hogy pillanatnyilag nem Marc Jacobs áll a New York-i menőségi hierarchia csúcsán, még mindig tudja, hogy hogyan kell showt csinálni a városban. A tavaly 25. évét ünnneplő divatház egy extrém kollekciót mutatott be a Park Avenue Armoryban, amit a 80-as évek nagy haute couture tervezői, például a Montana, a Mugler, az Ungaro vagy Saint Laurent ihlettek. Jacobs azonban a legtöbb tervezőhöz hasonlóan nem korszerűsítette az évtizedre jellemző merész vállakat, vastag öveket és nadrágokat, hanem inkább eltúlozta azokat.

Bár a 80-as évek divatja épp a reneszánszát éli és a Jacobs kollekció sem lóg ki a piacvezető trendek sorából, azért mégis kihallani belőle egyfajta politikai utalást arra nézve, hogy a 30 évvel ezelőtti időszak több ponton is egyezést mutat napjaink Amerikájával (pl.kőgazdagok adócsökkentése, környezetvédelmi szabályozás). Ami meglehetősen szokatlan egy olyan tervezőtől, aki általában nem teszi kifutóra politikai nézeteit. Mesés színek és érdekes formák a galériában, katt!

Magyar modellek

Ebben a szezonban sem hiányoztak hazánk modelljei  a kifutókról, New Yorkban volt a divathét alatt többek között Rajzák Kinga, Kondás Kata és Adamik Luca, de nagyot ment Baczay Dalma és Tóth Laura is, akik olyan menő bemutatókón lejtettek végig, mint például a Naeem Khan, Christian Siriano vagy a Jill Stuart. Magyar modellekért kattints a galériára!

+1 Kedvencek

Szokásunkhoz híven készítettünk egy válogatást a New York-i kedvenceinkből is. Azonnal beleszerettünk például az Oscar De La Renta féle tüll kabátba, Jeremy Scott sapkájába és a Gypsy Sport hímzett biciklis nadrágjába. A galériában mutatjuk, hogy mi lesz a menő 2018-ban!

Blogmustra